name | autoweek.cz

Cupra Formentor nejprve jako koncept

Cupra Formentor nejprve jako koncept

25.02.2019 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Koncept crossoveru Cupra Formentor se zaměřuje na sportovní výkonnost, danou plug-in hybridním pohonem. Proto je nízko posazen s důrazem na robustní záď, která je v protikladu s dlouhou kapotou.
Přesně před rokem automobilkou Seat nově vytvořil značku Cupra. Na oslavu této premiéry letos 5. března na autosalonu v Ženevě představí koncept Formentor, crossover s plug-in hybridním pohonem. Jde o předobraz prvního modelu, který Seat vyvíjí přímo pro značku Cupra.
 
Seat výkonné verze svých modelů s označením Cupra prodává mnoho let (poprvé bylo toto označení použito u soutěžních vozů v roce 1996). V loňském roce generální ředitel Luca de Meo proměnil značku Cupra v samostatnou firmu s cílem postupně pro ni vyvinout výkonnější a více specializované modely než byly dosavadní nejvýkonnější verze Seatů. Cupra vloni jako svůj první model pod samostatnou značkou sportovní SUV Ateca s výkonem 218 kW (296 k) odvozené od vozu Seat Ateca z produkce továrny v Kvasinách. Ve svém prvním roce samostatného provozu Cupra prodala 14 400 vozů, což bylo o 40 % víc, než bylo o rok dříve sportovních verzí Seat Cupra.
 
Cupra si klade za cíl zdvojnásobit objem prodeje během následujících tří až pěti let. Proto má mít podle de Mea ve své nabídce už brzy sedm modelů. Seat rovněž značku Cupra použije pro první fázi svého elektrifikačního programu, protože elektrifikované pohony budou zpočátku dražší než tradiční vozy jen se spalovacím motorem.
 
Největším trhem pro vozy Cupra je Německo, kde se dosud realizovalo více než 10 % z celkového prodeje značky. Podle De Mea jsou dalšími cílovými evropskými trhy především Itálie a Francie, kde se ale podíl značky Seat na trhu pohybuje kolem 1 % v porovnání s více než 3 % v Německu. Použití značky Cupra zde má pomoci rychleji zlepšit vnímání značky Seat.
 
Generální ředitel společnosti Volkswagen Herbert Diess říká, že se Seat nyní skutečně může stát soupeřem značky Alfa Romeo, kterou de Meo dva roky vedl jako generální ředitel. Tento už mnohokrát proklamovaný cíl se v minulosti nedařilo realizovat. Diess je přesvědčen, že nyní Seat může oslovit mladé lidi, kteří si už nepamatují slavné dny Alfy Romeo.
 
Koncept Formentor pohání plug-in hybridní systém se zážehovým motorem TSI a elektrickým motorem, který přes dvouspojkovou převodovku DSG poskytuje celkový výkon až 180 kW (245 k). Podle nové metodiky testování WLTP vůz na čistě elektrický pohon ujede až 50 km, což je realističtější ekvivalent 70 km podle starého cyklu NEDC.
 
Inteligentní nastavení podvozku s adaptivními tlumiči DCC, progresivním řízením a uzávěrkou diferenciálu zaručuje sportovní jízdní vlastnosti v různých provozních podmínkách.
 
Digitální panel přístrojů doplňuje informační a navigační systém s 10“ displejem vystupujícím z přístrojové desky