name | autoweek.cz

Kia Sportage - nová generace v ČR

Kia Sportage - nová generace v ČR

23.07.2010 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Modelová řada Sportage je historicky čtvrtou nejprodávanější značky Kia na českém trhu. První dvě generace tohoto vozu přivedly ke značce Kia mnoho nových zákazníků. Příchod té třetí je proto významnou událostí.

První Kia Sportage vznikla v roce 1993 ještě na základech Mazdy E. Pro prolomení nedůvěry Evropanů k neznámé značce se v letech 1995 až 1998 pro evropské trhy vyráběla i v karosárně Karmann v Osnabrücku. V roce 1996 Sportage vstoupila i na český trh. Jednalo se o průkopníka segmentu SUV s koncepcí off-roadu s rámovou konstrukcí a pohonem zadních kol kombinovaným se 4x4.

Druhá generace z roku 2005 už vznikala v rámci partnerství s Hyunadaiem. Jednalo se o typické SUV se samonosnou karoserií a základním pohonem předních kol. Vznikla na platformě Hyundaie Elantra a koncepčně se jednalo o obdobu Hyundaie Tucson. Po modernizaci se tento vůz začal od roku 2007 vyrábět na Slovensku v Žilině a dodávat se sedmiletou zárukou.

Třetí generace se vyvíjela společně s Hyundaiem iX35 ve výzkumném a vývojovém středisku v Rüsselsheimu, z něhož vyšly i vznětové motory. Design byl navržen pod dohledem Gregoryho Guillaumeho v Design Centru ve Frankfurtu a pro evropské trhy se vyrábí v Žilině.

Třetí generace vozu Kia Sportage se v České republice představila v areálu Golf Hostivař. Nabízí větší vnitřní prostor, protože je delší a širší, ale v zájmu zlepšení aerodynamiky (součinitel aerodynamického odporu Cx = 0,37) je současně nižší než předchůdce. S rozvorem náprav 2640 mm předčí všechna kompaktní SUV a blíží se vozům o třídu větším. Přitom je o 91 kg lehčí.

Verze s pohonem všech kol jsou vybaveny novým systémem Dynamax AWD vyvinutým ve spolupráci se společnosti Magna Powertrain, což je dceřiná firma koncernu Magna International. Systém Dynamax nejen rozděluje točivý moment mezi kola přední a zadní nápravy prostřednictvím viskozní spojky s elektrokapalinovým aktivním ovládáním, ale její řídicí elektronika neustále komunikuje s dalšími elektronickými systémy vozu. Aktivní systém Dynamax reaguje velmi rychle, zvyšuje bezpečnost jízdy ale také snížením odporů zmenšuje spotřebu.

Nová Sportage je vybavena elektronickými stabilizačním systémem ESC integrujícím systémy proti blokování brzd ABS (Anti-lock Braking System), kotroly prokluzu TCS (Traction Control System), brzdový asistent BAS (Brake Assist System), rozdělení brzdné síly EBD (Electronic Brake force Distribution), kontroly bzdění při jízdě ze svahu DBC (Downhill Brake Control), asistent pro rozjezd do kopce HAC (Hill start Assist Control), ochrany proti převrácení ROP (Roll Over Protection), kontroly stability VSM (Vehicle Stability Management) a nově také kontroly brzd v zatáčkách CBC (Cornering Brake Control).

Novinkou na podvozku je kombinace víceprvkové zadní nápravy s novými tlumiči ASD (Amplitude Selective Damper) s proměnlivou účinností.

Jako jediný vůz v segmentu Sportage nabízí denní svícení s LED. Na rozdíl od iX35 jsou v nabídce pro Sportage také xenonové světlomety. K dispozici je i samostatný zdroj světla pro nasvícení zatáček.

V době zahájení prodeje jsou k dispozici dvoulitrové čtyřválce. Zážehový s proměnlivým časováním sacích i výfukových ventilů Double CVVT je upravený motor Theta II, zatímco turbodiesel patří do řady R. Během podzimu je doplní zážehový motor s přímým vstřikováním benzinu 1,6 GDI nové řady Gamma a turbodiesel 1,7 l řady U2. Oba budou vybaveny systémem ISG (tj. stop-start) a k dispozici budou jen v kombinaci s pohonem předních kol a přímo řazenou šestirychlostní převodovkou, zatímco dvoulitry se dodávají také s pohonem 4x4 a novou samočinnou šestirychlostní převodovkou.

V roce 2008 byla druhá generace Sportage nejprodávanějším vozem ve svém segmentu na českém trhu. Od té doby se ale konkurenční boj přitvrdil a situace se změnila vstupem domácí značky Škoda. Český dovozce nicméně má s novou Sportage velké ambice - chce se s ní zařadit mezi pětici nejprodávanějších kompaktních SUV, tedy mezi vozy Škoda Yeti, Volkswagen Tiguan, Nissan Qashqai, Audi Q5 a sesterský model Hyundai iX35. Předpokládá se, že největší zájem bude o verze 1,6 GDI 4x2 Active Plus, 1,7 CRDi 4x2 Active Plus nebo Comfort Plus a 2,0 CRDi 4x4 Comfort Plus.