name | autoweek.cz

Chevrolet Spark - provokující mini

Chevrolet Spark - provokující mini

07.12.2009 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Pokud bude současná konjunktura rostoucího prodeje miniaut v Evropě pokračovat, pak nový Chevrolet Spark, jehož prodej začne během prvního čtvrtletí 2010, přijede do ideálních podmínek.

Miniauta v Evropě získávají na významu - alespoň co se objemu prodeje týká. Zatímco v roce 2005 představovala méně než 5 % podílu na trhu, v roce 2008 už to bylo 6,5 % a letos se i s pomocí nejrůznějších šrotovacích prémií vyšplhala dokonce k bezmála 10 %. Bude mít přitom jasnou výhodu - je díky svému provokujícímu stylu k nepřehlédnutí. „Spark je automobilem, za kterým se každý otočí zásluhou jeho originálního designu,“ tvrdí president a generální ředitel Chevrolet Europe Wayne Brannon. A první zážitky s tímto vozem jeho tvrzení plně potvrzují - nezaměnitelné rysy tohoto vozu vás ve zpětném zrcátku okamžitě zaujmou.

Tým designérů vedl John Mack pod dohledem vicepresidenta GM DAT odpovědného za design, dnes už legendárním stylistou Taewanem Kimem, který kromě jiného kdysi pracoval i pro automobilky Škoda a Tatra. Designu nového Sparku vychází z konceptu Beat, který se představil na autosalonu v New Yorku v roce 2007. Na vývoji Chevroletu Spark se podíleli mladí návrháři z celého světa, protože tento model se bude prodávat nejen v  Evropě, ale i v Austrálii, Asii i Americe. Chevrolet by s ním chtěl změnit vnímání malých vozů a stát se průkopníkem nového trendů, v ideálním případě ze Sparku udělat módní fenomén.

Po technické stránce Spark vytvářel tým konstruktérů GM DAT v korejském vývojovém středisku v Bupeyongu pod vedením Jacka Keatona.

Průměr zatáčení pouhých 3640 mm dlouhého a 1597 širokého vozu je 10,0 m, což je ideální pro manévrování v hustém městském provozu. Spark je pětidveřový a pětimístný. Díky dlouhému rozvoru 2375 mm poskytuje solidní prostor i pro urostlé cestující na předních sedadlech, což řadí nový Spark mezi nejlepší v segmentu. Základní objem zavazadlového prostoru v pětimístném uspořádání činí 170 l a všechny verze mají zadní sedadlo dělené. Po jejich sklopení se získá 568 l.

Spark je vybaven dvojicí čelních airbagů, bočními hlavovými a dalšími vestavěnými do sedadel. Od února 2010 bude k dispozici i elektronický stabilizační systém ESC.

V interiéru zaujme neobvyklé umístění hlavních přístrojů, tedy analogového rychloměru v kruhovém přístroji a digitálního otáčkoměru na obdélníkovém displeji, posazené nad sloupek řízení. Toto řešení se hlásí k motocyklovému stylu, ale také připomíná to, které známe z trojice mini z kolínského TPCA. Zatímco rychloměr je dobře čitelný, v případě otáčkoměru poněkud vítězí forma nad účelem. K překvapující exkluzivitě vzhledu přístrojů přispívá jejich podsvícení, kterému u Chevroletu říkají \"ledově bílé\".

Spark nejen vzhledem, ale i výbavou útočí především na emoce mladých. Tomu odpovídá i audiosystém doplňující autorádio s přehrávačem CD/MP3 vstupy AUX a USB pro připojení externích přístrojů. Za příplatek se do vyšších verzí montuje vyspělý infotainment s interní pamětí 4 GB a dotykovým displejem 4,3“, který je propojený s navigačním systémem. První svezení nám ukázalo, že přinejmenším v městském a příměstském provozu si lze kvalitní poslech skutečně v pohodě užívat, protože k přednostem nového Sparku patří na tento segment obdivuhodně potlačená hlučnost pronikající do interiéru.

Chevrolet Spark přijde na trh se dvěma zážehovými čtyřválci 1,0 l/50 kW a 1,2 l/60 kW a přímo řazenou pětirychlostní převodovkou. Oba motory jsou vybaveny systémem deaktivace sacích kanálů, zlepšujícím recirkulaci výfukových plynů, snižujícím spotřebu a zlepšujícím chod naprázdno. Zajímavostí, přispívající ke zvýšení životnosti a snížení servisních nákladů, je rozvod poháněný řetězem. V únoru 2010 se na vybraných evropských trzích objeví i verze obou motorů pracující na LPG s přibližně shodnými výkonnostními parametry.

Na českém trhu se Chevrolet Spark začne prodávat v březnu 2010 a základní cena bude 194 900 Kč.

 

Nový Spark je zaměřený na mladší zákazníky než předchozí mini-modely značky Chevrolet. Neriskujete, že tímto ostřejším vzhledem odradíte ty tradičněji zaměřené?

Wayne Brannon: \"V automobilovém byznysu nemůžete být úspěšní, aniž byste podstoupili kalkulované riziko. A nezvítězíte tím, že budete „ředit“ výjimečné návrhy ve snaze uspokojit každého a nakonec nezaujmete nikoho. Spark vstupuje do rostoucího segmentu miniaut, ve kterém je styl klíčovým faktorem úspěchu. Podle mého názoru je Spark výjimečný tím, že nabízí nejenom potěšení a styl, ale také mimořádnou funkčnost. Stylový exteriér ukrývá mnohem více prostoru a funkčnosti než mnozí jeho konkurenti.\"

Jaký předpokládáte prodej?

Wayne Brannon: \"Není rozumné uvádět v této vrtkavé době přesné prodejní cíle. Uvědomme si, že Chevrolet zvyšoval své prodeje v Evropě každým rokem od svého znovuuvedení v roce 2004 a dokázali jsme to s portfoliem zděděných modelů, takže si dovedete představit, o kolik můžeme zvýšit prodeje s úplně novým modelem Spark. Jsme přesvědčeni, že Spark – podobně jako Cruze – ukáže evropským zákazníkům, že vynikající hodnota a vynikající design se navzájem nevylučují. Věřím, že toto je recept na úspěch. Po Sparku přijde Orlando, nové Aveo, Camaro - a potom samozřejmě i Volt. V roce 2011, kdy oslavíme sto let značky Chevrolet, budeme mít kompletně obměněnou nabídku ve srovnání s rokem 2004, kdy jsme značku Chevrolet znovu přivedli do Evropy.\"

 

Proč jste se rozhodli vzepřít se přístupu k designu obvyklému v automobilovém segmentu miniaut?

Taewan Kim: \"Nikdo nechce vidět další obyčejné auto. V tomto segmentu je jich dost a dost a jsou si navzájem hodně podobná. Potřebovali jsme pokračovat ve vývoji tvorbou něčeho svěžího a výrazného. Na rozdíl od většiny konkurentů, jejichž miniauta působí především roztomile a tak trochu naivně, my jsme chtěli, aby Spark byl zdravě agresivní, připravený vyrazit do džungle silničního provozu. Proto nám bylo jasné, že při pohledu z jakéhokoli úhlu musí vyvolávat emoce. Když se na nový Spark podíváte, tak máte pocit, jako by právě vyjel ze skicáku designéra. Využili jsme všechny možnosti ke zhmotnění původní studie do skutečného automobilu. Spark okamžitě upoutá pozornost charakteristickými světlomety, které sahají až po přední sloupek. Světlomety současně rámují výraznou tvář vozu, společnou pro všechny modely Chevrolet po celém světě. Spark má zacíleno na každého, kdo hledá působivou kombinaci radosti, stylu a funkčnosti. Věřím, že tyto požadavky překračují kategorie věku, pohlaví či sociálního zatřídění.\"