name | autoweek.cz

Opel Kadett a Astra - německé kompakty 1. část

Opel Kadett a Astra - německé kompakty 1. část

01.11.2009 | Vladimír Rybecký | Auto archív

Od roku 1936 Opel prodal více než 21,5 milionu kompaktních automobilů modelové řady Kadett a Astra (od roku 1991). Tyto modely se postupně staly symbolem značky Opel, protože v současné době představují asi třetinu její produkce.

Historie kompaktních automobilů značky Opel začala už v roce 1936 představením prvního vozu nazvaného Kadett. Jako první v Německu přišel s ocelovou samonosnou karoserií, což umožnilo dosáhnout v té době nevídaně přitažlivou cenu 2100 říšských marek. Bylo to přesně takové auto, jaké si tehdy trh žádal. Rozvoj jeho prodeje přibrzdila válka. Do roku 1940 se v Rüsselsheimu stačilo vyrobit 100 000 kusů. Jeho kvality se plně potvrdily i v poválečném období, kdy tento automobil opět dokonale vyhovoval potřebám zákazníků - ovšem nikoliv v Německu, ale v Sovětském svazu. Tam se v rámci válečných reparací odsunulo výrobní zařízení a pod značkou Moskvič jich bylo vyrobeno dalších čtvrt milionu.
 

Na předválečný model navázal další Kadett (nyní se označuje jako Kadett A), který se představil v roce 1962. Pro jeho výrobu byla vybudována zcela nová továrna v Bochumi. Ta byla schopna produkovat automobil za mnohem nižší cenu než jeho nejvážnější konkurent Volkswagen se svým "broukem". V přepočtu by tato cena dnes odpovídala částce 2600 eur! Zájem kupujících byl tak velký, že na dodání vozu museli čekat čtyři až pět měsíců. Za čtyři roky se jej prodalo 650 000 kusů. Prostorná dvoudveřová karoserie čtyřmístného vozu velmi lehké konstrukce (pohotovostní hmotnost jen 670 kg) nabízela na rozdíl od konkurence i rozměrný zavazadlový prostor. Na výběr byla typu sedan, coupé nebo kombi. Pohonnou jednotkou byl litrový čtyřválec.
 

Kadettu B, který se představil v září 1965, se do roku 1973 vyrobilo 2,6 milionu kusů. Poprvé měl pětimístné uspořádání interiéru a délka překročila hranici 4 m. Přinesl do Evropy do té doby nebývalou škálu variant karoserií (2/4dveřové sedany a fastbacky LS, 3/5dveřové kombi Caravan a dvoudveřové Coupé). V roce 1966 přišla verze Rallye, která o rok později dostala i motor 1,9 l. V letech 1967 až 1971 byla v nabídce i luxusní varianta Olympia s různými karoseriemi. Od roku 1968 se nabízí i samočinná převodovka.

Od roku 1967 bylo celkem na výběr z 28 variant, kombinujících 5 motorů a 12 karoserií. Po většinu času byl Kadett nejprodávanějším autem v Německu, i když se kolem poloviny produkce exportovalo. Stejný základ měl i Opel GT.
 

Kadett C z let 1973 až 1979 se proslavil sportovními úspěchy Waltera Röhrla. Především se jej ale prodalo 1,7 milionu kusů. Zásadní inovací byla nová konstrukce přední nápravy a poprvé se standardně dodával s bezpečnostními pásy na předních sedadlech.

Hned při představení měl 18 kombinací karoserií a motorů. V květnu 1975 se k nim přidal první hatchback Kadett City a v září 1975 sportovní varianta GT/E. Ta jako první měla i vstřikování benzinu L-Jetronic. V letech 1976 až 1978 se ve spolupráci s karosárnou Baur vyráběla i verze Aero, což byl sedan s karoserií typu Targa.

Kadett C se kromě Německa vyráběl také ve Velké Británii (od roku 1980 s upravenou karoserií jako Vauxhall Chevette), USA, Kanadě, Austrálii (pod značkou Holden), Argentině a Brazílii.


Druhou část této historie najdete zde.