name | autoweek.cz

Studie: Čína masivně dotuje zelené technologie

Studie: Čína masivně dotuje zelené technologie

24.04.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Hodnocení institutu IfW Kiel ukazuje, že Čína silně dotuje svůj domácí průmysl, a to zejména v oblastech zelených technologií, jako jsou elektromobilita nebo větrné elektrárny. Jenže bez těchto dotovaných technologií není EU schopna splnit vlastní požadavky Zeleného údělu.

V závislosti na rozsahu zohledněných dotací dosahují různé odhady troj- až devítinásobku toho, co jiné země OECD, jako jsou USA nebo Německo, vynakládají na firemní dotace. Jedním z největších příjemců je podle analýzy nových dat výrobce elektromobilů BYD. To odráží rychle se rozšiřující technologie a výrobní kapacity společnosti BYD a její zvyšující se konkurenceschopnost.

 

„Čínská dotační politika byla léta kontroverzním tématem: evropský průmysl již často není cenově konkurenceschopný vůči konkurenci z Číny. Bez dotovaných čínských technologií by se také produkty, které EU nutně potřebuje pro svou zelenou transformaci, staly dražší a vzácnější,“ říká Dirk Dohse, ředitel výzkumu Kielského institutu pro světovou ekonomiku (IfW Kiel).

 

Autoři studie „Foul play? Výše a rozsah průmyslových dotací v Číně“ ukazují, že státní dotace jsou v v zemi všudypřítomné. Více než 99 % kótovaných společností získalo v roce 2022 přímé vládní dotace. Čína své dotace často využívá velmi cíleně aby přivedla klíčové technologie k tržní zralosti.

 

V kombinaci s dalšími podpůrnými opatřeními, jako jsou preferenční přístup ke kritickým surovinám, transfer technologií, který byl někdy vynucován vůči zahraničním investorům, a preferenční zacházení ve veřejných zakázkách a administrativních postupech, byly čínské společnosti schopny velmi rychle expandovat v mnoha oblastech zelených technologií, dominovat na čínském trhu a stále víc pronikat na trhy v EU.

 

V posledních letech se země stala předním světovým výrobcem fotovoltaických systémů a článků akumulátorů. Peking jasně usiluje o tuto vedoucí roli v dalších produktech zelených technologií, jako jsou elektricky poháněná vozidla a větrné turbíny.

 

BYD je zvláště silně dotována

Výrobce elektromobilů BYD podle studie v současnosti pobírá obzvláště vysoké dotace. Přímé dotace v roce 2020 činily ekvivalent zhruba 220 milionů eur, v roce 2022 to však již bylo 2,1 miliardy eur. V poměru k tržbám to odpovídá nárůstu přímých dotací z 1,1 % v roce 2020 na 3,5 % v roce 2022. BYD také dostává v Číně daleko víc nákupních bonusů na elektromobily než všichni ostatní domácí výrobci nebo lokální výroba zahraničních společností jako jsou Tesla nebo společné podniky s VW.

 

„Čísla však dostatečně nevystihují skutečný rozsah dotací pro zelené technologie v Číně,“ říká Dohse. Například BYD také těží z dotací pro výrobce akumulátorů nákupem levnějších komponent a také z podpory kupujících elektromobilů prostřednictvím zvýšené poptávky.

 

Přední čínští poskytovatelé, jako jsou Goldwing a Mingyang, také těžili z vládních dotací v sektoru větrných turbín. U výrobce Mingyang vzrostly z 20 milionů eur v roce 2020 na 52 milionů eur v roce 2022. Pokud jde o tržby, dotace jsou podobné jako u výrobce automobilů a v roce 2022 činily 1,2 %.

 

Problémem EU je, že bez dotovaných zelených technologií z Číny nemůže být schopna splnit své vlastní požadavky na snižování emisí a dekarbonizaci dopravy. Autoři radí Evropské unii, aby v rámci nedávno zahájeného antisubvenčního řízení proti dovozu elektromobilů z Číny zahájila jednání s vládou v Pekingu, aby ji přiměla ke zrušení dotací, které jsou pro EU obzvláště škodlivé. Vzhledem k současné makroekonomické slabosti Číny, její relativní síle v sektorech zelených technologií a napětí v jejích vztazích s USA vidí autoři reálnou šanci, že taková jednání budou úspěšná.