25 let spojení škoda - volkswagen | Aktuality | autoweek.cz

25 let spojení Škoda - Volkswagen

25 let spojení Škoda - Volkswagen

25.03.2016 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Čtvrt století od vstupu automobilky Škoda do koncernu Volkswagen znamenalo vytvoření moderní modelové nabídky, šestinásobný nárůst prodeje vozů a rozsáhé investice do vývoje a výrobních kapacit. Značka Škoda se z regionálního výrobce stala respektovanou automobilkou s aktivitami na více než 100 trzích světa.
Jedna z nejúspěšnějších fúzí v automobilové historii slaví 25. jubileum. Dne 28. března 1991 byla podepsána Smlouva o vstupu společnosti Škoda, automobilová akciová společnost, do koncernu Volkswagen. Dokument vstoupil v platnost 16. dubna 1991.
 
Během uplynulého čtvrt století se z regionálního výrobce stala dynamicky rostoucí automobilka mezinárodního formátu. Dnes Škoda vyrábí více než milion vozidel ročně a je zastoupena na více než 100 trzích. Nejširší modelová nabídka v její historii vzniká na dvou kontinentech ve čtrnácti závodech.
 
Začlenění automobilky Škoda do koncernu Volkswagen patří k nejúspěšnějším příkladům privatizace československého státního majetku na počátku 90. let. Roční kapacita výroby tehdy činila necelých 200 000 vozidel a výrobní program tvořily dvě modelové řady - dožívající typy s motorem vzadu a pohonem zadních kol a v roce 1987 představený moderní model Favorit ve verzi hatchback a kombi (Forman). Dnes Škoda nabízí rozsáhlou paletu více než 40 modelových variant od minivozu Citigo až po Superb.
 
Česká vláda při privatizaci automobilky, založené již v roce 1895 a patřící ke značkám s nejbohatší historií na světě, vybírala z nabídek několika zájemců. Volkswagen byl již tehdy největším výrobcem automobilů v Evropě a o mladoboleslavskou značku a československý trh projevoval zájem dlouhodobě.
 
Již v roce 1987 se ve Wolfsburgu v rámci uvažované spolupráce uskutečnily zkoušky prototypu nové modelové řady Škoda Favorit s pohonem předních kol, vzniklé pod vedením šéfa vývoje Petra Hrdličky. Právě slibný potenciál konkurenceschopného výrobního sortimentu patřil k hlavním důvodům zájmu koncernu Volkswagen o společnost Škoda. Dalším trumfem byla vysoce kvalifikovaná pracovní síla, tým kreativních, vzdělaných a motivovaných zaměstnanců.
 
Důležité rozhodnutí české vlády padlo 9. prosince 1990. Jako strategický partner pro společnost Škoda byl vybrán koncern Volkswagen. Smlouvu o vstupu společnosti s novým názvem „Škoda, automobilová akciová společnost“ do svazku skupiny Volkswagen podepsali 28. března 1991 tehdejší ministr průmyslu české vlády Jan Vrba a předseda představenstva společnost Volkswagen Carl Hahn.
 
Tento dokument vstoupil v platnost dnem 16. dubna 1991. Doplnila jej smlouva o kapitálovém vkladu a smlouva mezi akcionáři. V průběhu prvního roku 1991 získal koncern Volkswagen za vklad 620 milionů marek celkem 31 % akcií mladoboleslavské společnosti. Svůj podíl ve firmě poté postupně navyšoval, až se 30. května 2000 stal držitelem plných 100 % akcií.
 
Dynamický rozvoj společnosti Škoda během uplynulých 25 let byl možný díky komplexnímu investičnímu programu koordinovaného s dalšími značkami koncernu Volkswagen. Od roku 1991 do března 2016 značka Škoda do nových modelů, do výzkumu a vývoje i do rozšiřování výrobních kapacit v České republice vložila více než 300 miliard korun.
 
Škoda je jedinou automobilkou, která v České republice vozy nejen vyrábí, ale také vyvíjí. Zatímco na jaře 1991 mělo mladoboleslavské vývojové oddělení společnosti Škoda 600 pracovníků, v roce 2015 bylo ve vývojovém, technologickém a designovém centru v Mladé Boleslavi zaměstnáno téměř 2000 vysoce kvalifikovaných specialistů. Díky jejich schopnostem vozy Škoda vynikají typickými přednostmi, jako jsou nadprůměrná prostornost, špičková funkčnost a moderní technika.
 
Po zapojení automobilky Škoda do koncernu Volkswagen ke třem českým výrobním závodům z roku 1991 (Mladá Boleslav, Kvasiny, Vrchlabí) přibyly výrobní kapacity továren v Číně, Indii, Rusku a na Slovensku, doplněné o montážní závody na Ukrajině a v Kazachstánu.
 
Srdce automobilky Škoda ale nadále bije v Mladé Boleslavi, kde je již 121 let sídlo společnosti a hlavní výrobní závod. Václav Laurin a Václav Klement, kteří společnost roku 1895 založili, patří k průkopníkům automobilového průmyslu a individuální mobility na dvou či čtyřech kolech.
 
Dnes patří Škoda Auto k pilířům českého hospodářství: V roce 2014 tvořila 4,5 % HDP České republiky a realizovala přibližně 8 % českého exportu. Úspěch značky Škoda je propojen i s řadou dodavatelů, zvyšujících zaměstnanost v České republice o tisíce pracovních míst.
 
O globálním úspěchu společnosti Škoda Auto svědčí fakt, že z 1 055 500 automobilů dodaných zákazníkům v roce 2015 jich zhruba 85 000 zamířilo k českým zákazníkům a 92 % produkce bylo prodáno v zahraničí. Největším odbytištěm vozů Škoda se v uplynulých letech stala Čína, kde se v roce 2015 prodalo 281 700 vozů značky Škoda.
 
S 28 500 zaměstnanci patří Škoda Auto k největším a nejstabilnějším zaměstnavatelům a pravidelně se umisťuje mezi nejatraktivnějšími zaměstnavateli. Pozornost se věnuje i přípravě mladé generace: firemní Střední odborné učiliště strojírenské v Mladé Boleslavi má tradici dlouhou takřka 90 let, během té doby se zde vyučilo 22 000 žáků. V Mladé Boleslavi navíc od roku 2000 působí Škoda Auto Vysoká škola, kterou dosud úspěšně absolvovalo 1400 studentů.
 
Milníky a podrobnosti o partnerství Škody a Volkswagenu najdete zde.
  • 25 let spojení Škoda - Volkswagen
  • 25 let spojení Škoda - Volkswagen
  • 25 let spojení Škoda - Volkswagen