name | autoweek.cz

Peugeot 301: pohodlí za dostupnou cenu

Peugeot 301: pohodlí za dostupnou cenu

04.09.2014 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Design Peugeotu 301 je poněkud konzervativní, což ale podtrhuje solidnost očekávanou od jeho potenciálních kupujících. Ty oslovuje především důrazem na prostornost a jízdní komfort za přitažlivou cenu i nízké provozní náklady.

Inspirací pro vznik tohoto vozu byl nepochybně úspěch projektu Dacia Logan, nicméně Peugeot na modelu 301 (a Citroen u vozu C-Elysée, který je po technické stránce identický) dokazuje, že s relativně nízkými náklady vyrábět i auto na technicky vyšší úrovni díky využití osvědčených komponent používaných u jiných modelových řad. Technické kvality vozu dokládá i vysoká úroveň bezpečnostních prvků zahrnujících ABS, ESP, nejméně čtyři airbagy, brzdový asistent, úchyty ISOFIX atd.

 

Peugeot 301 je v principu verzí sedan odvozenou z modelu 208 oblečenou do karoserie klasického tříprostorového sedanu s obřím zavazadlovým prostorem. Používá totiž stejné komponenty i stejné dodavatele. Vznikl i na stejné moderní platformě malých vozů PSA PF1 jako 208. Jenže svými rozměry, především prodlouženým rozvorem a rozšířeným rozchodem vpředu i vzadu, a díky tomu i prostorným interiérem se řadí do vyšší kategorie. Peugeot 301 je logicky velkým soupeřem pro český bestseller této kategorie Škodu Rapid.

 

Design Peugeotu 301 se může leckomu zdát hodně konzervativní, ale to není na škodu, protože cílové skupiny zákazníků právě takto vyjádřenou solidnost od svého auta očekávají a právě s tímto pojetím si značku Peugeot spojují. Peugeot předpokládá, že hlavní skupinou zákazníků by měli být především muži ve věku 35-45 let hledající jediné auto v rodině, protože jeho koupě pro ně bude představovat zásadní investici. Peugeot 301 je pro ně racionálním, ekonomicky výhodnou investicí.

 

Sedan Peugeot 301 je dlouhý 4442 mm při dlouhém rozvoru náprav 2652 mm (tj. o 40 mm delším než u kompaktního hatchbacku 308) a rozchodech kol 1501 resp. 1478 mm. To dohromady vytváří nadprůměrný prostor v kabině. Zavazadelník získal větší objem, než má konkurence mezi kompaktními sedany - 506 l.

 

V interiéru se samozřejmě nezapře snaha šetřit všude tam, kde je to možné, např. i na trochu omezeném rozsahu nastavení volantu (což do jisté míry kompenzuje velký rozsah nastavení sedadla řidiče). To se projevuje i na dnes už primitivně působícím otevírání vík motorového a zavazadlového prostoru (zavazadelník nelze zvenku otevřít bez klíčku). V důsledku snahy šetřit je zde i mnoho ovládacích prvků poněkud neprakticky řešených.

 

Peugeot 301 je ale velmi pohodlné a na nižší střední třídu nečekaně prostorné auto zabezpečující pohodlnou dopravu pěti osob i s potřebnými zavazadly. Jeho podvozek je nastaven tak, aby poskytoval maximálně dosažitelný komfort i na hodně nekvalitních cestách. To se mu ve velké míře daří, byť je to za cenu trochu horších záběrových schopností na méně kvalitním povrchu cesty a poněkud horší stabilitě při jízdě vyšší rychlostí na dálnici. Opět ale je třeba zdůraznit, že potenciální zákazníci Peugeotu 301 budou nepochybně dávat přednost právě tomuto na pohodlí orientovanému charakteru vozu. Navíc ocení i to, že konstrukce je dostatečně robustní, aby snášela větší namáhání, než je běžné na kvalitních západoevropských cestách. Především ale ocení to, že se s tímto autem dají pohodlně absolvovat i hodně dlouhé cesty.

 

Peugeot 301 navíc potěší nezvykle velkým prostorem na zadních sedadlech, poskytujících dostatek pohodlí i pro dospělé cestující. Ve snaze šetřit ale zde chybějí plnohodnotné hlavové opěrky. Ty totiž u krajních sedadel nahrazuje jen mírné vyvýšení opěradla, což je z hlediska bezpečnosti nedostatečné řešení. Při dopravě dětí v sedačce nebo osob do výšky okolo 150 cm to samozřejmě problémem není. Pro dlouhé cesty je Peugeot 301 vybaven mnoha prvky, které mohou cestování zpříjemnit, například připojení pomocí jacku (AUX) i USB, Bluetooth a možnost dobíjení přes USB.

 

Zážehový tříválec 1,2 VTi s největším výkonem 53 kW (72 k) při otáčkách 5500/min a točivým momentem 110 N.m při 3000/min je dalším příjemným překvapením. Pro tak lehký vůz (nenechte se mást velkými rozměry - pohotovostní hmotnost je jen 980 kg) je dostatečnou variantou z hlediska výkonnosti. Neztrácí dech ani ve stoupání, takže mu lze odpustit přece jen větší vibrace a hlučnost při jízdě vyšší rychlostí - ani jedno nepřesahuje míru snesitelnosti. Kombinovaná spotřeba Peugeotu 301 s tímto motorem je jen 5,2 l/100 km.

 

Z nabízených pohonných jednotek je nejvýkonnější zážehový VTi 1,6 l/85 kW (115 k). Turbodiesel 1,6 HDi/68 kW (92 k) je skutečně velmi úsporný (kombinovaná spotřeba je jen 4,1 l/100 km), ale otázkou je, zda to dostatečně vyváží vyšší pořizovací cenu u vozu tohoto typu.

 

Peugeot 301 se vyrábí ve španělském Vigu. Akční cena základní verze Access 1,2 PureTech 72 k je 240 000 Kč a k tomu pět let záruky. Stejná verze s motorem 1,6 HDi začíná s akční cenou na 280 000 Kč.