name | autoweek.cz

Obrat v GM - namísto vodíku CNG

Obrat v GM - namísto vodíku CNG

12.08.2011 | Vladimír Rybecký | Trendy

Nejvyšší šéf General Motors Dan Akerson se zříká vodíku, tedy využití palivových článků, a namísto toho odhalil velkorysé plány se zemním plynem.

Nejvyšší výkonný šéf GM Dan Akerson v rozhovoru popřel dřívější optimismus GM pokud jde o vozy s palivovými články využívajícími vodík: \"V současnosti nevidím budoucnost vodíkových palivových článků, které mají nulové emise. Jsou dnes velmi drahé, i když jsme cenu této technologie v uplynulých dvou letech snížili o 100 000 dolarů. Celý vůz je však stále příliš drahý a do 20. let tohoto století nebude mít praktické využití.

A pak jde zde problém s infrastrukturou. Detroit News připomínají, že GM dříve uvádělo, že do roku 2010 bude mít po celém světě tisíce až desítky tisíc vozů s palivovými články. Přitom ještě před nedávnem GM sdělilo, že tato technologie bude komerčně dostupná do roku 2015 a do roku 2020 se stane cenově konkurenceschopnou.

Když se tedy vodík dává k ledu, co dostane přednost? Akerson odhalil, že automobilka brzy zavede motory spalující dva typy paliva. Nové motory dokáží spalovat jak stlačený zemní plyn, tak benzín.

Už delší dobu se mluví o tom, že GM podniká kroky k uvedení automobilu poháněného zemním plynem do sériové produkce. Zde ale nejvyššího představitel koncernu vysílá  první signál o tom, že GM s jistotou bude vyvíjet vozy poháněné dvojím typem paliva.

Tím, že zavrhl mimořádně drahé vozy s vodíkovým pohonem a rozhodl se pro levnější pohonné jednotky využívající zemní plyn, Akerson dal najevo, že ekologické snahy GM nyní směřují pragmatičtějším směrem. Je to v souladu s nejnovějším trendem nastoupeným v USA.