name | autoweek.cz

Toyota Prius Plug-in přijíždí

Toyota Prius Plug-in přijíždí

28.04.2010 | Vladimír Rybecký | Trendy

Toyota uvedla do zkušebního provozu 600 automobilů Prius Plug-in spojující hybridní pohon s možností provozu jen na elektrický proud a dobíjením akumulátorů ze zásuvky.

Vicepresident Toyota Motor Takeshi Uchiyamada nám při představení vozu Toyota Prius Plug-in ve Štrasburku řekl: \"Při vývoji nových systémů pohonu osobních automobilů jsme vedení třemi základními principy: diverzifikací zdrojů energie a tím snížení závislosti na zdrojích fosilních paliv, úsilím o snižování emisí CO2 a snižování zatížení ovzduší škodlivými látkami. Všechny naše nové systémy vycházejí z principů systému Toyota Hybrid Synergy Drive. Od roku 1997, kdy jsme na trh uvedli první hybrid, do konce roku 2010 dodáme zákazníkům 2,44 milionu vozidel s hybridním pohonem, přičemž je důležité, že ještě letos bude překonána hranice milionu dodaných hybridů za rok. Pro Toyotu je důležité, aby se používané systémy snadno používaly, byly všestranně dostupné a měly smysl z hlediska provozních nákladů. Mobilita budoucnosti bude různorodá a bude se lišit podle požadavku na vzdálenost jízdy a velikost. Hybridní technologie Plug-in je pro nás tou nejefektivnější cestou k intenzivnějšímu využívání elektrické energie v silniční dopravě.\"

 

Vývoj hybridního pohonu:

1) vypínání zapalování

2) Micro Hybrid - Stop&Start a rekuperace energie při brzdění

3) Mild Hybrid - přidává elektromotor jako pomocný zdroj energie

4) Full Hybrid - přidává možnost jízdy jen na elektrický pohon

Toyota se u architektury hybridního pohonu vydala cestou modulové konstrukce. To umožňuje připojit k hybridnímu modelu Prius systém nabíjení ze zásuvky (Plug-in) používající akumulátory s větší kapacitou. Vozidla na plně elektrický pohon (EV) budou vycházet ze stejné modulové architektury a stejně tak tomu bude i s vozy na palivové články (PHEV). Vývoj hybridního pohonu tak je základním krokem k dosažení konečného cíle, kterým je pohon pomocí palivových článků.

Problémem vozidel na elektrický pohon je objem a hmotnost akumulátorů. Ty jsou 50x až 100 x větší než objem nádrže na benzin nebo naftu dodávajících srovnatelné množství energie.

Analýzy ukazují, že v Evropě je 55 % jízd autem dlouhých do 10 km a 75 % jízd je kratších než 20 km. Prodloužení dojezdu na 30 km přidává dalších 5 % jízd. Proto byl při návrhu koncepce Priusu Plug-in zvolen dojezd na elektrický pohon cca 20 km.

Předností Toyoty Prius Plug In je skutečnost, že zákazníkům nabízí vozidlo s nulovými emisemi pro jízdy ve městě a současně i pohodlný pětimístný automobil s potřebným prostorem pro zavazadla vhodný pro dlouhé cesty. Uchovává si všechny přednosti hybridního pohonu a k těm přidává možnost jízdy jen na elektrický pohon ve městě. Oproti vozidlům jen na elektrický pohon zde přitom nehrozí riziko vybití akumulátorů, protože systém se při jejich vybití samočinně přepne do režimu hybridního provozu. Vozidlo je rovněž lehčí, protože má menší a lehčí akumulátory, a proto také klade menší nároky na dobíjecí stanice.

 

Toyota Prius Plug-in

Novinka samozřejmě vychází z modelu Prius a systém pohonu vzešel ze systému Hybrid Synergy Drive. Použití větších akumulátorů vhodnějšího typu ale rozšiřuje jeho možnosti. Výsledkem jsou parametry kvalitního osobního vozu - největší rychlost 180 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,4 s, a to vše při kombinované spotřebě 2,6 l/100 km.

Akumulátory jsou lithio-ionové, které mají větší kapacitu při srovnatelném objemu. Jenže jsou také zatím mnohem dražší, než akumulátory Ni-MH, používané v normálním Priusu, jehož už se dodalo 2,36 milionu kusů. Sestávají ze 288 článků a mají 348 V při kapacitě 5,2 kWh. U lithio-ionových akumulátorů dochází při teplotách pod 10-15 °C k rapidnímu poklesu kapacity, ale to zde nehrozí, protože při dobíjení se akumulátor dostatečně zahřívá aby k tomu nedocházelo. Akumulátory pro dojezd 20 km se ze zásuvky 230 V/16 A plně nabijí 100 minut.

Díky použití akumulátorů Li-Ion se objem zavazadlového prostoru zmenšil oproti normálnímu Priusu jen o 10 % na stále velmi solidních 403 l. Zajímavou novinkou pro zvýšení komfortu cestování je možnost spouštění klimatizace na dálku.

Prius Plug In se na zcela elektrický pohon pohybuje dokud rychlost jízdy nepřesáhne 100 km/h. Řidič může na displeji sledovat vybíjení akumulátorů. Pokud poklesne pod minimální hodnotu (odpovídá dvěma z osmi dílků na displeji), vůz přejde do režimu normálního hybridního pohonu. Během něho se akumulátory opakovaně dobíjejí jen v rozsahu běžném u hybridu ale ne více. Opětovné plné nabití akumulátorů je možné jen zapojením do zásuvky.

V letošním roce Toyota Motor dodala 600 prototypů ke zkouškám v běžném provozu v rámci projektu PHV - 230 jich je v Japonsku, 150 vozů je v USA, 200 v 18 zemích v Evropě a 20 v dalších částech světa. Ze 200 vozů v Evropě jich stovka bude jezdit ve Štrasburku a jeho okolí v rámci největšího z těchto projektů.

Cílem projektu je zvýšit povědomí o tomto systému pohonu, povzbudit zájem zákazníků, zlepšit přijetí tohoto systému veřejností a v neposlední řadě i jasně definovat optimální charakteristiku konečného produktu.

Toyota plánuje uvedení vozidel PHV (tj. Plug In Hybrid Vehicles) na trh do roku 2012. Cena Priusu Plug-in ale zatím nebyl stanovena. Jediné, co nám k ní Takeshi Uchiyamada řekl, je to, že testované prototypy jsou vzhledem k větším akumulátorům samozřejmě mnohem dražší. Na druhou stranu většina jízd na elektrický pohon činí jejich provoz velmi levným. Nicméně až vůz přijde na trh, jeho cena musí být podle Uchiyamady taková, aby koupě vozu byla pro zákazníky zajímavou.