name | autoweek.cz

Audi jezdí s Wankelem!

Audi jezdí s Wankelem!

20.09.2010 | Vladimír Rybecký | Trendy

Automobilka Audi zkouší prototyp malého modelu A1 e-tron poháněný elektromotorem. Pro zvýšení dojezdu tohoto vozu kategorie E-REV (Electric Range Electender Vehicle) se používá motor Wankel.

Prototyp byl vytvořen na bázi konceptů e-tron a A1 e-tron, představených před rokem na autosalonu ve Frankfurtu resp. letos na jaře v Ženevě. Předpokládá se, že sériová verze tohoto vozidla se objeví koncem roku 2012 nebo počátkem 2013. Přitom je možné, že pro něj bude použito označení A2, které nesl technicky vyspělý, nicméně prodejně zcela neúspěšný miniautomobil z let 1999 až 2005.

Vůz pohání elektromotor o výkonu 75 kW napájený z lithio-ionových akumulátorů umístěných pod podlahou. V městském provozu má koncept A1 e-tron dojezd 50 km a byl schopen dosahovat rychlost až 130 km/h. Pro prodloužení dojezdu je, podobně jako třeba Chevrolet Volt, vybaven generátorem. Na tom je pozoruhodné, že jej pohání motor s rotačním pístem, tedy Wankel.

Nedávno jsme psali o tom, že přednost kompaktní stavby Wankelova motoru pro pohon generátoru zařízení prodlužujícího dojezd elektromobilů se rozhodla využít rakouská firma AVL. AVL jej v červenci předvedla ve voze Mini, ale právě tento systém je nyní zkoušen u Audi. Je ovšem paradoxní, že zrovna Audi využívá vývojové práce na Wankelově motoru uskutečněné jinou firmou. Motor Wankel totiž uvedla do světa v 60. letech německá společnost NSU. Ta byla v roce 1969 převzata koncernem Volkswagen a stala se součástí značky Audi.

AVL používá jednopístový motor o objemu 254 cm3. Je vybaven přímým vstřikováním paliva, přičemž může kromě benzinu s výhodou používat i jiná alternativní paliva včetně vodíku. Pracuje při stálých otáčkách 5000/min. Jednotka o hmotnosti 65 kg dodává do akumulátoru 15 kW. S nádrží na 12 l paliva zvyšuje dojezd elektromobilu na 200 km při spotřebě 1,9 l/100 km s emisemi 45 g CO2/km.

Šéf vývoje Audi Michael Dick k tomu říká: \"První prototyp zatím funguje skvěle. Pro mne osobně je tento systém velkým favoritem, protože jej lze perfektně zkombinovat s městským autem. Zůstává zde k dispozici nedotčený interiér s místem pro čtyři cestující i plnohodnotným zavazadlovým prostorem. Vůz je konstruován čistě na elektřinu a přitom se nemusíte obávat, že by vám došel proud.\"