name | autoweek.cz

S elektromotorem 515 km/h

S elektromotorem 515 km/h

04.09.2010 | Vladimír Rybecký | Trendy

Elektromobil Venturi Buckeye Bullet, o němž jsme před časem už psali, dosáhl při jízdě jedním směrem rychlosti 515 km/h a v průměru ze dvou jízd dosáhl průměrnou rychlost 495 km/h, což je nový světový rekord.

Vozidlo Venturi Buckeye Bullet je společným dílem techniků  a studentů ze státní university v Ohiu, od monackého výrobce vozidel s elektrickým pohonem Venturi a ze společností OSU a A123Systems. Vozidlo je dlouhé 9 m, má hmotnost 1,8 t a jeho elektromotory mají výkon okolo 600 kW. Akumulátory jsou lithio-ionové.

Řidičem vozidla byl specialista na rekordní jízdy a testovací řidič Vývojového střediska dopravních systémů v East Liberty v Ohiu Roger Schroer: \"Dojem z velké rychlosti vyplývá především z optických vjemů. Jenže v Bonneville se pohybujete po naprosté planině navíc v prostředí se špatnou viditelností, takže vůbec nemáte pocit jízdy velkou rychlostí. A u našeho vozu navíc můžete slyšet jen tření pneumatik na soli, otáčení se elektromotoru a hluk vydávaný otáčejícími se rotory brzd a převodů. U vozidla pohybujícího se rychlostí kolem 500 km/h je to naprosto neobvyklý pocit. Jediné, co se od vás požaduje, je udržet vůz v přímém směru. To se může na první pohled zdát snadné. Jenže jízda zde je plná různých dramatických momentů, zvláště proto, že v takovéto rychlosti vstupuje do hry mnoho aerodynamických vlivů. Síly v takovéto rychlosti jsou velmi významné, musíte věnovat pozornost poloze těžiště a centru působení aerodynamických sil. Musím se soustředit na to, zda cítím, že je něco jinak a kde se to projevuje. Nakonec musím vypustit padák a dávat pozor na stav vozidla. To je kritická záležitost, protože vozidlo musí být zakrátko připraveno pro další jízdu.\"

Pro případ, že by se něco zvrtlo, je Schroer chráněn rámem z chrom-molybdenových trubek, v němž je upoután šestibodovými bezpečnostními pásy a po vzoru dragsterů je obklopen tlumicí pěnou.