name | autoweek.cz

Elektrobus má za sebou úspěšný rok provozu u DPP

Elektrobus má za sebou úspěšný rok provozu u DPP

12.09.2016 | Vladimír Rybecký | Trendy

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) se více než pět let zabývá testováním elektrobusů. V rámci tohoto projektu uzavřel elektrobus SOR/Cegelec EBN 11 první rok provozu na pravidelných linkách.
Zkušební provoz elektrobusu byl v DPP zahájen 1. září 2015. Vůz k 31. 8. 2016 překonal hranici 70 000 km. Drtivou většinu z toho absolvoval v každodenním provozu s cestujícími. Tím DPP naplnil a dokonce překročil cíl dosažení ročního proběhu kilometrů srovnatelného s průměrným autobusem na naftu. Druhým cílem bylo zcela bezemisní řešení provozu včetně využití elektrického topení a klimatizace. Životaschopnost této preferované výbavy byla dostatečně prověřena nejen v letním, ale zejména zimním období. Pozitivní provozní výsledky a potřeba pokračovat ve sledování důležitých parametrů přinesly rozhodnutí o prodloužení zkušebního provozu až do konce srpna 2017.
 
„Pozitivní výsledky prvního roku provozu považuji vzhledem k budoucnosti za velmi dobrou zprávu. Stále více se totiž ukazuje, že by právě elektrobusy mohly být tím správným řešením veřejné dopravy zejména v lokalitách, které trpí nadměrnou dopravní zátěží a znečištěním ovzduší, jako je třeba Spořilov,“ uvedl náměstek pražské primátorky pro dopravu, sport a volný čas Petr Dolínek (ČSSD).
 
Zcela ojedinělým je v celém projektu systém nabíjení z tramvajové sítě prostřednictvím dvoupólového pantografového sběrače se stacionárním galvanickým oddělením, tzv. dobudkou, umístěnou na autobusovém obratišti Želivského. Důležitým parametrem pro zajištění optimální životnosti baterií je však i noční pomalé nabíjení a balancování baterií v garáži Hostivař. Standardní dojezd elektrobusu s cestujícími se při využívání provozních přestávek pro nabíjení pohybuje v rozmezí 265 až 350 km (dle linky, provozních parametrů a typu dne – pracovní dny nebo víkendy).
 
Cílem pro druhý rok provozu je sledování stavu a životnosti baterií a zároveň hodnocení dalších realizovaných technických úprav. V závěru června byl totiž systém topení a klimatizace doplněn o tepelné čerpadlo. Vliv této úpravy na spotřebu elektřiny během letních měsíců při využívání klimatizace byl pozitivní a obdobně bude porovnáván vliv na topení. I nadále lze předpokládat další úpravy a ladění nabíjecích parametrů, které mají přímý vliv na plánování provozu a nabíjecích cyklů.
 
Získané poznatky z provozu elektrobusu jsou průběžně vyhodnocovány nejen v rámci DPP, ale porovnávány s obdobnými projekty v rámci odborných konferencí, ať už na úrovni Sdružení dopravních podniků ČR i zapojením do vybraných aktivit EU či UITP (Mezinárodní asociace pro veřejnou dopravu). Komplexní vyhodnocení provozu bude dostupné po ukončení dvouletého zkušebního cyklu.