plánovaná reforma trhu s uhlíkem v eu je „politická sebevražda“ | Aktuality | autoweek.cz

Plánovaná reforma trhu s uhlíkem v EU je „politická sebevražda“

Plánovaná reforma trhu s uhlíkem v EU je „politická sebevražda“

20.07.2021 | Rybecký Vladimír | Aktuality

„Plán na rozšíření evropského trhu s emisními povolenkami na dopravu a budovy je politicky sebevražedný a mohl by vyvolat sociální nepokoje podobné hnutí Žlutých vest z roku 2018,“ varuje francouzský europoslanec Pascal Canfin.
„Neudělejte chybu tím, že rozšíříte trh s emisními povolenkami na topení a pohonné hmoty. Zažili jsme to ve Francii - dalo nám to žluté vesty. A nedávejte populistům nalevo a napravo argument tím, že jako část evropského plánu obnovy slíbíme občanům vrátít zvýšení účtů za vytápění a pohonné hmoty,“ varoval europoslanec Pascal Canfin poté, co Evropská komise přijala extrémní klimatická opatření.
 
Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová prosadila, že systém obchodování s emisními povolenkami ETS bude rozšířen o silniční dopravu a budovy jako součást řady opatření zaměřených na snížení evropských emisí skleníkových plynů do roku 2030 o 55 %. Ignorovala tím ponaučení z hnutí Žlutých vest ve Francii, kdy uhlíková daň v ropném sektoru vyvolala protesty proti růstu cen pohonných hmot.
 
Minimální přínos pro snižování emisí
Podle francouzského europoslance Canfina, který předsedá Výboru pro životní prostředí Evropského parlamentu, přitom bude mít rozšíření ETS na silniční dopravu jen mimořádně omezený dopad na emise. „Snížení emisí, očekávané v odvětví silniční dopravy díky tomuto opatření, jsou 3 %, což je mnohem, mnohem méně než je dopad emisních limitů,“ řekl pro Euractiv.
 
Zakladatel a výkonný ředitel Evropského kulatého stolu o změně klimatu a udržitelném přechodu Andrei Marcu ale tvrdí: „Jednou z výhod tohoto rozšíření je ukázat občanům skutečné náklady na zelený přechod. Výhodou je, že lidem řeknete, jaká je skutečná cena tohoto přechodu rychlostí, kterou navrhuje zákon o klimatu. A v určitém okamžiku musí lidem dojít, že existuje skutečná cena a ta se musí zaplatit.“
 
Zdanění nejchudších
Polský státní tajemník pro klima a životní prostředí Adam Guibourgé-Czetwertynski souhlasí s Canfinem: „Zdá se, že se Komise rozhodla zdaňovat chudší domácnosti. Myslím si, že z politického hlediska je to chyba a měli bychom spíše hledat jiné možnosti, jak dosáhnout naše cíle, které by byly efektivnější, pokud jde o snížení emisí, které by mohly generovat, a ze sociálního hlediska méně problematické.“
 
Francouzská nevládní organizace Réseau Action Climat kritizuje rozšíření trhu s emisními povolenkami na odvětví silniční dopravy a stavebnictví a označila jej za sociální past, která nejvíce zasáhne nejchudší domácnosti: „To znamená, že jednotlivec, který používá svůj automobil na benzin nebo naftu, bude muset zaplatit cenu CO2, která bude na evropském trhu s uhlíkem.“
 
Malá úleva za cenu rozšíření byrokracie
Nejchudší domácnosti jsou nejméně schopné transformace, protože mají méně peněz na čisté technologie, jako jsou solární panely, tepelná čerpadla nebo elektricky poháněná vozidla. I když bude vytvořen Klimatický sociální fond, panuje obava, že bude pracovat s penězi, které vezme těm nejchudším, aby jim je poté vrátil se zpožděním, které si nemohou dovolit.
 
„Pokud je váš rozpočet na domácnost na konci měsíce 50 eur, pak nemůžete rok čekat, než vám byrokracie, která začíná na evropské úrovni a poté přetéká do hlavních měst, vyplatí část z peněz, které od vás vybrala. Na to tyto domácnosti nemají čas,“ varoval Canfin.