name | autoweek.cz

Ford Mondeo 2,0 EcoBoost Titanium S – nejvýkonnější model

Ford Mondeo 2,0 EcoBoost Titanium S – nejvýkonnější model

29.07.2011 | Antonín Matějka | Nové modely

První generace modelové řady Mondeo se v nabídce automobilky Ford objevila v roce 1993. Tehdy se jednalo o opravdu převratný vůz jak z hlediska konstrukce, tak i použitých technologií a bezpečnostních standardů.

Dodnes si pamatuji, jak mě tenkrát při prvních testovacích jízdách na jihu Francie Mondeo uchvátilo svým revolučně řešeným interiérem a skvělými jízdními parametry, které vynikaly především v kombinaci s dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 136 koní. Od té doby ovšem uběhlo téměř dvacet let a během nich se první “globální model” značky Ford změnil doslova k nepoznání. Dnešní podoba Mondea vycházející z kinetického designu opravdu jen vzdáleně připomíná původní model, o vnějších rozměrech karoserie ani nemluvě. Jen do délky narostlo Mondeo o několik desítek centimetrů. Styling nového Mondea v provedení liftback, které jsme testovali, je opticky velmi zdařilý a aerodynamicky propracovaný, v černém metalickém laku Panther navíc působí vysoce reprezentativně, Velkoplošný přední nárazník s mohutným otvorem pro přívod chladicího vzduchu k motoru a brzdám dodává vozu společně se zadním spoilerem a osmnáctipalcovými koly z lehké slitiny sportovní ráz. Ten se ostatně odráží i v interiéru s černě čalouněnými sedadly (kombinace kůže/Alcantara + červené stehování!), hliníkovými pedály a s poměrně jednoduše řešenou přístrojovou deskou, jejíž součásti jsou startovací tlačítko, kvalitní audiosystém CD/MP3 a případně  i 7” dotykový barevný displej v rámci příplatkové Sady Business Navi Plus (+ 58 900 korun) obsahující navigaci, hlasové ovládání v angličtině, připojení Bluetooth a zadní parkovací kameru. Námi testovaný model ve výbavě Titanium S měl ještě další tři volitelné sady Assist Plus, De Luxe a Winter Plus v celkové ceně 80 000 korun, takže jsme byli docela hýčkámi různými elektronickými systémy a komfortními prvky , z nichž jmenujme alespoň v 8 směrech nastavitelná přední sedadla (sedadlo řidiče s memory funkcí pro 4 individuální nastavení), systém BLIS pro hlídání mrtvého úhlu ve vnějších zpětných zrcátkách, adaptivní tempomat s detektorem bezpečné vzdálenosti, nastavitelný omezovač rychlosti či asistent pro rozjezd do svahu. Luxusní řešení interiéru se snoubí s jeho velkorysým prostorovým řešením, což ocení zejména cestující na zadních sedadlech, kteří mají dostatek místa jak nad hlavou, tak i v oblasti dolních končetin. Zavazadlový prostor je rovněž obrovský (486 l, po sklopení zadních sedadel 1390 l), zvláště když vezmeme v úvahu, že je vůz vybaven plnohodnotným náhradním kolem. Jízdní vlastnosti nového Mondea jsou velmi dobré, zejména stabilita vozu v zatáčkách, ve srovnání s předchozími modely si mi však zdá, že s rostoucími vnějšími rozměry trochu vymizela ladnost automobilu a jeho naprosto přesná reakce na pohyb volantu. Rovněž manévrovatelnost v městském provozu se mi zdá horší a při parkování je mnohdy lepší se spolehnout na parkovací sensory než na vlastní odhad šířky a délky vozu. Na druhou stranu lze pochválit sportovně odladěné odpružení a účinné brzdy, které mají minimální sklon k fadingu. Dvoulitrový čtyřválec vybený přímým vstřikováním benzinu a turbodmychadlem s chladičem stlačeného vzduchu disponuje téměr dvojnásobným výkonem než původní Zeta-motor z roku 1993. A to se týká i točivého momentu, který tehdy dosahoval 160 N.m a nyní 340 N.m. Výkonový potenciál nové pohonné jednotky pracující v součinnosti se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou PowerShift poskytuje vozu výbornou dynamiku a elasticitu. Motor se snadno vytáčí až k hranici 6500 otáček a na německé dálnici si s ním můžete občas vyzkoušet i jízdu při rychlostech nad 200 km/h. Nutno podotknout, že ve vysoké cestovní rychlosti se nové Mondeo chová velmi kultivovaně, s minimálním aerodynamickým hlukem a skvělou směrovou stabilitou. Slabší je to již se spotřebou paliva, v městském provozu se stabilně pohybuje okolo 11 až 12 l/100 km a při sportovním způsobu jízdy rovněž neklesá pod tyto hodnoty. Na druhou stranu to není argument, který by měl odradit potenciální zákazníky, kteří si od nového Mondea s nejvýkonnějším motorem slibují především nevšední zážitky za volantem a příliš nehledí na pořizovací cenu vozu a jeho spotřebu.

 

Technické údaje

 

Motor

Zážehový přeplňovaný čtyřválec s přímým vstřikováním a rozvodem 2xOHC.  Zdvihový objem 1999 cm3. Největší výkon 176 kW (240 k) při 6000 1/min. Největší točivý moment 340 N.m při 1900 až 3500 1/min. Šestistupňová dvouspojková převodovka PowerShift.  Pohon předních kol.

 

Karoserie


Pětidveřový liftback.

 

Rozměry a hmotnosti


Délka 4784 mm, šířka 1886 mm (bez vnějších zpětných zrcátek) , výška 1460 mm. Rozvor 2850 mm. Pohotovostní hmotnost 1495 kg, užitečná hmotnost 505 kg. Objem palivové nádrže 70 l. Objem zavazadlového prostoru 0, 486 až 1,390 m3.

 

Jízdní výkony


Největší rychlost 246 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,5 s. Spotřeba paliva (město, mimo město, kombinovaná) 10,9/6,0/7,7  l/100 km.

 

Základní pořizovací cena


862 490 Kč vč. DPH

 

Cena  testovaného vozu

 

1 060 690 Kč vč. DPH

 

HODNOCENÍ

Pohonná jednotka
\"1\"\"1\"\"1\"\"1\" \"\"
Na silnici \"1\"\"1\"\"1\"\"1\" \"\"
Kvalita \"1\"\"1\"\"1\"\"1\" \"\"
Bezpečnost \"1\"\"1\"\"1\"\"1\"\"1\"
Pohodlí \"1\"\"1\"\"1\"\"1\"\"1\"
Náklady \"1\"\"1\"\"1\"\"1\" \"\"

Celkem \"1\"\"1\"\"1\"\"1\" \"\"

Hodnocení: \"1\"\"\"\"\"\"\"\"\" - horší než průměr, \"1\"\"1\"\"\"\"\"\"\" - slušný standard, \"1\"\"1\"\"1\" \"\"\"\" - docela dobré, \"1\"\"1\"\"1\"\"1\"\"\" - vynikající, \"1\"\"1\"\"1\"\"1\"\"1\" -zcela mimořádné