name | autoweek.cz

BMW i8 přiváží laserové světlomety

BMW i8 přiváží laserové světlomety

09.09.2011 | Vladimír Rybecký | Trendy

Hlavní světlomety využívající laser by měly být efektivnější než LED nebo xenony. BMW tuto zcela novou technologii uvádí do automobilového průmyslu na konceptu i8.

Svítící diody LED (Light Emitting Diodes) se ještě nestačily prosadit jako hlavní zdroj světla v automobilovém průmyslu a už přichází úplně nová technologie. Sportovní BMW i8 zaujal svým hybridním pohonem s možností dobíjení (Plug in) i novátorskou koncepcí nosné struktury. Na tomto voze, který by se poměrně brzy měl dostat i do sériové produkce (BMW slibuje rok 2013), je ale ještě jedna revoluční novinka - hlavní světlomety s laserem.

Přednost laseru jako zdroje světla je jasná - soustředěný paprsek světla o 1000x větší intenzitě než poskytují LED, a to při poloviční spotřebě energie. Z 1 wattu dodává laserový světlomet světelný tok 170 lumenů, zatímco u LED to je z 1 wattu 100 lumenů. Obě tyto technologie jsou mnohem efektivnější než klasické žárovky, u nichž vychází poměr 10 lumenů na 1 watt.

Původně namodralý paprsek světla není emitován přímo, ale převádí se přes fluorescentní materiál na bázi fosforu na bílé světlo. Díky tomu také intenzita světla vycházejícího ze světlometu nepředstavuje žádné nebezpečí pro osoby či zvířata. Naopak velmi jasný bílý paprsek je podle BMW příjemný pro oko.

Velkou výhodu přináší technologie laseru, stejně jako LED, tak designérům vzhledem ke svým miniaturním rozměrům. Laserová dioda je s délkou 10 mikrometrů dokonce ještě 100x menší než stejně výkonná LED. To umožňuje nejen minimalizaci rozměrů světlometů, ale také je tvarovat v souladu s tvarem vozu, čehož průkopníkem je právě BMW.

Další předností je snadná možnost využívat automatické přepínání na různé funkce osvětlení.

Problémem zatím je cena. Xenonové či LED světlomety přijdou kolem 1000 dolarů. V případě laserových diod to ale zatím je mnohem více. To je problém nejen s ohledem na pořizovací cen u vozu, ale také proto, že hlavní světlomety jsou snadno zranitelné při jinak nevelkých nehodách, což by extrémně zdražovalo opravy.