name | autoweek.cz

Opel uvádí novou generaci zážehových motorů

Opel uvádí novou generaci zážehových motorů

16.08.2012 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Zážehový čtyřválec 1,6 l s přímým vstřikováním paliva, přeplňováním turbodmychadlem a systémem Start/Stop má o 13 % nižší emise CO2 i spotřebu paliva. Koncepce motoru Opel SIDI Ecotec s vysokým točivým momentem současně zvyšuje jízdní komfort.

 

Opel zásadně proměňuje svoji nabídku motorů. Většinu současných pohonných jednotek v krátké době nahradí tři úplně nové řady zážehových a vznětových motorů. Cílem těchto změn je dosažení vedoucího postavení jak v oblasti snižování spotřeby paliva a emisí, tak při hodnocení jízdního komfortu, daného průběhem točivého momentu a snížením hlučnosti.

Prvním z nových motorů je turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec o objemu 1598 cm3 vybavený přímým vstřikováním benzinu a systémem Start/Stop. Nový motor SIDI (Spark Ignition Direct Injection = zapalování svíčkou, přímé vstřikování paliva) Ecotec bude k dispozici v různých výkonových modifikacích pro většinu modelových řad značky Opel. Výroba nového motoru se v maďarském Szentgotthardu rozeběhne již koncem letošního roku.

Hlavní důraz byl kladený na dosažení plynulé a zároveň razantní akcelerace, nízké hlučnosti a příznivé spotřeby paliva. Konstruktéři se soustředili především na průběh točivého momentu - výsledných 187,5 N.m na 1 litr objemu motoru představuje nový vrchol mezi velkosériově vyráběnými zážehovými motory. Maximálního točivého momentu 300 N.m dosahuje motor 1,6 l už ve velmi nízkých otáčkách 1700/min. Maximální výkon 147 kW (200 k) je k dispozici při otáčkách 4700/min. Oproti dosavadnímu čtyřválci 1.6 Turbo se podařilo snížit spotřebu i emise CO2 o 13 %.

„Náš nový motor 1,6 l s přímým vstřikováním benzinu je skutečným fenoménem při hodnocení točivého momentu. Výkon i točivý moment mají velmi plynulý průběh,” vysvětluje Thomas Johnen, ředitel odpovědný za zážehové motory.

Během dvanácti měsíců Opel hodlá představit hned tři zcela nové generace motorů. Prvním zážehovým motorem automobilky Opel s přímým vstřikováním benzinu byl čtyřválec 2,2 Ecotec o výkonu 114 kW (155 k), který se poprvé představil v roce 2003 v modelech Opel Signum a Vectra. Později se začal montovat i do modelu Zafira.

V roce 2007 dostal kabriolet Opel GT první turbodmychadlem přeplňovaný zážehový čtyřválec Opel 2,0 l s přímým vstřikováním paliva o výkonu 194 kW (264 k). O rok později se tento motor začal montovat i do modelové řady Insignia, a to ve dvou modifikacích o výkonu 162 kW (220 k) a 184 kW (250 k). Nová generace vozu Astra OPC bude poháněna nejvýkonnější verzí tohoto motoru se 206 kW (280 k).