name | autoweek.cz

Fisker získal půjčku od Amerického úřadu pro energii

Fisker získal půjčku od Amerického úřadu pro energii

27.09.2009 | Ivana Rybecká | Trendy

Před několika týdny firma Fisker škodolibě oznámila statistiku o účinnosti paliva u své rozšířené řady sedanu Karma (3,5 l/100 km). Nyní má dravá automobilka další důvod k oslavám. Americký úřad pro energii přidělil firmě Fisker nízkoúrokovou půjčku.

Fisker získá nízkoúrokovou vládní půjčku ve výši 529 milionů dolarů, která mladé firmě pomůže dokončit vývoj luxusního sedanu Karma za 87 000 dolarů a následující model, levnější sedan Nina, který bude k dostání za 45 000 dolarů. Přibližně 169 milionů dolarů půjde přímo na vývoj vozu Fisker Karma. Tyto finance budou určeny na pořízení nástrojů, zařízení pro výrobu a koordinaci dodávek materiálu pocházejících od amerických dodavatelů. Výsledný výrobek by se měl do showroomů dostat během příštího léta.
Zbývající částka, asi 340 milionů dolarů, bude použita na projekt Nina. Na rozdíl od Karmy, která bude používat převážně díly severoamerického původu, ale bude montována v zámoří, rozšířená řada Nina se bude vyrábět v USA. Tento hybridní elektrický automobil se v prodejnách objeví koncem roku 2012. Fisker předpokládá roční objem výroby v počtu 100 000 vozů. Oba modely bude distribuovat značková prodejní síť zahrnující 45 prodejců ve 20 zemích. Do roku 2012 chce Fisker tento počet zvýšit na 100.
Půjčka, kterou Úřad Fiskeru poskytne, je poněkud vyšší, než 465 milionů dolarů, kolik poskytl firmě Tesla na představení jejího levného sedanu Model S. Jeho cena by se měla pohybovat kolem 57 000 dolarů. Nicméně výše obou půjček je mizivá ve srovnání s 5,9 miliardami dolarů poskytnutými na vývoj podobných vozidel Fordu a 1,6 miliardami určenými Nissanu v rámci prvního kola financování z programu o hodnotě 25 miliard dolarů.
Může se zdát podivné, že federální vláda nabízí takovéto nízkoúrokové půjčky na tak nesmírně odlišné programy. Půjčka pro Ford bude kromě jiného použita pro vývoj Fordu Focus EV, zatímco Nissan peníze použije na vývoj modelu Leaf a vybudování výrobního zařízení ve Smyrně v Tennessee. Očekává se, že oba zmíněné modely budou cenově mnohem dostupnější než Tesla Model S, Fisker Karma nebo Fisker Nina. Úřad však financováním tohoto typu vozidel hodlá podporovat zájem zákazníků o elektrické automobily a umožnit vývoj levnější, efektivnější technologie pro elektrická vozidla.