name | autoweek.cz

Ruský luxus (aktualizováno)

Ruský luxus (aktualizováno)

05.11.2010 | Vladimír Rybecký | Trendy

Ruská automobilka ZiL ve spolupráci se studiem slava`ssaakyan design, které vede Slava Saakjan, připravuje luxusní limuzínu pro nejvyšší vládní představitele.

Moskevská automobilka ZiL vznikla v roce 1916 pod jménem AMO (Avtomobilnoje Moskovskoje Obščestvo) jako licenční výrobce nákladních aut Fiat. V roce 1924 představila první sovětský nákladní automobil vlastní konstrukce. Ve 30. letech se výroba s americkou pomocí rozrostla. V letech 1931 až 1956 nesla automobilka jméno ZiS (Zavod imenii Stalina) a posléze byla přejmenována na památku svého zesnulého ředitele Ivana Alexejeviče Lichačova ZiL. Dodnes vyrábí nákladní a speciální vozidla vč. nosičů balistických raket.

Od roku 1936 vyráběla první sovětský luxusní osobní automobil vycházející z amerického Buicku. V 60. a 70. letech přišly do výroby luxusní limuzíny pro nejvyšší sovětské představitele ZiL 114, ZiL 117 a ZiL 115, v mnoha ohledech připomínající tehdejší americké vozy Lincoln a Cadillac. Jedním z příznivců této značky býval svého času i československý president Gustáv Husák.

Dodnes akciová společnost AMO ZiL vyrábí vozy na cenové úrovni Rolls-Royce Phantom či Maybachu. Jedná se o reprezentativní automobily poháněné motorem V8 7,68 l s karburátory a o výkonu 230 kW (315 k) pohánějící přes třírychlostní samočinnou převodovkou s hydraulickým měničem a planetovými soukolími zadní kola. Vozy dosahují rychlost až 190 km/h. Přitom jsou mimořádně izolované proti hluku, vybavené dvěma klimatizačními soustavami a dvěma topeními, takže je ve voze možné udržovat zvolenou teplotu při teplotě okolí v rozsahu od -40 ºC do +40 ºC. Jedná se o pětimístný čtyřdveřový sedan ZiL 41041 dlouhý 5750 mm s provozní hmotností 3560 kg a sedmimístnou čtyřdveřovou limuzínu ZiL 41047 dlouhou 6330 mm s provozní hmotností 4110 kg.

Jenže v poslední době nejvyšší představitelé Ruska dávají přednost dováženým automobilům - president Medveděv například jezdí v Mercedesu-Benz třídy S. Na základě dohody ruské vlády s automobilkou a studiem slava`ssaakyan design se začalo pracovat na přípravě luxusního vozidla hodného ruské hlavy státu.

Studio slava`ssaakyan design založil bývalý designér ZiLu Slava Saakjan. Saakjan se návrhy vládního vozu Zil Systematicky zabývá už od roku 2001 a nyní se zdá projekt dospěl do stádia přípravy výroby. Jeho návrh, na němž se podílel ještě Andrej Čirkov, je zvláštní tím, že nemá zadní okno. Vychází opět ze stylu a proporcí používaného americkými reprezentativními modely v 60. letech.

Podle Saakjana nebylo cílem vytvořit auto, které by se líbilo, ale důležitá byla účelovost, nikoliv nějaké dodatečné samoúčelné ozdoby. Rozhodující byly především bezpečnost, komfort a racionálnost, ale také bylo podstatné, aby limuzína vyjadřovala ducha země svého původu a ruské přednosti, tedy okázalost a spolehlivost.

Uvedené podrobnosti o stávajících modelech ZiL ale uvádíme proto, že je těžko představitelné, aby se v případě realizace projektu podařilo v přijatelném čase vyvinout zcela nový podvozek. Je proto pravděpodobné, že nové vládní vozy vzniknou na bázi toho, co je k dispozici. Podobně tomu patrně bude i s motory, protože v tomto výjimečném případě si Rusové rozhodně nebudou dělat starosti s emisními limity.

K uvedené informaci nám Petr Homola poslal zajímavé doplnění:

Podle polooficiálních informací byly na objednávku ministerstva obrany letos vyrobeny tři nové kabriolety ZiL 41044-1, přičemž není zcela vyloučeno, že nebyly předělány tři starší. Dva z nich byly nasazeny při oslavách vítězství nad fašismem 9. května na Rudém náměstí. Uvedené fotografie jsou z nácviku oslav 6. května i ze samotných oslav 9. května.

Existují ještě další plány na oživení výroby luxusních vozů v AMO ZiL, jejímž většinovým vlastníkem je město Moskva. Podle informací presidenta společnosti ZAO ItalTradeInvest Gabriela Mistu navštívil počátkem září Moskvu nejvyšší šéf společnosti Pininfarina Pietro Angori aby projednal možnosti spolupráce s ruskými firmami a úřady. Kromě partnerství na vývoji luxusních limuzín a kabrioletů byla tématem rozhovorů i jednání o možnosti výroby elektromobilů Pininfarina v továrně ZiL.

Také tento projekt byl motivován přáním ruského presidenta Medveděva, který podle svého mluvčího Viktora Chrekova má zájem, aby se zvážily možnosti výroby luxusních limuzín podobných dosavadním vozům ZiL.

Podle dostupných informací byla poslední limuzína ZiL vyrobena v roce 2002 pro kazašského presidenta, nicméně panují dohady o tom, že několik vozů bylo vyrobeno i později. Žádné oficiální statistiky o tom ale neexistují. Z Moskevské továrny v letech 1924 až 2002 vyjelo celkem 11 500 limuzín a kabrioletů (těch bylo jen pár kusů). Některé z těchto vozů byly nejdelšími standardně vyráběnými osobními auty na světě.