name | autoweek.cz
WEC před startem
28.03.2015 | Vladimír Rybecký | Trendy
Na okruhu Paula Ricarda se odehrál Prolog před startem Mistrovství světa FIA ve vytrvalostních závodech (WEC). Na testovací jízdy se přišlo podívat přes 10 000 fanoušků, kteří ocenili možnost vstupu do boxů i příležitost setkat se s jezdci a získat jejich podpisy.
V nejvyšší kategorii LMP1 se představili tři hlavní protagonisté: Audi, Porsche a Toyota. Nissan vstup do šampionátu s revolučním vozem GT-R LM Nismo (motor V6 3,0 l twin turbo i systém ERS pracující se setrvačníkem s kapacitou 8 MJ pohání přední kola) odložil až na Le Mans.
Proti továrním týmům se v kategorii LMP1 postaví i soukromé vozy bez hybridního pohonu: Rebellion R-One s šasi ORECA a zážehovým motorem AER V6 GDI twin-turbo, a ByKolles CLM P1 (dříve Lotus) se stejným motorem.
Při vytrvalostních závodech v kategorii LMP1 je klíčovým faktorem schopnost ukládat energii a hospodaření palivem i pneumatikami, jejichž dodavatelem pro tuto kategorii je Michelin.
Toyota TS040 Hybrid
Obhájce titulu Toyota používá nepřeplňovaný zážehový motor V8 3,7 l doplněný hybridními motorgenerátory vpředu (Aisin) a vzadu (Denso). Hybridní systém THS-R využívá superkondenzátory Nisshinbo. Celkový výkon pohonné jednotky s hybridními motory je okolo 735 kW (1000 k).
Pro rok 2015 má TS040 Hybrid přepracovanou aerodynamiku a sníženou hmotnost. I nadále pokračuje v kategorii 6 MJ.
Audi R18 e-tron quattro
Obhájce vítězství v Le Mans přešel ze 2 MJ do kategorie 4 MJ se zvýšeným výkonem elektromotoru na 200 kW. Energie se u Audi ukládá pomocí setrvačníku umístěného v kokpitu, který se roztáčí a předává energii zpět pomocí motorgenerátoru umístěného na přední nápravě. Kapacita systému se zvýšila o 17 %, zatímco spotřeba pohonné jednotky se snížila o 2,5 %. Motor je turbodiesel V6 4,0 l TDI o výkonu 410 kW (560 k). Největší celkový výkon může být až 610 kW (830 k).
Také Audi má u již 5. generace vozu R18 přepracovanou aerodynamiku. Unikátní je osvětlení kombinující LED a lasery. Hmotnost vozu, jehož šasi vyrábí firma YCOM, je na limitu 870 kg.
Porsche 919 Hybrid
Také Porsche posunulo svůj prototyp do vyšší kategorie, v tomto případě do 8 MJ. Jeho zážehový čtyřválec V4 2,0 l, pohánějící jen zadní kola, má tedy výkon omezen na 370 kW (500 k), ale elektromotor na přední nápravě může přidat dalších 295 kW (400 k), tedy celkem může být k dispozici až 665 kW (900 k). Hybridní systém i nadále využívá ukládání energie pomocí akumulátoru A123. Energie se získává rekuperací kinetické energie od předních kol a tepelné energie výfukových plynů.
U Porsche usilovně pracovali na zlepšení šasi a geometrie závěsů.
Kalendář WEC 2015
27.-28. 3. Prologue, Le Castellet
12. 4. 6 hodin Silverstone
2. 5. 6 hodin Spa-Francorchamps
31. 5. Le Mans official test
12.-13. 6. 24 hodin Le Mans
30. 8. 6 hodin Nürburgring
19. 9. 6 hodin Circuit of the Americas
11. 10. 6 hodin Fuji
1. 11. 6 hodin Šanghaj
21. 11. 6 hodin Bahrajn
Startující v kategorii LMP1
Vozy kategorie LMP2
Vozy kategorie GTE
Proti továrním týmům se v kategorii LMP1 postaví i soukromé vozy bez hybridního pohonu: Rebellion R-One s šasi ORECA a zážehovým motorem AER V6 GDI twin-turbo, a ByKolles CLM P1 (dříve Lotus) se stejným motorem.
Při vytrvalostních závodech v kategorii LMP1 je klíčovým faktorem schopnost ukládat energii a hospodaření palivem i pneumatikami, jejichž dodavatelem pro tuto kategorii je Michelin.
Toyota TS040 Hybrid
Obhájce titulu Toyota používá nepřeplňovaný zážehový motor V8 3,7 l doplněný hybridními motorgenerátory vpředu (Aisin) a vzadu (Denso). Hybridní systém THS-R využívá superkondenzátory Nisshinbo. Celkový výkon pohonné jednotky s hybridními motory je okolo 735 kW (1000 k).
Pro rok 2015 má TS040 Hybrid přepracovanou aerodynamiku a sníženou hmotnost. I nadále pokračuje v kategorii 6 MJ.
Audi R18 e-tron quattro
Obhájce vítězství v Le Mans přešel ze 2 MJ do kategorie 4 MJ se zvýšeným výkonem elektromotoru na 200 kW. Energie se u Audi ukládá pomocí setrvačníku umístěného v kokpitu, který se roztáčí a předává energii zpět pomocí motorgenerátoru umístěného na přední nápravě. Kapacita systému se zvýšila o 17 %, zatímco spotřeba pohonné jednotky se snížila o 2,5 %. Motor je turbodiesel V6 4,0 l TDI o výkonu 410 kW (560 k). Největší celkový výkon může být až 610 kW (830 k).
Také Audi má u již 5. generace vozu R18 přepracovanou aerodynamiku. Unikátní je osvětlení kombinující LED a lasery. Hmotnost vozu, jehož šasi vyrábí firma YCOM, je na limitu 870 kg.
Porsche 919 Hybrid
Také Porsche posunulo svůj prototyp do vyšší kategorie, v tomto případě do 8 MJ. Jeho zážehový čtyřválec V4 2,0 l, pohánějící jen zadní kola, má tedy výkon omezen na 370 kW (500 k), ale elektromotor na přední nápravě může přidat dalších 295 kW (400 k), tedy celkem může být k dispozici až 665 kW (900 k). Hybridní systém i nadále využívá ukládání energie pomocí akumulátoru A123. Energie se získává rekuperací kinetické energie od předních kol a tepelné energie výfukových plynů.
U Porsche usilovně pracovali na zlepšení šasi a geometrie závěsů.
Kalendář WEC 2015
27.-28. 3. Prologue, Le Castellet
12. 4. 6 hodin Silverstone
2. 5. 6 hodin Spa-Francorchamps
31. 5. Le Mans official test
12.-13. 6. 24 hodin Le Mans
30. 8. 6 hodin Nürburgring
19. 9. 6 hodin Circuit of the Americas
11. 10. 6 hodin Fuji
1. 11. 6 hodin Šanghaj
21. 11. 6 hodin Bahrajn
Startující v kategorii LMP1
č. | tým | vůz | motor | hybrid | |
1 | Toyota Racing | WEC | Toyota TS040 Hybrid | Toyota V8 3,7 | 6 MJ |
2 | Toyota Racing | WEC | Toyota TS040 Hybrid | Toyota V8 3,7 | 6 MJ |
4 | Team ByKolles | WEC | CLM P1/01 | AER V6 turbo | - |
7 | Audi Sport Team Joest | WEC | Audi R18 e-tron quattro | Audi V6 4,0 TDI | 4 MJ |
8 | Audi Sport Team Joest | WEC | Audi R18 e-tron quattro | Audi V6 4,0 TDI | 4 MJ |
9 | Audi Sport Team Joest | LM | Audi R18 e-tron quattro | Audi V6 4,0 TDI | 4 MJ |
12 | Rebellion Racing | WEC | Rebellion R-One | AER V6 turbo | - |
13 | Rebellion Racing | WEC | Rebellion R-One | AER V6 turbo | - |
17 | Porsche Team | WEC | Porsche 919 Hybrid | Porsche V4 2,0 turbo | 8 MJ |
18 | Porsche Team | WEC | Porsche 919 Hybrid | Porsche V4 2,0 turbo | 8 MJ |
19 | Porsche Team | LM | Porsche 919 Hybrid | Porsche V4 2,0 turbo | 8 MJ |
21 | Nissan Motorsports | LM | Nissan GT-R LM Nismo | Nissan V6 3,0 Turbo | 8 MJ |
22 | Nissan Motorsports | WEC | Nissan GT-R LM Nismo | Nissan V6 3,0 Turbo | 8 MJ |
23 | Nissan Motorsports | WEC | Nissan GT-R LM Nismo | Nissan V6 3,0 Turbo | 8 MJ |
Vozy kategorie LMP2
tým | vůz | motor | |
Signatech Alpine | WEC | Alpine A450b | Nissan V8 4,5 |
SMP Racing | LM | BR01 | Nissan V8 4,5 |
Jota Sport | LM | Gibson 015S | Nissan V8 4,5 |
Extreme Speed Motorsports | WEC | HPD ARX-03b | Honda V6 2,8 Turbo |
G-Drive Racing | WEC | Ligier JS P2 | Nissan V8 4,5 |
OAK Racing | WEC | Ligier JS P2 | Honda V6 2,8 Turbo |
OAK Racing | LM | Ligier JS P2 | Nissan V8 4,5 |
Team SARD Morand | WEC | Morgan Evo | SARD Judd V8 3,6 |
Pegasus Racing | LM | Morgan Evo | Nissan V8 4,5 |
Ibanez Racing | LM | Oreca 03R | Nissan V8 4,5 |
Murphy Prototypes | LM | Oreca 03R | Nissan V8 4,5 |
KCMG | WEC | Oreca 05 | Nissan V8 4,5 |
Thiriet By TDS Racing | LM | Oreca 05 | Nissan V8 4,5 |
Strakka Racing | WEC | Strakka Dome S103 | Nissan V8 4,5 |
Vozy kategorie GTE
tým GTE-Pro | vůz | motor | |
AF Corse | WEC | Ferrari 458 Italia | V12 4,5 |
Corvette Racing - GM | LM | Chevrolet Corvette C7R | V8 5,5 |
Porsche Team Manthey | WEC | Porsche 911 RSR | B6 4,0 |
Aston Martin Racing | WEC | Aston Martin Vantage V8 | V8 4,5 |
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz