name | autoweek.cz

Toyota Prius ještě výhodnější

Toyota Prius ještě výhodnější

09.09.2009 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Po zprvu rozpačitém přijetí zájem o vozy s hybridním pohonem pozvolna začíná narůstat - mimo jiné i s pomocí stále se rozšiřující daňová a další zvýhodnění jejich používání v řadě zemí (nikoliv v České republice). Se třetí generací modelu Prius Toyota nyní nabízí automobil, který už i bez pomoci legislativy přináší svým hospodárným provozem svým uživatelům z dlouhodobého hlediska finanční výhodu.

Toyota letos v srpnu oslavila prodej dvoumiliontého automobilu s hybridním pohonem od jejich uvedení na trh v roce 1997. Zajímavé na tom je, že k prodeji prvního milionu bylo do května 2007 potřeba takřka deset let, druhý milion přišel už po 27 měsících. Z uvedených dvou milionů byla v Evropě dosud prodána přesně desetina, přičemž i zde je patrná akcelerace prodeje. Prvních 100 000 vozů našlo své zákazníky v období let 2000 až 2006, zatímco druhých sto tisíc k tomu potřebovalo jen 24 měsíců.
V polovině roku 2010 evropskou nabídku vozů Toyota s hybridním pohonem rozšíří hybridní verze modelu Auris (představuje se nyní ve Frankfurtu jako koncept) a postupně se hybridní verze objeví u všech modelů značky.
Toyota postavila první studijní vůz s hybridním pohonem, tehdy ještě kombinovaným s plynovou turbínou, v roce 1977 v konceptu S800 GT. V roce 1994 byl odstartován projekt G21, který vedl v roce 1997 k prvnímu sériově vyráběnému hybridu na světě - první generaci modelu Prius. Ten se začal prodávat nejprve v Japonsku a od roku 2000 i v Evropě a USA. V roce 2004 přišla druhá generace. Ta sice získala ocenění Auto roku v USA (2004) i v Evropě (2005), nicméně přes větší účinnost nového systému Hybrid Synergy Drive v mnoha ohledech znamenala zklamání z hlediska praktičnosti v každodenním užívání. U zákazníků ovšem měla velký úspěch a její prodej, na rozdíl od ostatní automobilové produkce, s přibývajícími lety rostl.
Hybridní pohon Toyoty Prius pracuje se dvěma motor/generátory propojenými navzájem a se spalovacím motorem planetovou převodovkou. Elektromotory jsou synchronní s permanentními magnety a pracují se střídavým proudem o napětí až 650 V. Ten je dodáván z přes konvertor/inventor z nikl-metalhydridových akumulátorů pracujících se stejnosměrným napětím 201,6 V. Použití vysokonapěťových systémů je zcela bezpečné a ani v případě nehody nemůže ohrozit cestující či záchranáře. Vyžaduje ale opravy výhradně v autorizovaných servisech.
Zážehový motor byl zvětšen z 1,5 na 1,8 l. Motor 1,8 VVT-i pracuje s tzv. Atkinsonovým cyklem. Ten umožňuje jiným časováním rozvodu oproti běžnému Ottovu cyklu mnohem hospodárnější provoz, přičemž jeho slabiny jsou zde eliminovány hybridním pohonem. Spalovací motor má 73 kW a trakční elektromotor 60 kW. Celkový výkon je 100 kW, neboť zde se výkon obou motorů nesčítá, protože spolupracují v různých režimech. Převodovka je samočinná e-CVT.
Vůz dlouhý 4460 mm (rozvor náprav je 2700 mm) dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,4 s a největší rychlost 180 km/h. Přitom má v kombinovaném režimu spotřebu jen 3,9 l/100 km.
Na třetí generaci Toyoty Prius je dobře patrné, že její tvůrci dobře naslouchali svým zákazníkům. Základní profil vozu se sice zdánlivě mnoho nezměnil (jeho součinitel aerodynamického odporu je pouze cx = 0,25), ale z hlediska uživatele přináší velký skok vpřed. Je to patrné už na první pohled do interiéru, který je nyní uspořádáním informačních a ovládacích prvků mnohem bližší ostatní automobilové produkci.
Prius je i po 12 letech stále jediným vozem s plnohodnotným hybridním pohonem na trhu. Nejde u něho jen o využití pomocného elektromotoru, ale o promyšlený systém umožňující využívání nejefektivnějšího způsobu pohonu včetně možnosti jet zcela s pomocí elektromotoru.
Kromě základního režimu jízdy může řidič zvolit ze tří dalších - EV jen s pohonem elektromotorem, ECO pro hospodárnější jízdu s plynulejší reakcí na pohyby pedálu plynu a PWR (Power) umožňující naopak sportovnější styl jízdy s rychlejšími reakcemi.
Novinkami ve standardní výbavě jsou poskytování základních informací (vč. navigace) prostřednictví projekčního displeje HUD (Head Up Display) a ovládání pomocí dotykového multiinformačního displeje Touch Traser. U vozidla tohoto typu je samozřejmostí monitor úsporné jízdy (Eco Drive Monitor), poskytující řidiči řadu informací nabádajících jej k hospodárnějšímu způsobu jízdy.
Toyota Prius se vyrábí v japonském závodě Tsutsumi, který je rovněž uspořádán tak, aby produkce byla co nejekologičtější.
Standardní součástí bezpečnostní výbavy je sedm airbagů a systém stabilizace VSC+. Standardně se dodávají například i klimatizace či autorádio s CD přehrávačem. Základní cena tohoto velmi dobře vybaveného prostorného vozu střední třídy (zavazadlový prostor je 446 l/1120 l) je 660 900 Kč.