name | autoweek.cz

Nejefektivnější elektrické vozidlo T.27

Nejefektivnější elektrické vozidlo T.27

04.03.2011 | Vladimír Rybecký | Trendy

Firma Gordon Murray Design úspěšně pokračuje ve vývoji městského minivozu T.27 City Car. Jedná se o vozidlo s výhradně elektrickým pohonem navržené pro plně optimální uspořádání, hmotnost a jízdní výkony.

Koncept T.27 přebírá architekturu inovačního městského vozu T.25 navrženého společností Gordon Murray Design a připravovaného do výroby. Jedná se o mini-MPV umožňující šest různých možnostmi vnitřního uspořádání s jedním až třemi sedadly, přičemž sedadlo řidiče je vždy uprostřed.

Na vývoji a konstrukci zcela nového, inovačního, odlehčeného a plně integrovaného elektromotoru, řídícího systému a akumulátoru se jako technický partner podílí firma Zytek Automotive. T.27 má lithio-ionové akumulátory s kapacitou 12 kWh a malý elektromotor o výkonu 25 kW (34 k) a točivém momentu 875 N.m. Pohonná jednotka vozítko urychlí z klidu na 100 km/h za méně než 15 s a umožní  největší rychlost 105 km/h. Elektrický automobil o hmotnosti 680 kg bude mít dojezd 130-160 km.

Emise jsou při použití elektrické energie dodávané ze současných britských zdrojů je 48 g/km CO2 v kombinovaném cyklu a 28 g/km CO2 v městském provozu, přičemž v místě použití vozu jsou samozřejmě emise nulové. Zatížení ovzduší způsobené emisemi CO2 v průběhu životnosti vozu bude proto o 42 % nižší než u průměrného britského automobilu.

Efektivnost pokud jde o náklady, hmotnost a výkonnost těží z plné integrace pohonné jednotky do konstrukce vozu a s nízkoenergetickým výrobním systémem, které rovněž vyvinula firma Gordon Murray Design a nazvala jej iStream. Vychází z koncepce uhlíkové skořepiny podobné jako u monopostů formule 1, ale zde kombinované s trubkovou konstrukcí a panely karoserie. Tento výrobní postup výrazně snižuje kapitálové investice potřebné pro přípravu produkce vozidla a energii potřebnou k jeho výrobě. Flexibilita systému iStream rovněž umožní ve stejném závodě vyrábět modely T.25 a T.27 se spalovacími zážehovými motory i s elektromotory.

Kvalitu koncepce iStream potvrdil crash-test v areálu britské výzkumné asociace MIRA. Při čelním nárazu se 40% přesahem podle metodiky EuroNCAP nedošlo k žádnému průniku do prostoru pro cestující a naměřené hodnoty zatížení se vcelku shodovaly s počítačovými simulacemi. Plně se tím prokázaly kvality použité technologie, protože uhlíková skořepina je schopná absorbovat mnohem větší energii než klasické materiály.

Šestnáctiměsíční vývojový program T.27 byl zahájen v listopadu 2009. Pojízdný prototyp by měl být hotov v dubnu 2011. Do projektu poskytuje 50 % investic státní organizace Technology Strategy Board (konkrétně jde o částku 4,5 milionu liber z celkových 9 milionů). Další fází programu bude úsilí o zajištění partnerů a financí pro výrobu vozu ve Velké Británii. Britský partner nebo konsorcium, který bude městské automobily ve Velké Británii vyrábět, by zabezpečil ponechání technologie v zemi a mohl vytvořit 6000 pracovních míst.

Partneři konsorcia pro projekt T.27 jsou Gordon Murray Desing jako vedoucí organizace a Zytek Automotive. Technickou podporu poskytují Michelin a Continental a subdodavateli budou MIRA, Vocis Driveline Controls a VCA UK.

Gordon Murray Design je novou britskou společností se sídlem ve Shalfordu v hrabství Surrey. Společnost založil bývalý konstruktér monopostů formule 1 Gordon Murray, jenž stál u zrodu mnoha revolučních konstrukcí a jehož vozy Brabham a McLaren získaly řadu titulů mistra světa jezdců i konstruktérů. Cílem společnosti je stát se světovou jedničkou v konstrukci automobilů. Společnost usiluje o změnu dosavadního trendu v automobilovém průmyslu spočívajícím na subdodavatelích. Namísto toho dává přednost možnosti konstrukce, výroby prototypů a vývoje pod jednou střechou. Společnost je velmi kompaktní. Automobilové a další strojírenské programy řeší efektivním a inovačním způsobem.

Zytek Automotive je britská společnost známá svými úspěchy na tratích i mimo ně. Zkušenosti s konstrukcí automobilů získává dodáváním vyspělých pohonných jednotek a systémů ovládání podvozků předním automobilkám. Tato zkušenost vedla k rychlému rozmachu firmy v oblasti poradenství při konstrukci automobilů a poslední době také ke konstrukci, vývoji a výrobě inovačních hybridních a elektrických pohonných systémů. Zytek Automotive například vyvinula systém rekuperace kinetické energie (KERS) pro Mercedes-Benz HighPerformanceEngines. Právě s ním dosáhl McLaren prvního vítězství vozu vybaveného systémem KERS ve F1 při Velké ceně Maďarska v roce 2009.