name | autoweek.cz

Citroën Méhari

Citroën Méhari

13.05.2013 | | Auto archív

V roce 1968 proběhly v Paříži studentské nepokoje a... objevil se model Méhari! V tomto velkém období francouzské historie se probouzí rebelie, ale také svoboda, fantazie a... bezstarostnost. Tyto hodnoty zosobňuje Citroën Méhari.

Model Méhari, nazývaný původně Dyane 6 Méhari, který byl představen 16. května 1968 v normandském zálivu u města Deauville, překvapil v mnoha ohledech:

- atypickou koncepcí:

Šlo o neokázalý vůz plnící užitkové i rekreační funkce který bylo možné umýt proudem vody. Mohl sloužit jak k převážení sena, tak surfu. Svou modularitou a úsporností navázal na filosofii modelu 2CV, současně však využíval modernější materiály.

- svým pojmenováním:

"Méhari označuje dromedára v severní Africe a na Sahaře, který velmi rychle běhá, je vytrvalý a používá se i jako dopravní prostředek." Stručně řečeno, jde o střídmé a houževnaté, univerzálně využitelné zvíře, které může převážet lidi i zboží.

- originálním představením:

Pro ilustraci jeho různorodého využití byly vystavené vozy obklopeny 20 modelkami oblečenými jako selky, hasičky, cestovatelky nebo plavkyně, v oblečení, které ladilo s karoserií aut.

Citroën Méhari, jehož autorem byl Roland de La Poype, byl inovativní svou karoserií, která byla celá z plastu ABS (Akrylonitrilbutadienstyren). Tento nový lehký materiál mohl mít jakýkoliv tvar a bylo možné ho jakkoliv probarvovat.

Druhou velkou zvláštností vozu Méhari bylo to, že jeho střechu bylo možné až po linii oken zcela sklopit včetně čelního skla, které se překlápělo na kapotu.

Díky vysoce posazenému podvozku a plastové karoserii se Méhari dostal všude. Ve verzi 4x4 z roku 1979 dokázal překonávat i svahy do sklonu 60 %. Nabídnul tak dosud nevídanou svobodu.

Citroën Méhari fascinoval. Velkou kariéru zažil i v kinematografii, zejména ve filmu Četník ze Saint Tropez, a na velkých maratonech - Lutych-Dakar-Lutych v roce 1969, Paříž-Kábul-Paříž v roce 1970, Paříž-Persepolis-Paříž v roce 1971 - nebo jako lékařská asistence u Dakaru v roce 1980. Díky své lehkosti, univerzálnosti a tomu, že dokázal projet kamkoliv, se z něj dokonce stal partner francouzské armády a policie.

Méhari za 19 let své výroby zažil jen dvě speciální série z roku 1983: Méhari Plage (Španělsko) a nejznámější Méhari Azur (Francie, Itálie a Portugalsko). Šlo o modrobílou sérii (dveře, maska chladiče, plachta střechy, lišty kolem světlometů) s modrobílými pruhovanými potahy sedadel.

Citroën vyrobil také další vozy inspirované stejnou filozofií, jako byly modely Baby-Brousse, Pony,  Dalat nebo FAF.

Citroënů Méhari bylo v letech 1968-1987 vyrobeno 150 000 kusů a ještě dnes znamená skutečný fenomén motoristické historie.