name | autoweek.cz

Fiat TwinAir - nový dvouválec

Fiat TwinAir - nový dvouválec

21.02.2010 | Vladimír Rybecký | Trendy

Fiat posouvá termín downsizing na novou úroveň - na autosalonu v Ženevě představí po letech první evropský dvouválcový motor určený k pohonu automobilů.

Ve snaze vyjít vstříc tvrdým limitům na emise CO2, které v Evropě vstoupí v platnost od roku 2012, automobilky zmenšují motory a ubírají jim válce. Už v létě přijde do prodeje nová verze Fiatu 500. Bude poháněna motorem o zdvihovém objemu 900 cm3, který bude mít jen dva válce. S přeplňováním turbodmychadlem přitom bude mít výkon 62,5 kW. Bude to jediný dvouválec dostupný na evropských trzích. Jediný další dvouválec nabízí v minivoze Nano indická automobilka Tata Motors. Tento motor o zdvihovém objemu ale má výkon jen 24 kW. V současné době jen Smart v Evropě používá motor s menším zdvihovým objemem – tříválcový diesel 799 cm3 se 33 kW.

Pomocí nového motoru TwinAir si Fiat nejen udrží, ale ještě posílí postavení výrobce aut s nejnižšími fleetovými emisemi CO2.

Zážehový motor, interně označovaný SGE (Small Gasoline Engine), využívá úspornou technologii MultiAir, nedávno oceněnou jako inovace roku cenou TechnoBest. MultiAir zvyšuje výkon motoru a současně snižuje spotřebu benzinu asi o 10 % elektrokapalinově ovládaným časováním ventilového rozvodu. Proto se dvouválcový motor s touto technologií jmenuje TwinAir.

Podle zatím dostupných informací bude mít Fiat 500, poháněný přeplňovaným dvouválcem TwinAir, emise CO2 menší než 100 g/km, což znamená kombinovanou spotřebu benzinu nižší než 3,8 l/100 km. Dosud nejhospodárnější verze Fiatu 500 PUR-02, vybavená systémem Stop-Start, má emise 113 g CO2/100 km, což odpovídá kombinované spotřebě 4,3 l/100 km.

Kromě přeplňované verze TwinAir o výkonu 62,5 kW bude později připravena ještě nepřeplňovaná varianta se 48 kW a verze s turbodmychadlem a výkonem 77 kW. Motor TwinAir je konstruován tak, aby mohl kromě benzinu používat také CNG. Vyrábět se bude v továrně Fiat Powertrain Technologies v polském městě Bialsko Biala.

Fiat má s dvouválcovými motory bohaté zkušenosti. Používal je už v modelu Topolino z roku 1936 (536 cm3, 10 kW) a od roku 1957 v modelu 500 (479 cm3, 10 kW). Naposledy se dvouválec objevil v modelu Cinquecento (704 cm3, 23 kW) v letech 1991 až 1996.

Kromě modelu 500 bude motor TwinAir použit také v dalších minivozech a malých autech počínaje nástupci modelů Panda a Lancia Ypsilon, kteří se představí ve druhé polovině roku 2011.

Podle dostupných informací vyvíjí dvouválec pro připravovanou řadu miniaut Up! také Volkswagen. Tříválcové motory mají v nabídce pro Evropu Toyota/Citroen/Peugeot, Daihatsu, Chevrolet, Mitsubishi, Opel, Suzuki/Subaru a Volkswagen/Škoda. Pro rok 2011 jej připravuje rovněž Hyundai/Kia.

I u nás jsou stále ještě hodně rozšířené zážehové dvouválce ve vozech Trabant 601. Tento dvoudobý motor o objemu 600 cm3 měl v době ukončení výroby v roce 1989 výkon okolo 19 kW, jenže jeho kombinovaná spotřeba podle současných kritérií se pohybovala okolo 7,0 l/100 km, což znamená emise CO2 185 g/km, nemluvě o produkci obrovského množství skutečně jedovatých látek. Trabant 601 se dvouválcovým motorem je se 25 701 registrovanými vozy stále ještě 29. nejrozšířenějším autem na českých silnicích!