62. mezinárodní kolokvium bosch | Aktuality | autoweek.cz

62. mezinárodní kolokvium Bosch

62. mezinárodní kolokvium Bosch

28.05.2015 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Bosch Group pokračuje v silném růstu díky své největší divizi Mobility Solutions. Na 62. kolokviu pro motoristický tisk v Boxbergu Bosch naznačil nejbližší směřování automobilové techniky i zcela nový přístup k mobilitě.
V roce 2014 vzrostl obrat divize Mobility Solutions společnosti Bosch o 8,9 %, tedy dvojnásobně v porovnání s růstem celosvětové výroby automobilů. Prodej systémů, jako jsou elektronické stabilizační systémy ESP nebo systémy přímého vstřikování nafty a benzinu, vzrostl o 20 %.
 
 „Pracujeme na nové podobě individuální mobility, v níž budou automobily propojeny s ostatními dopravními prostředky,“ řekl Dr. Rolf Bulander, člen představenstva Robert Bosch GmbH a vedoucí obchodní oblasti Mobility Solutions.
 
Elektrická mobilita zvýší hospodárnost spalovacích motorů
Bosch již nyní dosahuje obchodní i technické úspěchy na cestě k mobilitě budoucnosti. Vývoj podle společnosti Bosch směřuje k elektrifikaci pohonu, automatizovanému řízení a síťovému propojení vozidel.  „Bosch dělá dobré pokroky ve všech třech oblastech,“ zdůraznil Bulander.
 
Podle firmy Bosch zůstane spalovací motor základem hospodárné mobility i v následujícím desetiletí, přestože probíhá proces elektrifikace pohonu. Nová řešení společnosti Bosch v konstrukci motorů sníží v následujících pěti letech spotřebu vznětového motoru o dalších až 10 % a zážehového motoru až o 20 %. V kombinaci s elektrickou mobilitou bude spalovací motor ještě hospodárnější.
 
V roce 2025 bude mít podle firmy Bosch celosvětově 15 % nových vozidel hybridní pohon. Ve spolupráci s elektromotorem má spalovací motor své nejhospodárnější období ještě před sebou. V oblasti kombinace elektromotoru a spalovacího motoru má Bosch velké znalosti. Mezi 30 zakázkami na sériovou výrobu, které Bosch realizoval v oblasti elektrifikace pohonu, je 10 hybridních pohonů s možností vnějšího nabíjení pro vozidla vyšší třídy. Tato vozidla mohou překonávat dlouhé vzdálenosti se zážehovým nebo vznětovým motorem, v městském provozu však mohou přejít na čistě elektrický pohon. Pro střední třídu pracuje na cenově výhodném základním hybridu pro velkosériovou výrobu.
 
Automatizovaná jízda sníží počet nehod o třetinu
Na cestě k automatizované jízdě expanduje trh s asistenčními systémy. Bosch na tomto trhu zvyšuje svůj obrat každoročně o třetinu. V uplynulém roce dodal poprvé více než 50 milionů senzorů pro asistenční systémy. V roce 2015 se opět zdvojnásobí odbyt radarových a kamerových senzorů, používaných například pro adaptivní tempomaty. V jejich produkci je Bosch světovou jedničkou.
 
V letošním roce bude do sériové výroby uvedena řada nových systémů - od asistentů pro jízdu v dopravní koloně a vyhýbací manévry až po dálkově ovládané parkování. Do roku 2020 se má stát realitou funkce Highway Pilot pro automatizovanou jízdu po dálnici. Podle prognózy oddělení společnosti Bosch pro výzkum nehod přinese rostoucí automatizace výrazné snížení počtu nehod. Podle Dr. Dirka Hoheisela, člena představenstva Robert Bosch GmbH, je to rozhodující vývojový krok: „Podaří se nám tím uskutečnit přechod od částečně k vysoce automatizované jízdě. Z řidiče se tak stane cestující. Zvýší se tím komfort a především bezpečnost.“
 
Ve společnosti Bosch pracuje na zdokonalování asistenčních systémů 2000 vývojářů, o 700 více než před dvěma roky. Po akvizici ZF Lenksysteme (nyní Robert Bosch Automotive Steering) byla posílena pozice společnosti v oblasti automatizované jízdy. Bulander k tomu uvedl: „Díky technice Bosch bude automobil v budoucnosti schopen nejen samočinně zrychlovat a brzdit, ale i automaticky se řídit.“
 
Síťově propojená jízda podpoří růst servisních služeb
Internet je zásadním předpokladem pro rozvoj mobility budoucnosti. Již v současnosti poskytuje informace v reálném čase o dopravní situaci, například o nehodách, opravách nebo konci dopravní kolony. To je důležitým předpokladem pro vysoce automatizované jízdní funkce. Navíc lze online vyhledávat a rezervovat volné nabíjecí stanice a uskutečňovat úhrady za odebranou energii.
 
„Síťové propojení je klíčem k úspěchu elektrifikované a automatizované jízdy,“ zdůraznil člen představenstva společnosti Bosch Dr. Markus Heyn.
 
Síťově propojená jízda umožňuje nové služby. Z přenesených dat řídicích jednotek lze navrhnout termíny preventivních servisních prohlídek a tipy pro snížení spotřeby paliva. Tyto služby podporují řízení vozových parků leasingových společností a pojišťoven. Řidiči mohou tento druh služeb využívat přímo přes portál pro mobilitu Bosch Drivelog. Potřebují k tomu aplikaci pro chytré telefony a konektor pro načítání dat z řídicích jednotek. Celkem bude do konce roku pro služby Bosch síťově propojeno asi 200 000 vozidel. Bulander k tomu řekl: „Síťově propojená jízda již překročila hranice pilotní fáze. Pro společnost Bosch se stane zdrojem růstu i v oblasti servisních služeb.“
 
Bosch zároveň propojuje rozmanité dopravní prostředky. Podle Bulandera se řešení mobility zaměřuje také na kombinovanou dopravu využívající více druhů dopravních prostředků: „Nabízíme nové produkty nad rámec automobilu, například služby pro městskou mobilitu.“ Příkladem je softwarové řešení, které Bosch realizoval pro projekt Stuttgart Services. Díky tomu lze používat služby sdílení automobilů a jízdních kol, jezdit tramvajemi a autobusy s jednou čipovou kartou, která zároveň slouží jako vstupenka. Podle Bulandera to je „výhled na dopravu budoucnosti“.
 
Bosch již v prototypech realizoval síťové propojení automobilu s chytrým domem. Z navigačního systému vozu může být odeslán do chytrého domu pokyn pro topení, aby včas vyhřálo dům před příjezdem. „Technika Bosch pro dům i automobil je stvořena pro život. Díky našim mnohostranným znalostem máme nejlepší předpoklady pro nová řešení v oblasti mobility,“ řekl Bulander.
  • 62. mezinárodní kolokvium Bosch
  • 62. mezinárodní kolokvium Bosch
  • 62. mezinárodní kolokvium Bosch
  • 62. mezinárodní kolokvium Bosch
  • 62. mezinárodní kolokvium Bosch