50 let designového studia opel | Aktuality | autoweek.cz

50 let designového studia Opel

50 let designového studia Opel

26.06.2014 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Je tomu přesně 50 let od chvíle, kdy bylo v Evropě v Rüsselsheimu otevřeno první designové studio patřící automobilce. Tou značkou, která odstartovala revoluci, byl Opel. Opel se poté stal i první evropskou automobilkou, která předvedla koncepční studii, z níž se zrodil Opel GT.

Opel byl první

Opel Design Studio v Rüsselsheimu začalo svou činnost v roce 1964. Pro evropský automobilový průmysl to byl přelomový okamžik. Samozřejmě v té době kolem Turína existovaly italské karosárny, s nimiž mnohé automobilky spolupracovaly.

 

Ač je to dnes k nevíře, žádná evropská automobilka ale tehdy nic podobného ještě neměla. Američané měli v tomto ohledu náskok, protože americké automobilky pracovaly na podobě svých budoucích modelů už od počátku 50. let. Příkladu Opelu poté v krátké době následovali i další evropští výrobci aut.

 

Americký vzor

Předobrazem designového studia Opelu bylo studio GM Styling ve Warrenu ve státě Michigan. Tomu předcházela sekce Art & Color, vytvořená v roce 1927. Do jejího čela přišel Harley Earl. Ten byl také v roce 1937 jmenován do čela nově založeného oddělení GM Styling. Zde o rok později vznikl první koncept automobilové historie - Buick Y-Job.

 

V Opel Design Studiu se rodí nejen podoba nových modelů přicházejících do prodeje. Úkol studia je ale mnohem komplexnější. Zde se pracuje i na vývoji designu pro budoucnost. Nejde tedy jen o tvorbu nových tvarů karoserie, ale o vytváření celkového vnímání značky a toho, jaký charakteru od ní mohou zákazníci očekávat v budoucnosti.

 

Designové studio Opelu se za léta své existence stalo i školou moderního evropského automobilového designu lákající mladé designéry z celého světa a pomáhající jim v jejich růstu.

 

První evropský koncept

Už rok po zahájení činnosti studia v Rüsselsheimu mladý tým designérů pod vedením Erharda Schnella  vytvořil Opel Experimental GT, úplně první koncepční studii automobilu pocházející nikoliv od některé z karosáren, ale od evropské automobilky. V roce 1965 se tento koncept představil na autosalonu ve Frankfurtu. Poté se stal základem pro budoucí legendární Opel GT, ale i vzorem pro jiné automobilky. Prvním následovníkem se stal Mercedes-Benz s konceptem C111 - v roce 1969.

 

Za 50 let existence studia se zde zrodilo mnoho významných konceptů - počínaje už zmíněným Experimental GT přes aerodynamické kupé s motorem V8 Opel CD v roce 1969. Roku 1975 to byl GT2 s posuvnými dveřmi, zatímco v 80. letech přišel Tech1 s mimořádně nízkou hodnotou součinitele aerodynamického odporu cx=0,235. Posledním z této řady se vloni stal Opel Monza Concept.

 

Od GT k Monze

Padesáté výročí studia se stalo pádným důvodem k připomenutí tohoto jubilea i k předvedení toho, jak se rodila podoba aut tehdy a jak vzniká dnes. Díky tomu bylo možné podívat se do míst, která jsou nejpřísněji hlídaným prostorem automobilky střeženým snad víc než zlatý poklad. Tato místa jsou běžně uzavřena nejen pro veřejnost a média, ale také pro naprostou většinu zaměstnanců.

 

Pro srovnání toho, jak se práce automobilových designérů za půl století změnila, se staly ukázky zrodu dvou vozů - dnes už legendárního Opelu GT na straně jedné a nejnovějšího konceptu Opel Monza na straně druhé.

 

Současný šéfdesignér Mark Adams, už 11. v této funkci od roku 1964, uvedl současný styl designu v roce 2008 modelem Insignia. Nejnovějším příspěvkem se stane nová generace modelu Corsa, která se představí letos v létě.

 

Nástroje se mění, princip zůstává

Při srovnávání práce designérů v roce 1964 a dnes Adams zdůrazňuje: "Moderní automobilový design není záležitostí počítačů, ale zkušeností tvůrců. Změnily se sice nástroje, takže místo tužky využíváme počítačové programy, ale princip práce designérů se nezměnil."

 

"Designový jazyk se mění každé tři či čtyři roky, ale filosofie designu značky zůstává neměnná. V případě Opelu to je touto filosofií německá přesnost. Náš současný designový styl jsme uvedli s Insignií v roce 2008, ale jeho filosofie vychází ze stejných základů jako Opel GT v roce 1965. Dnes se tato filosofie prezentuje pomocí nových technologií, ale stále jde o stejnou DNA Opelu. Základ pro náš nový styl byl vytvořen už dřív - v podobě studie Insignia Concept v roce 2003," vysvětlil Mark Adams, držitel ocenění DesignBest 2008.

 

"Často jsem dotazován na to, které je mé nejoblíbenější auto. Ale to je jako říci, které je mé nejoblíbenější dítě. Nemohu říci, které je mé nejoblíbenější, ale říkám, která jsou pro mne nejdůležitější, a to byly Insignia, s níž jsme vytvořili novou tvář našich vozů i celé značky, Astra GTC a Adam," pokračoval Mark Adams.

 

"Můžeme si udělat výlet v čase a podívat se na věci jak vypadaly před padesáti lety. Rád bych se ale posunul v čase a podíval se, jaký bude design za padesát let. Jsem si ale jistý, že i po roce 2060 v podobě vozů Opel najdete spojovací články se současností i minulostí. Pro nás nové kolo vývoje začalo s konceptem Monza. Na této studii vidíte novou interpretaci budoucích model - ne nové Corsy, ale vozů, které přijdou za několik let," uzavřel své vystoupení v Rüsselsheimu Mark Adams.

  • 50 let designového studia Opel
  • 50 let designového studia Opel
  • 50 let designového studia Opel
  • 50 let designového studia Opel
  • 50 let designového studia Opel
  • 50 let designového studia Opel
  • 50 let designového studia Opel
  • 50 let designového studia Opel
  • 50 let designového studia Opel
  • 50 let designového studia Opel
  • 50 let designového studia Opel
  • 50 let designového studia Opel
  • 50 let designového studia Opel
  • 50 let designového studia Opel
  • 50 let designového studia Opel