„když jedeš sám, jedeš s putinem!“ | Aktuality | autoweek.cz

„Když jedeš sám, jedeš s Putinem!“

„Když jedeš sám, jedeš s Putinem!“

23.03.2022 | | Aktuality

Dopravní zpravodaj Euractiv - nejnovější zprávy o mobilitě z Evropy od Seana Gouldinga Carrolla.
Píše se rok 1943. Dobře oblečený muž pozorně řídí kabriolet a zdánlivě netuší, že vedle něj sedí zamračený přízrak. Průsvitná postava na sedadle spolujezdce není nějaký duch z jiného světa, ale vůdce nacistického Německa vystrojený v plné vojenské parádě. Nad podivnými společníky na cestách je text: „Když jedeš SÁM, jedeš s Hitlerem!“ Slavný propagandistický plakát, vytvořený americkou vládou během druhé světové války, aby povzbudil Američany k šetření benzinu, získal nový život s jednoduchou výměnou.
 
Motoristé v celé EU jsou opět vyzýváni, aby méně jezdili, používali veřejnou dopravou a také snížili rychlost. Dokonce i albánské hlavní město Tirana vyhlásilo „den bez aut“, aby snížilo spotřebu paliva.
 
Cena benzinu od doby, kdy Rusko napadlo Ukrajinu, raketově vyletěla. Přinejmenším v krátkodobém horizontu se situace pravděpodobně nezlepší. Vedoucí představitelé EU a NATO se sejdou v Bruselu, aby uvalili nové sankce proti Kremlu, přičemž se očekává, že snahy odstavit EU od ruské ropy (která představuje přibližně 27 % dodávek EU) se zintenzivní.
 
Ministři energetiky se přirozeně pokoušejí zmírnit dopad zaváděním opatření z jejich nouzových politických nástrojů, jako jsou snížení daní z paliv nebo zastropování cen. Ale i s nasazenými finančními nástroji je nemožné, aby osvobození EU ze závislosti na ruských fosilních palivech bylo bezbolestné.
 
S vědomím, že práh bolesti občanů je omezený, se lídři uchýlili k tomu, aby poskytli rady ohledně dalších způsobů, jak ušetřit náklady na benzin. Podobně jako na plakátu z roku 1943 vlády povzbuzují obyčejné občany, aby přijali změny chování v mimořádných časech. Ale míra, do jaké jsou požadavky na změnu akceptovány, závisí na mnoha faktorech. V Irsku byla výzva ministra dopravy Eamona Ryana motoristům, aby zpomalili, široce zesměšňována. Političtí rivalové komentář využili jako příležitosti k tomu, aby ministra ze strany Zelených ještě více vykreslili jako mimoně.
 
V Německu ve světle války znovu oživly diskuse o tom, zda by na dálnicích nemělo být zavedeno omezení rychlosti. Samozřejmě, že dálnice je pro Němce mnohem víc než pouhá silnice. Je spojena s automobilovým průmyslem v zemi a pojmem německé osobní svobody - „svobodné silnice pro svobodné lidi“, jak se vyjádřil německý autoklub ADAC když podobné otázky vyvstaly během blízkovýchodní ropné krize v 70. letech. Ale rostoucí dopady války němečtí Zelení využili aby znovu prosadili zavedení dočasného omezení rychlosti, což je podle nich krok, který sníží spotřebu paliva a ochrání klima. Nadšení pro tuto myšlenku se nicméně v nové německé vládě zdá být nízké.
 
Navzdory odporu a občasnému posměchu je ovšem věda nepopiratelná: jízda rychlostí pod 80 km/h výrazně snižuje odpor vzduchu a významně snižuje spotřebu paliva. Snížení rychlosti na dálnicích ze 120 km/h na 100 km/h by mohlo ušetřit spotřebu paliva o 15 %.
 
 
Čína zahájila vyšetřování tragické letecké havárie
Čínu zasáhla tragédie, když se na jihu země zřítil Boeing 737-800 společnosti China Eastern Airlines se 132 cestujícími. Letadlo při cestě z Kunmingu do Kantonu během několika minut rychle kleslo. Havárie údajně způsobila lesní požár, přičemž trosky byly rozházené po krajině.
 
Čínská vláda zahájila vyšetřování okolností havárie. Letadlo bylo asi hodinu na cestě když došlo k nehodě během fáze, při níž je obvykle zapojen autopilot, což přispívá k nejasnostem ohledně důvodů havárie. Na záběrech zveřejněných čínskými úřady pořízenými z palubní kamery vozidla na nedaleké dálnici je vidět, že letadlo ve strmém úhlu míří za stromy, píše agentura Reuters.
 
Boeing 737-800, předchůdce problémy sužovaného 737 MAX, má dobré bezpečnostní hodnocení, přičemž dotyčné letadlo před havárií létalo šest let. Díky přísným bezpečnostním předpisům je Čína považována za jednu z nejbezpečnějších zemí pro létání, ačkoli kritici připomínají problémy s transparentností. Čínské úřady totiž obecně zadržují zprávy o incidentech bez smrtelných následků. China Eastern Airlines uzemnily všechna letadla Boeing 737-800 dokud nebudou další informace o příčině havárie.
 
Rozhořčení nad tím, že P&O Ferries nahrazuje 800 zaměstnanců levnějšími pracovníky
Hromadné propuštění 800 námořníků s pouhým 30minutovým oznámením ze strany P&O Ferries podle očekávání vyvolalo pobouření. 800 zaměstnanců bylo propuštěno s okamžitou platností prostřednictvím předem nahraného hovoru prostřednictvím aplikace Zoom. Politici a odbory toto rozhodnutí jednotně odsoudili.
 
Noviny Guardian uvádějí, že primárně britské posádky byly vyhozeny ve prospěch námořníků ze zahraničí, kteří dostávají pouze 1,80 £ (53 kč) za hodinu. Tuto trajektovou společnost vlastní DP World, dubajská společnost v čele se sultánem Ahmedem bin Sulajemem.
 
„Bezcitné rozhodnutí DP World vyhodit 800 těžce pracujících námořníků představuje brutální útok na jejich důstojnost. Porušují tím zákony a nesplňují standardy své vlastní společnosti,“ řekl prezident Mezinárodní federace pracovníků v dopravě ITF Paddy Crumlin.
 
Politici spustili ostrou kritiku vůči P&O, přičemž britský ministr dopravy Grant Shapps prohlásil, že společnost by mohla čelit trestnímu stíhání za to, že zaměstnancům neposkytla přiměřenou výpovědní lhůtu. Společnost P&O se brání s tím, že nebude schopna pokračovat v činnosti aniž by se uchýlila k pracovníkům s nízkým platem. Toto tvrzení rázně odmítly odbory, které poukázaly na loňský zisk DP World ve výši 1,2 miliardy dolarů.
 
Ministři EU dosáhli širokého konsenzu o regulaci akumulátorů
Ministři životního prostředí EU přijali obecné nařízení o akumulátorech když se soustředili na francouzský kompromisní návrh, který vyvolal všeobecnou chválu za to, že je „vyvážený“ a „ambiciózní“.
 
Země EU se snaží omezit rostoucí ceny pohonných hmot
Evropské státy naléhavě hledají cesty k zastavení masivní energetické inflace uprostřed konfliktu na Ukrajině, který vyvolal zvýšení cen zejména ropy, která vyletěla nad 100 dolarů za barel. Plán Evropské unie účtovat dodavatelům paliva za CO2 vypouštěné automobily a vytápěním budov se však ukazuje jako nejspornější prvek v řadě politik v oblasti změny klimatu, o kterých členské státy bloku letos vyjednávají.
 
Europoslanec navrhuje méně omezení pro biopaliva aby byl splněn vyšší cíl obnovitelných zdrojů
Množství bioenergie v dopravním sektoru EU se podle návrhu zákona EU o obnovitelné energii od poslance Evropského parlamentu Markuse Piepera zvýší. Je to scénář, který pravděpodobně pobouří zelené zákonodárce. Markus Pieper, středopravý německý europoslanec odpovědný za tento spis, navrhl vyšší dílčí cíle pro pokročilá biopaliva a odstranění určitých omezení pro biopaliva na rostlinné bázi aby mohl být splněn cíl EU v oblasti obnovitelné energie. Pieper prosadil cíl snížení emisí skleníkových plynů z obnovitelných zdrojů energie a paliv v odvětví dopravy z 13 % na 20 % do roku 2030, přičemž má v úmyslu podporovat vyspělá biopaliva a syntetická paliva.
 
Doprava nevyhoví plánu Fit for 55 - EU zbývá jen několik měsíců, aby přijala správné řešení
„EU nesplní svůj cíl v oblasti klimatické neutrality do roku 2050 pokud nebude posílen návrh legislativy na snížení emisí v odvětví námořní dopravy a nebudou uzavřeny mezery v zákonech,“ tvrdí vedoucí pro námořní politiku organizace Seas at Risk Dr. Lucy Gilliamová.