name | autoweek.cz

Koncept BMW Vision Efficient Dynamics

Koncept BMW Vision Efficient Dynamics

18.09.2009 | Vladimír Rybecký | Trendy

O tomto konceptu se hodně mluvilo už dávno před autosalonem ve Frankfurtu, kde měl premiéru. Již podle názvu je jasné, že tento koncept transplantuje módní zelenou technologii na atraktivně vyhlížející sportovní automobil 2+2.

BMW slíbilo vytvořit výkonný automobil hodný zařazení do řady M ovšem s tříválcovým vznětovým motorem a hybridní pohonnou jednotkou umožňující dobíjení ze zásuvky. Kombinace menšího počtu válců, hybridní technologie, lithio-ionových bloků akumulátorů a vznětového motoru je technický husarským kouskem, pokud se ovšem dostane do výroby. Představuje svatý grál řidičů tzv. zelených automobilů, protože kombinuje sportovní jízdu s nížší spotřebou způsoby, které se dosud nedostaly z vývojových laboratoří do ulic.
Pohon zajišťuje tříválcový turbodiesel 1,5 l o výkonu 120 kW (163 k) spolu se dvěma elektromotory (na každé nápravě jeden - vpředu se 60 kW s možností krátkodobého zvýšení výkonu až na 104 kW a vzadu se 38 kW), sadou lithio-polymerových akumulátorů a jednotkou ovládající oba systémy pohonnu. Výsledkem je výkon 260 kW (356 k), tedy jako u M3, a točivý moment 800 N.m.
Při pohonu pouze pomocí vznětového motoru se pohánějí zadní kola přes dvouspojkovou sedmirychlostní převodovku. Hybridní pohonná jednotka je neobvyklá. Ve skutečnosti se jedná o dvě odlišné aplikace: hybridní systém pro pohon zadních kol a motor na předních kolech. Hybridní systém pro pohon zadních kol pracuje v tandemu se vznětovým motorem, zatímco systém pohonu pedních kol využívá pouze energii z akumulátorů. S tímto uspořádáním, které se podobá hybridnímu systému Ferrari, by Vision EfficientDynamics mohl poskytovat pohon všech kol pouze v elektrickém režimu.
BMW udává, že největší rychlost bude 248 km/h a akcelerace z klidu na 100 km/h za méně než 4,8 s. Hospodárnost bude dosahovat kolem 3,7 l/ 100 km a emise CO2 99 g/km.
Doba dobíjení při použití napětí 220 V bude 2,5 hodiny. Při použití napětí 380 V se doba zkrátí na 44 min. Dojezd je 640 km při použití nafty nebo 50 km s použítím výhradně elektřiny.
Sportovní automobil je dlouhý 4,6 m a vysoký 1,24 m ale není zajímavý jen inovativní technikou. Jeho asymetrické tvarování vyjadřuje futuristickým způsobem emoce a minimalismus. Jedná se o čistokrevný sporťák se splývavými liniemi a nízkým profilem klasického střihu evokující legendární M1 v kombinaci s aerodynamikou vycházející z poznatků získaných při vývoji monopostů formule 1, o čemž svědčí mimo jiné i extrémně nízký součinitel čelního odporu vzduchu cx=0,22. První veřejně prezentovaný vůz vytvořený pod dohledem Adriana van Hooydonka ukazuje na jasný odklon od filosofie Chrise Bangleho, přijímané mnohými s rozpaky, nicméně přinášející nepochybný prodejní úspěch. Vnější tvary navrhoval Mario Majdanzič a interiér Jochen Paesen. Koncept byl příznivě přijat řadou návrhářů. BMW věří, že hodnoty prestižní značky, výkonnost a udržitelný vývoj mohou jít ruku v ruce. Při pohledu na tento koncept by možná mohli mít pravdu.