name | autoweek.cz

Řidiči v ČR přezouvají

Řidiči v ČR přezouvají

18.11.2015 | Vladimír Rybecký | Tiskové zprávy

Goodyear Dunlop Tires Czech zveřejnil výsledky aktuálního výzkumu. První sníh zůstává pro české řidiče nejpádnějším argumentem pro přezutí na zimní pneumatiky.
Přestože již pátým rokem je v České republice zimní obutí vozidel od 1. listopadu prakticky povinné, skutečně pádným argumentem pro přezutí na zimní pneumatiky pro české řidiče zřejmě zůstává až první sníh. Potvrdil to jak průzkum mezi reprezentativním vzorkem českým řidičů, tak i šetření v terénu, které tento týden iniciovala společnost Goodyear Dunlop Tires Czech.
 
„Na přímý dotaz, kdy mění pneumatiky, sice zhruba polovina dotázaných uvedla, že vždy ke konkrétnímu kalendářnímu datu, zatímco sněhové srážky jako důvod k návštěvě pneuservisu jmenovalo jen 3,6 % respondentů, ale naměřené údaje jejich tvrzení do značné míry zpochybňují,“ řekl k výsledkům průzkumu marketingový manažer Goodyear Dunlop Czech pro Českou republiku a Slovensko Jiří Vodička.
 
Po říjnové sněhové nadílce jsou v Karlových Varech řidiči na zimu připravenější
Zatímco v Karlových Varech, kde jako v prvním českém městě letos napadlo 5 cm sněhu již v polovině října, bylo na začátku tohoto týdne podle šetření v terénu (šetření v terénu probíhalo 9.  listopadu 2015 v Karlových Varech a Praze, tým při něm zkontroloval celkem 500 vozidel) na zimních pneumatikách zhruba 87 % vozidel, v Praze jich bylo jen 67 %.
 
Podobné údaje přinesl i průzkum agentury pro výzkum trhu a veřejného mínění IPSOS (Průzkum se uskutečnil 9. - 10. listopadu 2015 na celém území ČR a agentura IPSOS při něm oslovila reprezentativní vzorek 525 aktivních řidičů): rekordně nejvyšší stupeň vybavenosti zimními pneumatikami byl v Karlovarském kraji (90,9 %), nejnižší v Praze (65,3 %) a jižních Čechách (68,8 %). „Takový rozdíl důvodně nasvědčuje tomu, že sníh hraje při rozhodování řidičů podstatně významnější roli,“ uvedl Jiří Vodička.
 
V celé zemi už podle průzkumu přezulo na zimní pneumatiky 74,5 % řidičů. „To se může zdát jako poměrně vysoké číslo, ale musíme si uvědomit, že v případě poklesu teplot či dokonce náhlé změny počasí, spojené se s námrazou či sněžením, by každé čtvrté vozidlo mohlo představovat potenciální nebezpečí. O tom, že při teplotách pod 7 °C ztrácí letní pneumatiky přilnavost i na suché vozovce, ani nemluvě. Už v prvních listopadových dnech se přitom ranní teploty pod nulou vyskytovaly na celém území České republiky,“ komentoval výsledky Jiří Vodička.
 
Výsledky šetření stupně vybavení vozidel zimními pneumatikami 
  PNEUMATIKY
MĚSTO celoroční letní zimní
Karlovy Vary 1.0 % 12.5 % 86.5 %
Praha 2.0 % 31.0 % 67.0 %
 
Zdroj: Temper Communication, 10.11.2015
 
Zákon řidičům ukládá povinnost vybavit jimi motorové vozidlo kategorie M nebo N v období mezi 1. listopadem a 31. březnem již od roku 2011. Povinnost platí, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, ale i v případě, že vzhledem k povětrnostním podmínkám lze vznik takových nepříznivých podmínek během jízdy předpokládat. Česká republika touto legislativní úpravou následovala řadu dalších zemí, v nichž se již osvědčila. Z okolních zemí platí například v Německu, Rakousku a na Slovensku.
 
„Legislativní úprava je jedna věc, druhá věc je, že jízda na zimních pneumatikách je bezpečnější i na suché vozovce, pokud se teplota pohybuje pod sedm stupňů,“ připomněl Jiří Vodička.
 
Další faktory ovlivňující ochotu přezout včas na zimní pneumatiky 
Na ochotě řidičů přezout včas na zimní pneumatiky nehrály kromě geografické polohy místa bydliště respondentů prakticky žádnou roli vzdělání ani velikost obce; překvapivě však jejich věk. Zatímco ve věkové skupině 18 až 26 let přezulo pouze 67,7 %, v kategorii 54 až 65 let to bylo celkem 81,4 % řidičů. Vysoce nadprůměrné je zastoupení nejmladších řidičů také ve skupině těch, kdo přiznávají, že se nechystají přezout na zimní pneumatiky vůbec. Nejzodpovědnější v tomto směru je naopak věková skupina 36 až 44 let, z níž není mezi 1,1 % aktivních řidičů, kteří během celé zimy přezouvat nehodlají, ani jediný.       
 
Geografická poloha bydliště a věková skupina do značné míry koreluje i s obecnými právními a technickými znalostmi používání zimních pneumatik. I v tomto případě panují mezi Prahou, kde na otázku ohledně používání zimních pneumatik odpovědělo správně 57,3 % respondentů, a Karlovými Vary, kde jich bylo 72,7 %, značné rozdíly.
 
Povědomí povinnosti zimního obutí je nicméně podle průzkumu v celé zemi poměrně vysoké: že je zimní obutí dobrovolné, se domnívá jen méně než jedno procento dotázaných, a méně než deset procent soudí, že je povinné jen na zvlášť označených úsecích. Zákonné podmínky si dokonce dobrovolně zpřísnilo plných 29 % respondentů, kteří se domnívají, že zimní pneumatiky jsou od 1. listopadu do 31. března povinné za jakýchkoliv podmínek. Více než tři čtvrtiny dotázaných také správně vybraly hodnotu minimální hloubky dezénu zimních pneumatik (4,0 mm); na druhou stranu ne zcela zanedbatelných 10,5 % se domnívá, že minimální hloubka dezénu zimní pneumatiky je 1,6 mm.