name | autoweek.cz

Dacia Duster - levné SUV

Dacia Duster - levné SUV

08.12.2009 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Už na jaře 2010 Renault prostřednictvím své značky Dacia uvede na trh SUV s velmi přitažlivou cenou.

Renault chce prostřednictvím tohoto modelu zareagovat na růst zájmu o levná auta. Navzdory hospodářské krizi Renault a Dacia letos prodají po celém světě přes půl milionu levných modelů Logan a Sandero, a to i přesto, že jeden z jeho klíčových trhů Rusko se takřka zcela zhroutil. Znamená to, že se celkový objem prodeje bude letos pohybovat na stejné úrovni jako vloni. Hodně tomu napomohla paradoxní skutečnost, že nejvýznamnějším trhem těchto vozů už není Rumunsko ani Brazílie, ale Německo!

Renault chce své postavení ještě posílit tím, že na jaře uvede nejprve v Evropě, Turecku a zemích Magrebu levné SUV Dacia Duster. Duster ale není autem určeným jen pro Evropu. Postupně se objeví i v dalších částech světa, kde se prodávají i Logany a Sandera. Výroba začne v rumunském závodě Mioveni nedaleko Pitesti, ale od roku 2011 se připojí i Brazílie a Rusko. Prodávat se tedy bude stejně jako Logan a Sandero podle regionů se značkami Dacia nebo Renault.

Dacia předvedla studii Duster na autosalonu v Ženevě v březnu 2009. Koncept vznikl ve spolupráci designérských studií Renaultu z Bukurešti a Guayancourtu. Tento robustní crossover dlouhý 4250 mm s rozvorem 2800 mm v sobě spojoval kupé a MPV na terénním podvozku vycházejícím z platformy Loganu. Tento vůz zaujal mnohými zajímavostmi, nicméně k sériové podobě stejnojmenného vozu měl hodně daleko. Vznikl ale s využitím modulových prvků, použitých především v interiéru, takže určité komponenty se nakonec u sériového vozu objeví.

Jako předobraz nového vozu Renault předvedl nejprve závodní verzi určenou pro zimní seriál Andros Trophy. Tohle auto po technické stránce nemá se sériovým vozem nic společného - jedná se o jednomístný speciál poháněný motorem V6 3,0 l umístěným za zády jezdce. Vnější podoba se ale skutečnosti hodně podobá. Tento vůz samozřejmě budí pozornost, protože jeho jezdcem není nikdo menší než čtyřnásobný mistr světa F1 a v posledních letech respektovaný specialista na závody na ledě Alain Prost. Ve Val Thorens s ním den před zveřejněním prvních oficiálních informací o sériovém voze dosáhl prvního vítězství. Tomu se říká dokonale naplánovaný marketing!

Skutečný Duster se bude vyrábět na platformě B0 upravené z Loganu a bude dlouhý 4310 mm a široký 1820 mm. Praktičnost vozu dokládá objem zavazadlového prostoru 475/1600 l. (Pro porovnání - Škoda Yeti je dlouhá 4223 mm, má rozvor 2578 mm a zavazadlový prostor 405/1760 l).

Pro bezpečnou jízdu v terénu bude světlá výška větší než 200 mm. Duster bude k dostání ve verzích s pohonem předních nebo všech čtyř kol. Pohon všech kol, dodávaný Nissanem, umožní řidiči volit ze tří režimů -  pouze pohon předních kol pro jízdu po silnici, režim Auto, rozdělujícímu točivý moment podle okamžité potřeby, a režim Lock s pevným rozdělením točivého momentu mezi obě nápravy 50 %/50 %. Vůz bude vybaven ABS Bosch a elektronickým rozdělením brzdné síly. V základní podobě bude vybaven dvěma čelními airbagy. Pohotovostní hmotnost bude 1180 kg pro verze 4 x 2 a 1280 kg pro 4 x 4.

Pohonnými jednotkami budou zážehové i vznětové motory známé už z Loganu MCV. Zážehový 1,6 l 16V má výkon 81 kW (110 k) a turbodiesely 1,5 dCi 62 a 77 kW (85 a 105 k).

 

Pro Indii, kde jsou zvýšené daně za auta delší než 4 m, má Renault se svým aliančním partnerem Nissanem připravenou další novinku. Ve spolupráci s tamní společností Bajaj Auto už od roku 2008 pracuje na vývoji vozidla s kódovým označením ULC, které bude konkurencí pro vůz Tata Nano. Vyrábět jej bude Bajaj, ale o marketing, a to nejen v Indii, se budou starat Renault a Nissan. Zajímavé je, že Renault v Indii vyrábí Logan ve spolupráci s jinou automobilkou: Mahindra&Mahindra.