aaa auto plánuje expanzi doma i v zahraničí | Aktuality | autoweek.cz

AAA Auto plánuje expanzi doma i v zahraničí

AAA Auto plánuje expanzi doma i v zahraničí

13.03.2015 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Po převzetí britsko-polským investičním fondem Abris Capital Partners společnost AAA Auto letos plánuje rozšiřování počtu poboček, zvyšování jejich kapacity a návrat na polský trh. Současně se ale musí potýkat s nedostatkem kvalitních zánovních ojetin.
S novým majoritním vlastníkem
Abris Capital Partners je fond soukromého kapitálu, který se zaměřuje na investice do středně velkých firem v regionu střední a východní Evropy. Fond byl založen v roce 2006 Georgem Swirskim a Neilem Milnem. Sídlí ve Varšavě a Bukurešti a disponuje kapitálem 770 milionů eur. Investice Abris Capital Partners se realizují v přímé součinnosti se zakladateli firem, podnikateli nebo talentovanými týmy manažerů. Fond upřednostňuje investice do ziskových rozvinutých podniků. Abris se zaměřuje na akvizici kontrolních balíků akcií, v případě AAA Auto je to 73 %.
 
Jak při setkání v Praze uvedl představitel Abris Capital Partners Wojciech Lukawski, je pro Abris vstup do AAA Auto první investicí na českém trhu: „AAA Auto je pro Abris zajímavý, protože představuje příležitost na působení v celém regionu střední Evropy a začíná investovat do Polska. Abris podporuje stávající rozvojový plán AAA Auto, zejména vstup na polský trh, kde vidíme velkou příležitost. V tomto ohledu chceme asistovat při krocích managementu AAA Auto a pomoci Karolíně Topolové s našimi kontakty.“
 
Nové tržní trendy
„Pozorujeme jednoznačný odklon od malých autobazarů směrem k těm velkým. To dokládá skutečnost, že náš růst byl větší než růst celého trhu a totéž očekáváme i letos. Je to logické, protože vzhledem k ekonomické nejistotě je patrný příklon zákazníků k ojetým automobilům. Hledají stále častěji zánovní luxusnější auta, která nabízíme v síti Mototechna a Mototechna Premium,“ konstatovala generální ředitelka AAA Auto Topolová.
 
„V Evropě ojetá auta zdražila přibližně o desetinu, protože kvalitních ojetých aut v optimálním věku je nedostatek, protože se v důsledku krize neprodávala nová auta. V důsledku toho pozorujeme nový trend - vývoz ojetých aut z České republiky do zemí, odkud se ojetá auta do nedávna importovala. Očekáváme, že tento vývoj bude pokračovat i během letošního roku, protože poptávka z Evropy roste, což podpořila i devalvace koruny,“ říká Karolína Topolová.
 
„Vzhledem k nedostatku zánovních vozů jsme začali nabízet o cca 10 % vyšší výkupní ceny, ale stále je kvalita nám nabízených aut špatná, a to jak z důvodů právních, tak technických. Proto jsme nuceni stále 60-70 % nabízených aut odmítat. Vyšší výkupní cena se ale nepromítá do prodejních cen, protože by to znamenalo pokles poptávky. Raději si připlatíme, abychom měli dostatek aut i bez nárůstu marže. Zda se nám tato strategie vyplácí ale uvidíme až v dubnu, kdy budeme mít hospodářské výsledky za loňský rok,“ konstatovala Topolová.
 
AAA expanduje ve všech zemích v nichž působí
Díky expanzi by koncem letošního roku měl počet poboček dosáhnout 40 s celkovou nabídkou minimálně 12 000 vozů ve čtyřech zemích. Za rok 2014 AAA Auto v regionu prodalo 63 613 vozů a meziročně tak zvýšilo objem prodeje o 12,3 %. Letos skupina očekává růst v obdobném tempu.
 
“Naší strategií je dosáhnout v každé zemi, a to i v Polsku a v Maďarsku, stejné hustoty pokrytí autocentry, jaké dnes máme v České republice. Na tuzemském trhu jsme přítomni v každém kraji, v některých i vícekrát. Chceme být k našim zákazníkům tak blízko, jak jen to je možné. I tak stále vidíme další prostor pro expanzi jak v České Republice, tak i na Slovensku, kde budeme kromě otevírání nových poboček neustále rozšiřovat kapacitu stávajících autocenter. V Maďarsku a v Polsku půjdeme každý rok minimálně do jednoho nového města. Naším záměrem je expandovat i do dalších zemí v regionu, ale nejvíce se nyní zaměříme na Polsko,” uvedla generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová.
 
Česká republika
V místech s velkým potenciálem růstu bude AAA Auto rozšiřovat stávající pobočky, aby zde bylo možné nabídnout více vozů.
 
Největší pobočka v Praze navýší kapacitu vystavených vozů o 500. Nabídka v Hradci Králové a Sokolově se na každé pobočce rozšíří o 100 automobilů. Pobočka v Liberci se přesune do větších prostor v jiné lokalitě, aby mohla celkem nabídnout 400 vozů. Celková se tak nabídka AAA Auto v České republice ve 21 pobočkách zvýší minimálně o 1100 aut na více než 8000 vozů.
 
Expanze v České republice bude v příštích letech pokračovat otevíráním nových poboček v mnoha městech.
 
„Během následujících tří let máme v plánu otevřít nové autocentra v České Lípě, Jičíně, Mladé Boleslavi, Příbrami, Svitavách, Šumperku, Trutnově, Valašském Meziříčí a ve Žďáru nad Sázavou. Ve všech těchto městech se již díváme po vhodných lokalitách a objektech. Prostřednictvím zvyšování kapacity stávajících autocenter a díky otevírání nových chceme zvýšit náš podíl na domácím trhu ze současných zhruba deseti procent o 5 % na 15 %,“ zdůraznila Karolína Topolová.
 
„Současná expanze je ale pomalejší, řekněme konzervativnější než živelný růst před hospodářskou krizí. Zcela se změnil náš business model, protože se zaměřujeme zejména na potenciálně úspěšné modely aut,“ uvedla Topolová.
 
Slovensko

Na Slovensku se v letošním roce zvedne počet poboček na 13, na jaře přibude nové autocentrum v Trnavě s kapacitou 200 vozů. Pobočka v Prešově zvýší svou nabídku o 100 vozů, v Michalovcích a Lučenci o 70 a v Trenčíně o 100. Celková nabídka AAA Auto na Slovensku se tak zvýší o 470-500 vozů na celkových více než 4500.
 
„Slovensko je pro nás tak trochu rájem, protože tam není žádný jiný velký prodejce ojetých aut. Ač je to relativně malý trh, představuje pro nás velkou příležitost. Na Slovensku jsou velká rizika z hlediska podvodů s DPH, ale ta eliminujeme našimi garancemi,“ konstatovala Topolová.
 
Maďarsko
V Maďarsku letos AAA Auto otevře novou pobočku v Székesfehérváru s kapacitou 200 vozů. V průběhu roku se rozhodne o případném zahájení provozu nového autocentra v Szegedu. V těchto dnech společnost spustila projekt mikropobočky v rámci budapešťského tržiště ojetých vozů Autopiac s nabídkou zhruba čtyřiceti automobilů.
 
„Je to velmi oblíbené místo pro maďarské motoristy s pětadvacetiletou tradicí, působí zde asi 100 prodejců, kteří nabízejí většinou ojeté vozy z dovozu. Naše prezentace čtyřiceti automobilů patří mezi největší. Stávajícím prodejcům konkurujeme naší standardní nabídkou kvalitních aut s lokálním původem, se servisní knihou, po jenom až dvou majitelích. Navíc poskytujeme doživotní garanci legality původu vozu, možnost sedmidenní výměny automobilu za jiný a do budoucna chystáme i garanci mechanických a elektrických závad. Pokud se tento způsob výkupu a prodeje osvědčí, budeme hledat obdobné příležitosti v dalších maďarských městech,“ řekla Karolína Topolová.
 
Polsko
Skupina AAA Auto v polovině dubna 2015 oznámí svůj návrat do Polska, kde znovuotevře autocentrum pro Varšavu na jejím předměstí Piaseczno s kapacitou až 500 ojetých vozů. Další prodejna by měla být otevřena do konce roku. V budoucnu bude samozřejmě největší růst právě v Polsku.