name | autoweek.cz

Pininfarina a revoluční technologie

Pininfarina a revoluční technologie

22.10.2009 | Vladimír Rybecký | Trendy

V řadě projektů automobilů s elektrickým pohonem stojí pro použití revolučního zdroje energie za pozornost Bluecar připravovaný společně firmami Bolloré a Pininfarina. Pininfarina se současně zapojí se do zcela nového projektu využívajícího revoluční způsob výroby nosné struktury z hliníku.

Nejvyšší šéf firmy Pininfarina Silvio Pietro Angori řekl, že společný podnik na přípravu výroby elektrického automobilu s francouzským finančníkem Vincentem Bollorém pokračuje. Angori sdělil, že oba partneři už obdrželi více než 6000 objednávek na Bluecar, který by měl na trh přijít v roce 2011.
Jenže vzhledem k tomu, že Francie oznámila plán investovat do rozvoje elektrických automobilů, k čemuž v Itálii nedošlo, může tato asymetrie trhu vést k zamyšlení. V případě nedodržení určitých podmínek totiž může Bolloré zrušit exkluzivní dohodu na používání revolučních elektrických zdrojů LMP. Společný podnik zahrnuje vývoj a výrobu modelu Bluecar a pak bude mít každá strana svou vlastní strategii. Bolloré bude mít pravděpodobně zájem dodávat své akumulátory do světa a Pininfarina bude stavět elektrické automobily také pro ostatní trhy.
Pininfarina s Bollorém už vloni předvedli koncept malého vozu B0 s elektrickým pohonem. Na tomto čtyřmístném vozítku je pozoruhodný především revoluční zdroj energie - technologie LMP, která v sobě spojuje akumulátory a u osobního vozu poprvé použité superkondenzátory. Jednotku LMP vyrábějí továrny Bolloré ve francouzském Quimperu a v Kanadě v Montrealu. Tato technologie slibuje bezkonkurenční parametry - na jedno nabití dojezd 250 km při rychlosti elektronicky omezené na 130 km/h ovšem s vynikající akcelerací. Blok LMP se plně nabije mnohem rychleji než samotné akumulátory a jeho životnost má být 200 000 km. Vůz je navíc vybaven fotovoltaickými články na střeše.
Na tento projekt by nemělo mít vliv převzetí jednoho ze tří výrobních závodů společnosti Pininfarina italským průmyslníkem Gianmariem Rossignolem pro jeho projekt IAI (Innovation in Auto Industry). Rossignolo už čtyři roky seznamuje veřejnost s přípravou tří modelových řad automobilů vyráběných z hliníku pomocí inovativní technologie Univis. Ta údajně umožňuje sestavit nosnou strukturu vozu pouze ze tří výlisků. První Rossignolův vůz by se měl začít vyrábět v roce 2011 a postupně by se měly objevit verze crossover, sedan a kupé. Prodávat by se měly patrně pod značkou De Tomaso. Tato automobilka, založená v Modeně bývalým argentinským závodníkem Alejandrem de Tomasem, byla likvidována v roce 2004. Rossignolo se v roce 2007 pokusil koupit zkrachovalou karosárnu Bertone, ale neuspěl, protože turínský soud letos v létě dal přednost nabídce Fiatu. Rossignolův projekt podpoří finanční holding FinPiemonte Partecipazioni, vlastněný regionem Piemont. Ten odkoupí závod Pininfariny v Grugliascu a pronajme ji na šest let Rossignolovu IAI. IAI sama odkoupí od Pininfariny technologické vybavení továrny a převezme kontrakt s 900 dělníky. IAI poté bude Pininfarinovi dodávat nalakované karoserie pro Alfu Romeo Brera a Ford Focus Coupé Cabrio, zatímco Pininfarina bude tyto vozy montovat ve svých dalších dvou továrnách v San Giorgio Canavese a Bairo Canavese.
Rossignolo (79) se už před 15 lety neúspěšně pokusil vzkřísit staroslavnou automobilku Isotta Fraschini.
Pininfarina i nadále udržuje vývojové středisko v Cambianu, kde se vyvíjí především projekt Bluecaru.