name | autoweek.cz

Luxgen – trochu jiná čínská auta

Luxgen – trochu jiná čínská auta

21.03.2010 | Vladimír Rybecký | Trendy

Yulon Motor z Tchajwanu vyrábí automobily v licenci. Vlastními silami vyvinula miniauto tobe M\'car. Nyní se spolu s firmou HTC chystá vyvolat revoluci využití elektroniky v autech s minivanem Luxgen7.

Společnost Yulon vznikla už v roce 1949. Přes různé druhy strojírenské výroby, především textilních strojů, se v roce 1953 dostala i k autům. Vytvořila Yulon Motor (původně pod názvem Yue Loong), která se brzy stala největším výrobcem aut na ostrově . S vydatnou státní podporou vyráběla a vyrábí v licenci především různé vozy Nissan, které většinou prodává pod vlastním jménem, ale montuje rovněž auta značek Mitsubishi, GM, Chrysler, Mercedes-Benz a příležitostně i další. Rovněž je dovozcem několika značek, mj. Renaultu. Celkem už dodala zákazníkům více než dva miliony vozidel z výrobních hal na Tchajwanu, Číně (pod hlavičkou China Motors) a na Filipínách.

V roce 2009 začala s výrobou vozidel vyvinutých vlastními silami. Na bázi Nissanu March (v Evropě Micra) vytvořila minivůz tobe M\'car, který se vyrábí v Miaoli. Ten se nabízí jak s motorem 1,3 l, tak s elektrickým pohonem.

Vloni v létě byl představen minivan Luxgen7. Ten se koncem roku vydal do světa, když byl předveden na autosalonu v Dubaji. Luxgen7 není průkopníkem svou automobilovou technikou, ale využíváním IT systémů, které jsou v podstatě výkladní skříní schopností tchajwanského elektrotechnického průmyslu, konkrétně společností HTC, která se na jejich vývoji významně podílela.

Luxgen7 vznikl na platformě Renaultu Espace. Tím do jisté míry ukazuje cestu, kterou by se mohly vydat i automobilky z pevninské Číny - namísto špatných kopií kupovat kvalitní základ odjinud. Motor je vlastní čtyřválec 2,2 l přeplňovaný turbodmychadlem. Byl vyvinut ve spolupráci s firmou Delphi. Turbo dodává Garrett, zatímco samočinnou převodovka je od firmy Aisin.

Luxgen7 využívá nejmodernější elektronické systémy v rámci hlasem ovládaného systému Think+, vyvinutého ve spolupráci se společností HTC (High Tech Copmputer) a využívající Windows CE Automotive Interface. Tento systém propojuje elektronické asistenční systémy, připojení na internet, navigaci GPS a další. Mezi jeho inovativní přednosti patří například Eagle View+, těžící z kamer sledujících dění kolem vozu v úhlu 360º, noční vidění Night Vision, Side View+ či sledování vybočení z jízdního pruhu LDWS+. Luxgen7 se díky tomu stává průkopníkem nové generace tzv. inteligentních automobilů a vytváří novou úroveň aktivní bezpečnosti.

Úplně novou úroveň využití IT techniky pak přinese luxusní varianta CEO, jejíž zadní sedadla jsou vybavena jako pojízdní kancelář - nebo se na nich při dlouhých cestách můžete bavit.

Luxgen chce získávat zákazníky především na nových trzích na Blízkém východě, v Rusku, Číně a Jihovýchodní Asii. Firma už ohlásila vstup na britský trh a je velmi pravděpodobné, že se tyto vozy brzy objeví i u nás.

Luxgen už má připravenou i výrobu minivanu s elektrickým pohonem EV+. Ten byl vyvinut průkopníkem systémů elektrického pohonu, americkou společností AC Propulsion (ACP). Luxgen EV+ je vybaven její modulární strukturou, zahrnující lithio-ionové akumulátory a elektromotor o výkonu 180 kW. Má dojezd 350 km při průměrné rychlosti 40 km/h, ale je schopen jet až 145 km/h.