name | autoweek.cz

Česká pošta sází na CNG

Česká pošta sází na CNG

29.08.2013 | Vladimír Rybecký | Trendy

Česká pošta je zatím jediným státním podnikem, který provozuje velký počet vozidel na CNG. V současné době má ve svém vozovém parku 482 takových vozidel. V nejbližší době přibude dalších 10 nákladních a 200 osobních resp. užitkových automobilů na zemní plyn. 

Česká pošta provozuje veliký vozový park, kde je celkem 5400 vozidel s průměrným stářím sedm a půl roku až deset let. Od loňského roku se rozhodla pro CNG vozidla a na 5 let získala v rámci operativního leasingu již 230 dodávek Fiat Ducato na CNG a 182 vozů Fiat Dobló na CNG. Dalších 60 vozů Volkswagen Passat na CNG pořídila pro obchodní divizi. Také nakoupila 10 lehkých nákladních vozů Iveco Daily s pohonem na CNG. Nákladních vozidel Iveco Daily na CNG bude mít Česká pošta do konce roku celkem 20 kusů. Dalších 150 vozidel Fiat Ducato a 50 vozidel Fiat Dobló bude uvedeno do provozu na podzim letošního roku.

„Do konce roku bychom měli mít v provozu celkem 692 vozidel na CNG,“ říká Jan Kubásek, ředitel Odboru doprava na České poště. „Celkově by Česká pošta mohla mít až 3000 vozidel ve variantě na CNG, závisí to ovšem na hustotě plnících stanic. Optimální by byla CNG stanice v každém okresním měst,“ dodává Jan Kubásek.

Dnes je v ČR již 47 veřejných plnicích stanic a další budou i nadále přibývat. Právě počet plnicích stanic byl v minulosti označován hlavní překážkouve větším rozvoji CNG v ČR. V současné době největší počet veřejných CNG stanic provozuje RWE.

„Očekáváme další rozvoj CNG v dopravě a rozhodně si chceme nadále udržet naši vedoucí pozici na trhu. S tím souvisí i další výstavba plnicí infrastruktury. V příštím roce plánujeme otevření dvou nových stanic,“ říká Pavel Bartl, jednatel společnosti RWE Energo.

Česká pošta jde dle vlastních slov s CNG vozidly velmi spokojena. Provoz vozidel hodnotí jako bezproblémový a již zaznamenala úsporu nákladů na pohonné hmoty.

„Jeden ujetý km nás stojí 1,75 Kč. V prvním pololetí letošního roku jsme najeli celkem 4 700 000 km na CNG a ušetřili téměř 5 mil. Kč na palivu. Provoz na naftu by nás stál 2,80 Kč na kilometr,“ říká Jan Kubásek z České pošty.

Také řidiči České pošty hodnotí provoz CNG vozidel kladně. Někteří mají sice připomínky k nižšímu dojezdu a tedy častějšímu tankování, ale díky specifickému provozu tj. v městských podmínkách a dosahu plnících stanic toto nečiní zásadní provozní problém.

I díky příkladu, jakým je Česká pošta, si CNG vozidla pořizuje stále větší počet firem. Svůj vozový park tak plynofikují nejen logistické a spediční firmy, ale i pekaři a soukromí podnikatelé. Jezdí u nás i ekologické taxi na CNG. Každým rokem tak počet CNG vozidel narůstá.

„Prodej CNG již třetím rokem po sobě rostl vyšším než dvacetiprocentním tempem, v minulém roce byl nárůst 26 %,“ říká Pavel Bartl z RWE Energo a dodává: „V roce 2013 očekáváme také zhruba pětinové zvýšení prodeje.“

Jeho slova potvrzuje i statistika. Zatímco v roce 2011 jezdilo v České republice 3250 CNG vozidel, tak v letošním roce jich na jaře bylo dokonce přes 5500. Hlavním trumfem CNG v dopravě je cena zemního plynu, která je zhruba poloviční oproti benzinu či naftě, proto se o provoz CNG automobilů zajímá stále více společností s velkými autoparky.