name | autoweek.cz

První Hyundai s palivovými články sjel z výrobní linky

První Hyundai s palivovými články sjel z výrobní linky

27.02.2013 | Vladimír Rybecký | Trendy

První Hyundai ix35 Fuel Cell sjel z montážní linky v Ulsanu. Hyundai plánuje do roku 2015 vyrobit 1000 těchto vozů l. První sériově vyrobený ix35 Fuel Cell bude vystaven na Ženevském autosalonu 2013.

Hyundai ix35 Fuel Cell, představený na slavnostním zahájení výroby, bude jedním ze 17 vozů určených pro fleetové zákazníky v dánské Kodani a švédském Skåne. Kodaňský magistrát převezme podle smlouvy podepsané v září 2012 do svého vozového parku 15 vozů ix35 Fuel Cell v rámci iniciativy nulových emisí CO2 do roku 2025. Do švédského Skåne budou dodána dvě vozidla ix35 Fuel Cell.

"Hyundai ukazuje modelem ix35 Fuel Cell cestu do budoucnosti s nulovými emisemi," prohlásil viceprezident společnosti Hyundai Motor Eok Jo Kim. "Hyundai ix35 Fuel Cell je nejekologičtějším vozem v automobilovém průmyslu a dokazuje, že technika palivových článků na vodík pro každodenní provoz už není jen snem."

Hyundai plánuje do roku 2015 vyrobit 1000 vozů ix35 Fuel Cell, které budou poskytnuty na leasing vozovým parkům veřejných i soukromých institucí, a to zejména v Evropě, kde Evropská unie připravila plán pro zavedení vodíku a podporuje výstavbu vodíkových plnicích stanic. Hyundai zahájí po roce 2015 výrobu vozidel s palivovými články na vodík, která budou určena také k maloobchodnímu prodeji spotřebitelům.

Hyundai ix35 Fuel Cell, postavený s využitím patentované technologie, používá ke svému pohonu vodík. Sada palivových článků přeměňuje vodík na elektrický proud pro elektromotor. Jediným odpadním produktem, který ix35 Fuel Cell vypouští, je voda.

Hyundai ix35 Fuel Cell se může pochlubit provozními vlastnostmi a jízdními výkony na úrovni modelu ix35 se zážehovým motorem. Vodíkové nádrže modelu Hyundai ix35 Fuel Cell lze naplnit během několika minut.

Hyundai ix35 Fuel Cell je výsledkem čtrnácti let výzkumu, v hodnotě několika stovek milionů eur, na němž se podílely stovky inženýrů ve středisku Hyundai pro výzkum a vývoj palivových článků v korejském Mabuku. Prototypy tohoto vozu v rámci testů v reálném provozu v Evropě, Koreji a v USA ujely více než 3 miliony km.

První sériově vyrobený vůz Hyundai ix35 Fuel Cell bude vystaven na Ženevském autosalonu 2013.

V roce 2008 Honda vyrobila 200 vozů FCX Clarity s pohonem pomocí palivových článků. Tato vozidla už od té doby vyzkoušelo přes 200 000 zájemců v USA. GM v roce 2009 vyrobilo přes 100 vozidel HydroGen4, která se testují u amerických zájemců a deset jich jezdí v Německu. Také v České republice je v Neratovicích v provozu plnicí stanice na vodík pro vozidla poháněná pomocí palivových článků.

Technické údaje modelu ix35 Fuel Cell 

Délka 4410 mm

Šířka 1820 mm

Výška 1655 mm

Dojezd na jednu náplň nádrží 594 km

Spotřeba paliva 0,95 kg H2/100 km (kombinovaný cyklus EU)

Nejvyšší rychlost 160 km/h

Zrychlení z 0 na 100 km/h 12,5 s

Výkon sady palivových článků 100 kW

Systém pro uložení elektrické energie akumulátor 24 kWh

Palivo vodík 5,6 kg v tlakové nádobě 700 bar

Výfukové plyny vodní pára