name | autoweek.cz

Jaguar C-X75 - nádhera s turbínou

Jaguar C-X75 - nádhera s turbínou

01.10.2010 | Vladimír Rybecký | Trendy

V Paříži byl předveden koncept superautomobilu Jaguar C-X75. Je nejen nádherný v nejlepší tradici značky. Ale je pozoruhodný především tím, že se o pohon jeho čtyř kol starají čtyři elektromotory a akumulátory dobíjí turbína.

Koncept by se měl stát prvním supervýkonným automobilem Jaguaru od roku 1994, kdy skončila výroba modelu XJ220. Představení superautomobilu je doslova šokující. Vůz zrychlí z klidu na 300 km/h za 15,7 s, což je víc jak dvakrát rychleji než Bugatti Veyron. Zatímco největší rychlost Veyronu je 407 km/h, C-X75 skončí u 330 km/h.

K dosažení rychlosti 100 km/h z klidu za 3,4 s mu pomáhají čtyři trakční elektromotory umístěné v každém z kol. Elektromotory mají výkon 145 kW a dohromady dosahují největšího točivého momentu 1600 N.m.

Doba potřebná k úplnému dobití elektromotorů je 6 hodin. Nejedná se však o plně elektricky poháněný automobil. Podobně jako Chevrolet Volt používá systém pro prodloužení dojezdu s generátorem dobíjejícím akumulátory za jízdy.

Jaguar C-X75 ovšem využívá originální pohon generátoru se dvěma malými plynovými turbínami pracujícími na stlačený zemní plyn (CNG), naftu, biopalivo či LPG. Díky tomu se z tohoto vozu stává hybrid s prodlouženým dojezdem. Turbíny mohou nejen dobíjet akumulátory, ale v režimu Track také zvýšit výkon o 138 kW na celkových 718 kW, tj. 977 k.

Chlazení turbín zajišťuje konstrukce vozu využívající integrované potrubí přivádějící vzduch na potřebná místa.

Dojezd s využitím pouze lithio-ionových akumulátorů přesahuje 110 km. Jenže tento může jet bez přestávky až 900 km, protože turbíny, které se roztáčejí na otáčky 80 000/min.

Automobilka uvádí, že tento typ turbín pocházejících z Velké Británie, nebyl doposud u automobilu použit. Nicméně už před rokem jsme představili mikroturbíny Capstone C30 používané stejným způsobem superauto GTM firmy Factory Five Racing a Fordy S-Max upravené britskou firmou Langford Performance. Z dostupných informací nelze poznat, zda Jaguar spolupracuje s firmou Capstone, nebo jeho turbína vzešla z jiného projektu. Ať už je to jakkoliv, výhodou turbíny jsou malé rozměry a hmotnost, minimální emise a maximální účinnost. Tím, že turbína pracuje v jediném optimalizovaném režimu jsou eliminovány její nevýhody, kvůli nimž se neosvědčila jako pohonná jednotka motorových vozidel.

Jaguar C-X75 je ovšem také jedinečný svým designem. Jaguar už nejméně deset let nepředvedl auto hodné tradice značky. Koncept C-X75 ovšem naznačuje jak bude vypadat příští generace XK nebo dokonce znovuzrozeného typu E. Na letošním pařížském autosalonu nadchla řada aut, především Lambo Sesto, Audi Quattro a Mercedes CLS. Žádný jiný vůz ovšem nepřináší tak výrazný skok oproti stávající nabídce kterékoliv z automobilek jako tento nový Jag. Konečně je tu Jaguar, který nepřebírá donekonečna omílané rysy z minulosti a nesnaží se je marně začlenit do moderních tvarů ovlivněných bezpečnostními předpisy a deformačními zónami. Jaguary kdysi sázely na vlastní styl vycházející z dobových poznatků aerodynamiky. Tento nový vůz působí dojmem, jako by při jeho návrhu Ian Callum nemusel dělat žádné kompromisy. Přitom i Callum se ve svých skicách hlásí k inspiraci nešťastným prototypem Jaguarem XJ13 z roku 1966. Věřme, že proměna C-X75 do sériové podoby jeho skvělé dílo nezmaří.

Třebaže indičtí majitelé automobilky Jaguar tvrdí, že C-X75 je čistě designová studie, vytvořená k 75. výročí značky, zasvěcenci jsou přesvědčeni, že existuje velká pravděpodobnost, že se jedná o koncept, který je inspirací pro model připravovaný pro nepříliš vzdálenou budoucnost.