name | autoweek.cz

BSR spolupracuje s olejářskou společností ST1

BSR spolupracuje s olejářskou společností ST1

01.09.2012 | Vladimír Rybecký | Trendy

Projekt ST1 a BSR sází na lokální výrobu ekologického biopaliva RE85. Tvrdí, že přinese radikální snížení emisí CO2 v míře, které lze jen těžko uvěřit.

 

Během letošního léta představitelé olejářské společnosti ST1 uskutečnili cestu po Švédsku, při které se setkávali s lokálními politiky a zjišťovali možnosti vybudování výrobních zařízení pro místní produkci biopaliv v jednotlivých obcích a regionech. Tuto cestu absolvovali v experimentálním voze, který při spalování E85 údajně vypouští pouze 45 g CO2/km a plní tak švédské podmínky pro zařazení mezi kategorie tzv. superekologických vozidel.

ST1 byla během letošního roku v kontaktu s politiky a ministerskými úředníky ve Stockholmu, aby je informovala o svém záměru vyrábět etanol pro vozidla v místních zařízeních po celé zemi. Etanolová tour tak byla přirozeným rozšířením této činnosti, protože suroviny pro výrobu se nacházejí v jednotlivých lokalitách.

Cílem vlády je mít do roku 2030 vozový park využívající nefosilních paliv. Mnozí si myslí, že dosáhnout tohoto cíle bude obtížné. ST1 se ale domnívá, že jej bude možné dosáhnout i dříve. Jednou ze zpráv ST1 politikům je důležitost znovuzavedení etanolu, na prvním místě paliva E85, jako hlavního alternativního biopaliva. Jedná se o jediné biopalivo, které může být v současnosti distribuováno po celém Švédsku. Může být lokálně vyráběno z odpadu z potravinářského průmyslu a je možné jej vyrábět ve velmi malých výrobních zařízení vedle potravinářských firem podle patentované výrobní metody ST1 pojmenované Etanolix.

Konečný produkt RE85 se již vyrábí a prodává ve Finsku. Nesmí být zaměňováno s etanolem vyráběným z přírodních surovin nebo zemědělských produktů rostoucích na půdě, která by mohla být používána k pěstování potravin.

Aby bylo možné demonstrovat přínos pro životní prostředí, kterého lze dosáhnout se stávající technikou, ST1 spolu s BSR vytvořili experimentální vůz - upravenou Toyotu Prius. Vůz byl přestavěn na etanol. Jde o hybrid, který může jezdit pouze na E85 a lze jej dobíjet přímo z elektrické sítě. Kromě konverze na spalování etanolu je vůz vybaven lehkými ráfky a ekologickými pneumatikami. Kvůli snížení odporu vzduchu, a tím i snížení spotřeby paliva, byla o 30 mm snížena světlá výška.

ST1 vyjadřuje výkon vozu v podobě emisí fosilního CO2 na kilometr jízdy. Dnešní definice ekologického vozidla dovoluje emise CO2 maximálně 120 g/km. Běžná hybridní Toyota Prius vypouští 89 g CO2/km. ST1  tvrdí, že po přestavbě na spalování E85 místo benzinu klesnou emise na hodnotu 45 g CO2/km. A pokud auto jezdí na RE85 jsou emise dokonce jen poloviční - 22 g CO2/km. Tyto hodnoty jsou ale jen těžko k uvěření. Biopalivo E85 má sice vyšší oktanové číslo, ale menší energetickou kapacitu, takže jeho spotřeba se nemůže podstatněji lišit od spotřeby benzinu. To znamená, že se ani emise CO2 nemohou podstatně lišit.

 

Společnost BSR již v roce 1997 jako první ve Švédsku přestavěla auto na spalování etanolu. V roce 2003 BSR sestrojilo první rallyeový speciál skupiny A s pohonem na etanol E85, se kterým Robin Sandberg zvítězil v Super Cupu 2005. V roce 2009 představilo BSR jako první na světě sériově vyráběný osobní automobil se vznětovým motorem přestavěný pro pohon na etanol E95. Konverzní kity nabízející možnost spalování etanolu E85 nabízí BSR díky svým dealerům také v České republice a na Slovensku. Vždy se jedná o nahrazení originálního softwaru řídící jednotky motoru softwarem vyvinutým techniky BSR ve švédském Vaxjö. Přehrání softwaru řídící jednotky motoru probíhá díky unikátnímu PPC Tuning systému přes diagnostickou zástrčku OBD. V některých případech je nutná také výměna vstřikovačů paliva.

Biopalivo E85 je již na cca 140 čerpacích stanicích v ČR při průměrné ceně 25 Kč za 1 l E85. 

FAKTA O VOZIDLE

Přestavba na spalování etanolu

BSR software nastavený na E70 - E85. Výkon motoru zůstal zachován. Software kompenzuje nižší obsah energie v etanolu ve srovnání s benzinem, a tím kompenzuje nelineární zvýšení spotřeby paliva v různých jízdních situacích.

Dobíjení akumulátorů

Byl instalován inteligentní dobíjecí systém zvyšující výdrž akumulátoru (Primepower). Dobíjet lze doma a vždy vyjíždět s autem s plně nabitým akumulátorem. Na krátkou vzdálenost, do asi 2 km, nemusí být spalovací motor vůbec nastartován

Další vybavení

Lehká kola DOTZ Roadster 7 x 17“. O 30 mm nižší podvozek snižující odpor vzduchu a spotřebu paliva (H&R). Ekologické pneumatiky.