name | autoweek.cz

Fiat TwinAir

Fiat TwinAir

17.07.2010 | Vladimír Rybecký | Trendy

Fiat si chce udržet vedoucí pozici v oblasti ekologických dvouválcových motorů.

Zájmem Fiatu je udržet si vedení v oblasti ekologicky šetrných automobilů zahájením prodeje nového zážehového motoru, který nejefektivněji využívá palivo. Až se motor začne v září prodávat jako pohonná jednotka miniautomobilu Fiat 500, bude s objemem 875 cm3 jediným dvouválcovým motorem používaným v automobilu v Evropě.

Fiat tvrdí, že motor TwinAir přispěje k tomu, že tento automobil bude mít nejnižší emise CO2 z celé evropské modelové řady nových automobilů Fiat.

Postavení Fiatu ale mohou ohrozit další automobilky, které rovněž usilují o zvýšení hospodárnosti svých automobilů a nižší emise CO2. Souvisí to se změnami klimatu, přísnějšími předpisy vlád v souvislosti se životním prostředím a velkou poptávkou zákazníků po hospodárných automobilech. „Nehodláme se vzdát naší své pozice nejzelenější automobilky v Evropě a motor TwinAir bude hrát v udržení naší vedoucí pozice zásadní roli,“ prohlásil viceprezident Fiatu pro obchodní rozvoj Alfredo Altavilla při oficiálním představení motoru.

Miniautomobil 500 vybavený motorem TwinAir a robotizovanou převodovkou má podle údajů Fiatu emise CO2 92 g/km resp. spotřebu 4,1 l benzinu na 100 km. Verze s pětirychlostní převodovkou má emise CO2 95 g/km a spotřebu 4,2 l/100 km.

Fiat 800 s přeplňovaným motorem TwinAir o výkonu 62,5 kW (85 k) bude v Itálii stát od 13 250 eur, zatímco cena Fiatu 500 s motorem 1,4 l je o 400 eur nižší.

Motor bude v nabídce také v nepřeplňované verzi o výkonu 48 kW (65 k) a nebo ve výkonnější přeplňované verzi o výkonu 84,5 kW (115 k).

Motory budou montovány i do dalších miniautomobilů a malých vozů značek Fiat a Lancia- jako první přijdou na řadu Lancia Ypsilon a Fiat Panda.

Altavilla sdělil, že se uvažuje i o zavedení hybridní verze vycházející z motoru TwinAir ve spojení s novou převodovkou se dvěma spojkami, což sníží emise CO2 pod 80 g/km. Mělo by jít o tzv. mild-hybrid.

Altavilla také uvedl, že vývoj motoru TwinAir trval 24 měsíců a stál 350 milionu eur. Motor se bude vyrábět v závodě v Bialsku-Bialej v Polsku. Výrobní kapacita bude 450 000 motorů ročně.

Z hlediska objemu je TwinAir nejmenším zážehovým motorem, jaký bude v Evropě k dispozici. Motor s úplně nejmenším objemem v Evropě dosud nabízí Mercedes Benz v miniautomobilu Smart ForTwo. Je to vznětový motor o objemu 799 cm3 a výkonu 33 kW (45 k). Jedinou další automobilkou na světě, která dodává dvouválcové motory, je Tata Motors. Její automobil Nano pohání dvouválec o obejmu 623 cm3 a výkonu 24 kW (33 k).

 

Fiat v jeho zeleném prvenství dohání Toyota

Průměrné emise CO2 nových automobilů značky Fiat byly v roce 2009 127,8 g/km, což je podle agentury JATO Dynamics, zabývající se průzkumem trhu, nejnižší hodnota mezi všemi automobilkami na evropském trhu. Druhá v pořadí byla Toyota s průměrem 130,1 g/km (v roce 2008 to bylo 144,9 g/km). Důležitou roli v postavení Toyoty hrají minivozy Aygo vyráběné v České republice, což platí i o modelech 107 pro Peugeot a C1 pro Citroen.. Toyota usiluje o to, aby dosud nejekologičtější automobilku v Evropě porazila. Může k tomu přispět i právě představený hybrid Auris, který je menší než Prius a bude se prodávat pouze v Evropě.

EU na automobilkách požaduje, aby průměrné emise CO2 jejich produkce byly nižší než 130 g/km do roku 2015 a než 95 g/km v roce 2020.

 

Průměrné emise CO2 (g/km) značek prodávaných v EU za rok 2009 (podle JATO Dynamics)

1. Fiat 127,8

2. Toyota 130,1

3. Peugeot 133,6

4. Renault 137,5

5. Citroen 137,9

6. Ford 140,0

Opel/Vauxhall 148,9

Volkswagen 150,4

Audi 160,9

Mercedes-Benz 176,4