name | autoweek.cz

Škoda a Volkswagen - milníky 20 let

Škoda a Volkswagen - milníky 20 let

16.04.2011 | Vladimír Rybecký | Auto archív

Dne 16. dubna 1991 byla oficiálně zahájena spolupráce mezi Škodou a Volkswagenem. Ta se stala základem pro vzestup mezi světově úspěšné automobilky.

S příchodem Volkswagenu byl spojen vzestup značky mezi světově úspěšné automobilky. Od roku 1991 Škoda jakožto součást koncernu zvýšila celosvětový prodej na čtyřnásobek a rozšířila svou modelovou paletu z jednoho produktu - modelu Favorit - v roce 1991 na současných pět modelových řad Fabia, Octavia, Roomster, Yeti nebo Superb.

Vrcholy dvacetileté úspěšné historie

1990/1991

-       Po politických změnách začala Škoda hledat silného západního partnera. Vedle Volkswagenu projevily zájem také GM, BMW a Renault (celkem bylo 24 zájemců). Zájem zahraničních automobilek posiloval technická úroveň a užití pohonu předních kol modelu Škoda Favorit.

-       V prosinci 1990 se česká vláda vedená Petrem Pithartem rozhodla pro koncern Volkswagen. Dne 16. dubna 1991 nabývá smlouva platnosti. Smlouvu podepsali ministr průmyslu ČR Jan Vrba a předseda představenstva Volkswagen AG Dr. Carl Hahn. Volkswagen získal 31 %. Investice Volkswagenu představovaly 40 % ze všech zahraničních investic do ČSFR v tomto roce. Začíná nová éra podniku.

-       Výroba během roku vzrostla ze 660 na 950 vozů denně.

1994

-       Favorit byl vystřídán modelem Felicia. Tento vůz svou kvalitou a stylem vyhovuje mezinárodním měřítkům.

1995

-       V polovině února byl v Mladé Boleslavi položen základní kámen závodu pro výrobu nového modelu střední třídy s názvem Octavia. Vybudována byla také nová lakovna. Modernizoval se závod v severočeském Vrchlabí. Investice koncernu Volkswagen do těchto i dalších akcí představovaly 20 % všech zahraničních investic do České republiky.

-       Volkswagen navýšil svůj podíl na 70 %.

-       Oslavy 100 let od založení firmy. Při té příležitosti bylo otevřeno Škoda Muzeum.

1996

-       Koncem dubna byl vyroben miliontý vůz značky Škoda od vstupu koncernu Volkswagen.

-       3. září 1996 byl slavnostně otevřen závod pro výrobu modelu Octavia.

-       S Octavií, představenou na autosalonu v Paříži, automobilka zavedla svou druhou modelovou řadu.

1998

-       V lednu 1998 byl podnik přejmenován na Škoda Auto a. s. a stal se největším průmyslovým podnikem v České republice. Ve stejném měsíci byla zahájena výstavba nové svařovny s kapacitou 1200 karoserií denně.

-       V květnu 1998 byla slavnostně zahájena výstavba nového Škoda Parts Centra.

-       V listopadu začala stavba vzorového zákaznického centra a haly pro výrobu komponentů motorů a převodovek s roční kapacitou půl milionu jednotek.

-       Škoda poprvé vyrobila více než 400 000 vozů za rok. Vozy se vyvážely do 70 zemí.

-       Octavia byla doplněna o verzi Combi.

1999

-       Další rozšíření palety modelu Octavia o verzi 4x4.

-       V dubnu 1999 bylo otevřeno nové výzkumné a vývojové centrum, což posílilo samostatnost Technického vývoje.

-       Jako třetí model na trh vstoupila Fabia představená v září ve Frankfurtu.

2000

-       Koncern Volkswagen se v květnu stal stoprocentním vlastníkem podniku.

-       Byl představen model Fabia ve variantě Combi.

2001

-       V Aurangabádu Škoda zahájila výrobu v Indii v Aurangabádu.

-       Na trh byl uveden Superb. Škoda tím obnovila tradici modelové řady z třicátých let a vstoupila do vyšší střední třídy.

-      Vyrobeny 3 miliony vozů od roku 1991.

2002

-       Zahájení prodeje na indickém trhu.

-       V Kvasinách byl otevřen nový závod v České republice.

2003

-       Škoda vyrobila čtyřmiliontý vůz od vstupu koncernu Volkswagen.

-       Na trh byla uvedena Octavia II. generace.

2005

-       Byl zahájen provoz nového, rozšířeného logistického centra pro originální díly a příslušenství v Mladé Boleslavi.

-       1. listopadu byl vyroben pětimiliontý vůz od roku 1991.

2006

-       Roční výroba poprvé překročila hranici 500 000 vozů.

-       Škoda se odhodlala vstoupit na čínský trh.

-       Prostorný Roomster se stal čtvrtou modelovou řadou automobilky.

2007

-       V Šanghaji Škoda otevřela svůj první exkluzivní autosalon v Číně a společně s podnikem Shanghai Volkswagen zahájila licenční výrobu vozů značky Škoda.

-       Na trh přišla nová Fabia.

-       Austrálie se stala 100. trhem se zastoupením značky.

2008

-       V březnu měl světovou premiéru nový Superb. V závodě Volkswagen Group v ruské Kaluze, ve stoprocentní dceřiné společnosti koncernu Volkswagen, se začaly montovat vozy značky Škoda.

-       Škoda slavnostně otevřela vzdělávací centrum Na Karmeli v Mladé Boleslavi. Zde je umístěna i Vysoká škola Škoda.

-       Na trh přišly první ekologické vozy řady GreenLine.

2009

-       Jako 5. model značky byl na autosalonu v Ženevě představen Yeti.

-       Počet vozů vyrobených od vstupu koncernu Volkswagen překročil hranici sedmi milionů.

-       V ruské Kaluze začala kompletní výroba modelu Octavia.

-       Představen Superb Combi.

2010

-       Automobilka poprvé překročila hranice tři čtvrtě milionu prodaných vozů.

-       Na pařížském autosalonu Škoda předvedla svůj první elektromobil - studii Octavia Green E Line.

-       V prosinci podepsaly Škoda a Shanghai Volkswagen licenční smlouvu na výrobu modelu Yeti v Číně, která bude zahájena v roce 2013.

-       Škoda Motorsport získal v šampionátu International Rally Championship.

-       V rámci Růstové strategie Škoda se mají celosvětové prodeje do roku 2018 zdvojnásobit a dosáhnout 1,5 milionu vozů.

2011

-       Automobilka oslavila jubileum 110 let Škoda Motorsport.

-       Byl představen nový firemní design a nově upravené logo jako symboly dalšího vzestupu podniku.

-       Studie VisionD nabídla pohled na budoucí designovou architekturu značky.

-       Škoda slaví 20. jubileum spolupráce s koncernem Volkswagen.

 

Další data a fakta:

Prodej 1991: 172 000 vozů

Prodej 2010: 762 600 vozů

Počet zaměstnanců 1991: 17 000

Počet zaměstnanců 2010: 24 700

Trhy se zastoupením značky - 1991: 30

Trhy se zastoupením značky - 2010? 103

 

Předsedové představenstva společnosti Škoda od roku 1991

Ludvík Kalma – od 16.4.1991

Vratislav Kulhánek – od 16.4.1997

Detlef Wittig – od 1.10.2004

Reinhard Jung – od 1.10.2007

Winfried Vahland – od 1.10.2010

 

Modely od roku 1991

-       Škoda Favorit – 1987

-       Škoda Forman – 1990

-       Škoda Pick-up – 1991

-       Škoda Felicia – 1994

-       Škoda Felicia Combi – 1995

-       Škoda Pick up – 1995

-       Škoda Felicia Fun – 1996

-       Škoda Octavia – 1996

-       Škoda Octavia Combi – 1998

-       Škoda Felicia/Felicia Combi modernizace – 1998

-       Škoda Fabia - 1999

-       Škoda Octavia Combi 4x4 – 1999

-       Škoda Fabia Combi – 2000

-       Škoda Octavia RS – 2000

-       Škoda Fabia Sedan – 2001

-       Škoda Fabia Praktik – 2001

-       Škoda Superb – 2001

-       Škoda Octavia Combi RS – 2002

-       Škoda Fabia RS – 2003

-       Škoda Octavia II – 2004

-       Škoda Octavia Combi II – 2004

-       Škoda Octavia Combi 4x4 II – 2004

-       Škoda Fabia/Fabia Combi/Fabia Sedan modernizace – 2004

-       Škoda Roomster – 2006

-       Škoda Fabia II – 2007

-       Škoda Fabia Combi II – 2007

-       Škoda Octavia Scout – 2007

-       Škoda (Roomster) Praktik – 2007

-       Škoda Superb II – 2008

-       Škoda Octavia/Octavia Combi modernizace – 2008

-       Škoda Octavia/Octavia Combi GreenLine – 2008

-       Škoda Yeti – 2009

-       Škoda Superb Combi – 2009

-       Škoda Octavia RS/Octavia Scout modernizace – 2009

-       Škoda Fabia/Fabia Combi/Fabia RS modernizace – 2010

-       Škoda GreenLine ve všech modelových řadách – 2010