name | autoweek.cz

Zázrak z Berlína

Zázrak z Berlína

29.10.2010 | Vladimír Rybecký | Trendy

Vůz Audi A2 přestavěný firmami DBM Energy a Lekker Energie na elektrický pohon dojel na jediné nabití akumulátorů Kolibri Alpha Polymer z Mnichova až do Berlína. Zdá se, že němečtí konstruktéři dokázali udělat zázrak a způsobí revoluci v elektromotorizaci.

Zdá se, že japonští a američtí technici a vývojáři jsou naprostí břídilové zkoumající nesprávné cesty a přitom nesmyslně vyhazují stovky milionů dolarů. Nissan Leaf s dojezdem kolem 160 km se zdá být zastaralý ještě než se začal prodávat a směšně působí i teoretický dojezd roadsteru Tesla kolem 200 km. V Německu totiž učinili skutečný skok směrem k elektromotorizaci. Dokázali to, o čem všichni už dlouho sní - vytvořili zázračné akumulátory, které brzy zcela změní podobu osobní dopravy. Nevěříte?

Audi A2 řízené šéfem firmy DBM Energy Mirkem Hannemannem ujelo na elektrický pohon 605 km za plného provozu průměrnou rychlostí 88 km/h. Hannemannovu jízdu v Mnichově odstartoval ve 20:30 ministerský rada Andreas Goerdeler. Mezi čtyřmi doprovodnými vozidly byl i autobus s německými novináři. Aby se jízda vyhnula problémům s dopravou, jelo se v noci. Vůz tedy musel využívat akumulátory i ke svícení. Navíc bylo velmi chladno - okolo 2 °C, což rovněž akumulátorům moc nesvědčí. Na dálnici vůz chvílemi jel rychlostí až 160 km/h. Při své cestě musel konvoj na chvíli opustit dálnici, protože na ní byla kvůli nehodě zácpa. V 5:20 dosáhlo vozidlo svého cíle. Na konci cesty akumulátory vykázaly ještě zbývající kapacitu 18 % z plné hodnoty 115 kWh. V 8:00 se s Hannemannem setkal spolkový ministr průmyslu Rainer Brüderle. \"Žádné jiné vozidlo s elektrickým pohonem něco takového nedokáže,\" řekl s nadšením pan ministr a Hannemann dodal: \"Dnes jsme předvedli, co může běžný automobil dokázat.\" Rada Goerdeler k tomu připojil: \"Je to obrovský úspěch dokazující, že jsme technickými lídry.\"

Nedávno jsme psali o tom, že japonský jednomístný speciál na uzavřené zkušební trati ujel vzdálenost 1003 km průměrnou rychlostí 40 km/h. Zdá se tedy, že němečtí konstruktéři opravdu dokázali zázrak, který by měl způsobit revoluci

Jaké akumulátory dokáží zaručit takto zázračné výkony? DBM je označuje jako Kolibri AlphaPolymer Technology. Jde o lithio-metal-polymerové články (LMP), které jsou lehčí než klasické a přitom mají mnohem větší kapacitu, protože pracují s účinností 97 %. Proto jsou natolik kompaktní, že je možné je zabudovat do vozu aniž by byl omezen jeho zavazadlový prostor. Zdá se vám těch zázraků ještě málo? Pak přidáme ještě jeden - plné dobití akumulátorů bude podle Hannemanna trvat jen šest minut. Zatím to ale jsou čtyři hodiny. Životnost akumulátorů údajně je 2500 nabíjecích cyklů bez ztráty kapacity.

Hannemann tvrdí, že akumulátory byly vyvinuty bez jakékoliv státní podpory, nicméně německý tisk zjistil, že projekt dostal od spolkového ministerstva dotaci ve výši 275 000 eur. Za takovýto zázrak to rozhodně není moc když to porovnáme s plánem německé vlády investovat do rozvoje systémů udržitelné mobility v nejbližších letech miliardu eur.

Na projektu geniálního vynálezce Hannemanna se zdá být těch zázraků trochu moc. Zvláště když se podíváme na amatérsky zpracované webové stránky jeho společnosti DBM Energy. Nenajdeme zde žádné konkrétní informace. Princip zázračných akumulátorů ukazuje jen rozostřený obrázek a k tomu jsou přidány technické údaje o... letu kolibříka! Pokud chcete získat více informací, jsou k dispozici za 249 eur. Za ty se vám dostane opět nicneříkajícího schématu, které nedávno zveřejnil německý Handelsblatt. Přitom DBM Energy akumulátory Kolibri AlphaPolymer Technology nabízí k prodeji už od roku 2009.

Sponzor projektu Lekker Energie je malá regionální forma zabývající se obchodování s elektrickou energií. Pátrání skupiny novinářů ukázalo, že společnost DBM Energy ve skutečnosti je tím, čemu se říká \"Post box company\". Nicméně vývojovou práci určitě vykonává, protože v červenci na pozemku společnosti Papstar způsobil výbuch jejího zkušebního akumulátoru požár, který musela likvidovat stovka hasičů.

Technická data rekordního vozu podle DBM

Pohotovostní hmotnost 1260 kg.

Provozní hmotnost 1600 kg

Akumulátory Lithium-Metal-Polymer 260 Ah/380 V

Hmotnost akumulátorů 300 kg

Největší rychlost 160 km/h

Trakční elektromotor s točivým momentem 300 N.m

Převodovka pětirychlostní se sekvenčním řazením