name | autoweek.cz

Modernizovaná Toyota Aygo

Modernizovaná Toyota Aygo

05.01.2012 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Trojice úsporných městských miniaut z kolínské automobilky TPCA přichází pro rok 2012 v modernizované podobě, kterou reaguje na rostoucí konkurenci v nejmenším segmentu, především na domácího soka Škodu Citigo.

Model Aygo, představený v roce 2005, nabídl evropským zákazníkům novou radikální alternativu ke stylové přepravě po zaplněných městech. Revoluční design Toyoty Aygo změnil obecnou představu o malých vozech. Toyota Aygo prošla modernizací koncem roku 2008. Doposud se prodalo více než 580 tisíc těchto vozů. Nové Aygo bylo navrženo v Evropě, kde se i vyrábí - v České republice. Toyota v roce 2011 prodala více než 85 000 vozů Aygo. Nové Aygo se začne na evropských trzích prodávat počátkem jara 2012.
Nyní přichází s novým designem, přepracovaným interiérem s využitím nových kombinací barev, zdokonalený systém palubní zábavy a konektivity, vyšší míru jízdního pohodlí a lepší odhlučnění kabiny, a dále možnost řazení pomocí páček pod volantem u verze s převodovkou MultiMode.
Nová nápadná tvář vozů Toyota příští generace, označovaná jako Under Priority, akcentuje zvětšenou spodní část masky chladiče. Součástí širšího předního nárazníku je zvětšený přívod vzduchu lichoběžníkového tvaru. Nové světlomety do mlhy jsou zabudované do samotných rohů nárazníku. Novou podobu čelních partií doplňují světlomety pro denní svícení s technologií LED.
Úpravy vzhledu doprovází i vylepšená aerodynamika a lepší chlazení motoru.
Modernizované Aygo s délkou 3 430 mm přerostlo svého předchůdce o 15 mm. Díky krátkým převisům vpředu i vzadu, dlouhému rozvoru náprav 2 340 mm a poměrně velké šířce 1 615 mm nabízí prostorný a praktický interiér, přičemž si Aygo zachovalo malý průměr otáčení 9,46 m, nezbytný pro dobrou manévrovatelnost v úzkých městských uličkách.
Výborné využití obestavěného prostoru znamená kompaktní rozměry výhodné ve městě v kombinaci s prostorným interiérem.
Nově tvarovaný volant je obšitý kůží a u verze s převodovkou MultiMode (MMT, výbava na přání) se nyní nabízí i s možností řazení pomocí páček pod volantem. V nabídce jsou dvě audio soustavy. Soustava o výkonu 35 W s tunerem AM/FM a přehrávačem CD může mít dva nebo čtyři reproduktory, přičemž audio jednotka nyní podporuje hands-free připojení mobilních telefonů přes Bluetooth, displej s možností volit mezi různými jazyky a konektor USB pro připojení přenosných přehrávačů, jako např. iPod.
K ještě vyšší praktičnosti přispívá větší úhel otevírání odkládací police za zadními sedadly, díky kterému se zlepšil přístup do zavazadelníku.
Modernizovaný zážehový celohliníkový tříválec 1,0 l VVT-i charakterizuje nízká hmotnost (pouze 67 kg), kompaktní rozměry a dostatečný výkon i točivý moment pro městský provoz. Konstruktéři automobilky Toyota intenzivně pracovali na optimalizaci výkonu, zlepšení spotřeby paliva a snížení emisí. Poslední verze jednotky o zdvihovém objemu 998 cm3 těží z přepracovaného tvaru spalovací komory, který se odrazil ve zvýšení kompresního poměru z 10,5 na 11,0:1 a zlepšení účinnosti spalování. Kvůli vyšší životnosti se používají zapalovací svíčky s iridiovými elektrodami.
Tříválec VVT-i v součinnosti s pětirychlostní přímo řazenou převodovkou nabízí maximum výkonu 50 kW (68 k) při 6000/min a největší točivý moment 93 N.m při 3600/min. Spotřeba paliva se snížila na 4,4 l/100 km a emise CO2 činí pouze 102 g/km3.
Toyota Aygo se poprvé bude nabízet i v novém provedení ECO. Upravená verze má delší třetí převodový stupeň a používá pneumatiky s nižším koeficientem valivého odporu, přispívající ke snížení valivého odporu za jízdy o plných 14 %. Výsledkem je nižší spotřeba paliva bez negativních dopadů na jízdní pohodlí, manévrovatelnost či účinnost brzd. Spotřeba paliva poklesla na 4,3 l/100 km3 a emise CO2 činí v tomto případě jen 99 g/km3.
MultiMode je označení automatizované manuální převodovky bez spojky, která je vybavena i režimem plně samočinného řazení. V součinnosti s převodovkou MultiMode pak Aygo s motorem 1,0 VVT-i dosahuje spotřeby paliva 4,5 l/100 km3 a produkuje emise CO2 jen 104 g/km3.
Hospodárný elektrický posilovač řízení EPS s proměnlivým účinkem podle rychlosti jízdy napomohl k výtečné manévrovatelnosti. Aygo používá osvědčený systém zavěšení předních kol se vzpěrami McPherson, zatímco na zadní nápravě najdeme torzní příčku ve tvaru obráceného V. Účinek předních i zadních tlumičů byl upraven tak, aby vůz nabídl ještě vyšší míru jízdního pohodlí bez negativních dopadů na dynamické schopnosti vozu a příjemnou ovladatelnost.
Přepracovaný tlumič spojkového kotouče snižuje hluk a vibrace od hnacího ústrojí. Staví přitom na komplexních opatřeních ke snížení hluku, vibrací a rázů, která byla zavedena u stávajícího provedení.
Doplněním hutné izolační hmoty pod kapotou vozu se vzduchovou mezerou mezi panely kapoty se utlumil přenos hluku z motorového prostoru, což opět přispělo ke zpříjemnění atmosféry v kabině vozu.
Toyota Aygo nabízí výjimečně nízké celkové provozní náklady. Model je zařazen do nejvýhodnějších pojistných kategorií v Německu a ve Velké Británii, což znamená velmi nízké náklady na opravy. Současně vykazuje pozoruhodně nízké kumulativní časové nároky spojené s údržbou - pouze 5,1 hodiny na 100 000 km. Klid majiteli zajišťuje i tříletá celoevropská záruka, kterou Toyota nabízí ke každému novému vozu Aygo s omezením na tři roky nebo 100 000 km. Na Aygo se rovněž vztahuje 12letá záruka na prorezavění karoserie.