name | autoweek.cz

Zajímavý SsangYong Korando

Zajímavý SsangYong Korando

03.02.2011 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Nový model Korando značky SsangYong byl navržený v Evropě podle požadavků evropského trhu. Tento moderní crossover s novým designem na nové platformě a s novým motorem na český trh uvádí společnost Emil Frey.

Trh s kompaktními SUV už představuje více než polovinu evropského trhu s vozidly SUV a předpokládá se, že v nadcházejících letech ještě poroste. Proto znovu se automobilka SsangYong při svém návratu do Evropy orientuje právě na tento segment. Během posledních pěti let byl navrhován a vyvíjen nový vůz, který se představoval jako koncept s označením C200. Jeho proměna v sériové auto se vzhledem k problémům výrobce poněkud pozdržela. Nyní konečně přichází aniž by mu toto zdržení ubralo na atraktivitě či technické vyspělosti. Korando nabízí na svou třídu nízkou spotřebu paliva a zajímavý design od Giorgetta Giugiara střídající předchozí velmi kontroverzní styl značky.

Zcela nový model má jako první SUV značky (výjimkou dosud byl jen minivan Rodius) samonosnou konstrukci s motorem uloženým vpředu napříč nahrazující dosud používanou koncepci s karoserií na rámu a podélně uloženým motorem.

Nejen navenek, ale i v interiéru je Korando umírněnější ve výrazu a současně elegantnější. Prostor pro cestující je prostorný a praktický. Jednoduchý přístrojový panel je se dvěma velkými kruhovými přístroji oddělenými digitálním displejem. Moderní uspořádání ovládacích prvků je zvýrazněno chromově zbarveným obložením, řada ovladačů je umístěna na volantu. Povrchy v interiéru mají antibakteriální úpravy.

U zadních sedadel je rovná podlaha bez tunelu převodovky. Asymetricky dělená zadní sedadla lze sklápět pomocí systému fold&dive do různých poloh. Zavazadlový prostor má objem 486 l vč. velké přihrádky pod podlahou.

Korando nabízí řadu potřebných doplňků: standardně instalovaný audiosystém AM/FM s MP3 CDP s Bluetooth, který umožňuje telefonování i streamování hudby, pro vnější zdroje je zde připojení USB a AUX. Zajímavým doplňkem jsou blikače LED na vnějších zrcátcích. Poprvé u SsangYongu se objevuje i palubní počítač. Elektronický tempomat ECO je naladěn tak, aby umožňoval co nejhospodárnější jízdu.

Bezpečnostní výbava zahrnuje šest airbagů (po dvou čelních, bočních a hlavových), vícefunkční elektronický stabilizační program ESP, který zahrnuje aktivní ochranu proti převrácení vozu ARP, hydraulický brzdový asistent HBA, asistent pro rozjíždění ve svahu HSA a signál nouzového zastavení ESS. Systém ESP pracuje spolu s hydraulickým brzdovým asistentem HBA za účelem dosažení maximální brzdné síly v případě nouze, čímž se zkracuje brzdná dráha v případě, kdy řidič nedokáže vyvinout maximální tlak na brzdový pedál. Ochrana proti převrácení vozu ARP poskytuje řidiči další asistenci tím, že zabraňuje nestabilitě během náhlých změn směru.

Vůz se samonosnou konstrukcí s pomocným rámem vpředu má přední kola zavěšena na vzpěrách typu McPherson, vzadu je víceprvkové zavěšení. Posilovač řízení je elektrický EPS. Hlavní rozměry jsou délka 4410 mm, šířka 1830 mm, výška 1675 mm, rozvor náprav 2650 mm a rozchod kol 1573/1558 mm. Obrysový průměr zatáčení je 10,9 m. Způsobilost pro jízdu v terénu: přední nájezdový úhel 22,8 º, zadní 28,2 º a přechodový 18,5 º, brodivost 300 mm. Největší náklon karoserie 40 %, maximální úhel stoupání 48 % (AWD) resp. 33 % (2WD).

Zcela nový dvoulitrový vznětový motor e-XDi200, slučující ekonomickou spotřebu paliva a vysoký výkon, slibuje být největší zbraní modelu Korando. Byl vyvinut vlastními vývojáři SsangYongu ve středisku ve Stuttgartu. Nový čtyřválec DOHC 1998 cm3 má výkon 129 kW (175 k) při 4000/min a největší točivý moment 360 N.m, což v porovnání s předchůdcem představuje zlepšení o 20 %. Optimální točivý moment je k dispozici v rozsahu otáček 2000 až 3000/min. Usnadnění akcelerace z nízkých otáček bylo dosaženo použitím turbodmychadla s proměnlivou geometrií lopatek (E-VGT) s elektronickým ovládáním od společnosti SsangYong. Vstřikování nafty systémem Common Rail 3. generace pracuje s tlakem 180 MPa. Motor má elektronicky řízený systém recirkulace výfukových plynů E-EGR a katalytický filtr pevných částic CDPF. Výsledkem je kombinovaná spotřeba nafty 6,0 l/100 km. Motor vyhovuje emisním předpisům Euro 5, ale byl konstruovaný tak, aby splnil i požadavky předpisu Euro 6.

Převodovka je šestirychlostní přímo řazená nebo šestirychlostní samočinná s možností sekvenčního řazení, kterou vyvinula australská společnost Drivetrain Systems International a  jejíchž dodávky začnou v nejbližších týdnech. Převodové poměry byly upraveny tak, aby nebylo potřeba použít redukční převodovku. Nabídka pohonných jednotek bude příští rok rozšířena o nový ještě hospodárnější vznětový a zážehový motor.

K dispozici jsou verze s pohonem předních kol i se stálým pohonem všech kol AWD. Pokročilý systém AWD značky SsangYong je elektronicky řízený s rozdělením točivého momentu na zadní nápravu podle okamžité potřeby (Auto Mode) prostřednictvím lamelové spojky. Během běžných jízdních podmínek 100 % točivého momentu směřuje k přední nápravě aby byla zaručena hospodárnost rodinného vozu. Jakmile ale začnou přední pneumatiky ztrácet záběr je moment přesměrován k zadním kolům až do poměru 50/50 % aby byla zajištěna bezpečná jízda. Tento systém se využívá i pro usnadnění rozjíždění do strmého svahu.

V režimu uzávěrky AWD (Lock Mode) se točivý moment přenáší k zadní nápravě s cílem dosažení lepší stability na kluzkých vozovkách. Při překročení mezní rychlosti do 40 km/h se uzávěrka samočinně odpojí. Systém SsangYong AWD má zabudovanou ochrannou funkci pro případ použití rozdílných typů pneumatiky nebo při extrémním rozdílu v opotřebení mezi předními a zadními pneumatikami aby nedošlo poškození převodovky. Od počátku vývoje stála v popředí snaha konstruktérů i schopnost vozu k tažení.

SsangYong Korando přichází do prodeje s cenami od 579 900 Kč (2WD) resp. 625 900 Kč (4WD) a nabídkou pětileté záruky resp. 100 000 km.