name | autoweek.cz

Peugeot RCZ na startu

Peugeot RCZ na startu

08.10.2010 | Vladimír Rybecký | Nové modely

V atraktivním prostředí klubu SaSaZu vstoupil na český trh představitel nového stylu Peugeotu - kupé RCZ. Na český trh se připravuje vstoupit i Peugeot iOn s elektrickým pohonem.

Dramaticky vyhlížející Peugeot RCZ přitahuje zaslouženou pozornost všude, kde se objeví. Nejde ale o samoúčelnou atraktivitu. Jeho styl je totiž předobrazem nového pojetí designu značky, což dokládá i podoba nedávno představeného modelu 508.

Kupé 2+2 bylo vytvořeno na bázi osvědčené platformy PSA PF2, tedy sejné jako u modelů 308, 3008 a 5008.

Peugeot RCZ je čistokrevným sportovním vozem, který nabízí vzrušující zážitky podpořené vynikajícími jízdními vlastnostmi. Přitom jde současně o praktické auto se slušným zavazadlovým prostorem 321 l.

Díky kombinaci nízké hmotnosti, velmi dobré aerodynamice a moderním motorům je i hospodárný. Do prodeje přichází se zážehovými přeplňovanými čtyřválci 1,6 l vyvinutými ve spolupráci s BMW. Oba pracují s přímým vstřikováním benzinu a k dispozici jsou s výkony 115 nebo 147 kW. Výkonnější verze používá turbodmychadlo se systémem Twin Scroll a proměnlivé časování i zdvih sacích i výfukových ventilů VTi (Variable valve and Timing injection). Na výběr je i turbodiesel 2,0 HDi o 120 kW. Motor o 115 kW lze kombinovat i s novou samočinnou převodovkou vyvinutou ve spolupráci PSA a společnosti Aisin.

Aerodynamickou efektivitu zlepšuje nastavitelné zadní křídlo, které se v závislosti na rychlosti vozu samočinně nastavuje do dvou poloh nebo jej může řidič podle vlastní úvahy ovládat tlačítkem.

Telematická řada WIP (World In Peugeot) je zastoupena standardně dodávaným systémem WIP Sound s WIP Bluetooth. V nabídce je i multimediální systém vyšší třídy WIP Com 3D s navigací a hifi systém JBL. Pro zákazníky tak unikátního vozu je důležitá i rozsáhlá nabídka možností individualizace jeho vzhledu i vnitřní výbavy.

Výroba vozu byla zadána firmě Magna-Steyr, která zajišťuje konečnou montáž ve Štýrském Hradci. Do budoucna se připravuje i verze s hybridním pohonem HYbrid4.

 

Při příležitosti představení modelu RCZ byl ohlášen i brzký příchod modelu iOn na český trh. Jde o čtyřmístný městský miniautomobil s elektrickým pohonem vycházející z Mitsubishi i-MiEV, od něhož se liší jen detaily designu a uzpůsobením podmínkám trhu v jednotlivých zemích.

Vůz s rozvorem 2550 mm je dlouhý 3474 mm a má zavazadlový prostor 168 l. Obrysový průměr zatáčení je pouze 9,0 m. Trakční motor je třífázový synchronní s permanentními magnety. Pracuje na 330 V. Jeho největší výkon je 47 kW a konstantní výkon 25 kW, přičemž točivý moment 180 N.m je k dispozici okamžitě v rozsahu otáček 0 až 2000/min. Elektromotor pohání zadní kola. Vůz dosahuje 130 km/h a zrychlení 0-100 km/h za 15,9 s.

Z několika typů lithio-ionových akumulátorů byla dodavatelem, kterým je japonská firma LEJ (společný podnik Mitsubishi Motor a GS-Yuasa), zvolena technologie s katodami na bázi oxidu manganičitolithného (LiMn2O4), která je bezpečnější a výrobně dostupnější. Jejich kapacita je 16 kWh.

Dojezd vozu ve standardním evropském kombinovaném režimu je s využitím rekuperace energie při zpomalování a brzdění 150 km. S využitím běžné domácí zásuvky a speciálního kabelu se lithio-ionové akumulátory plně nabijí za 6 hodin. Systém pro rychlé dobíjení ve speciálních stanicích umožní dobití na 50 % za 15 minut a na 80 % za 30 minut.

Vůz je vybaven šesti airbagy, palubním počítačem, autorádiem s CD/MP3, Bluetooth a USB. Peugeot uživatelům vozu iOn nabídne i neomezený přístup do systému služeb Peugeot Connect.