akcionáři žalují volkswagen | Aktuality | autoweek.cz

Akcionáři žalují Volkswagen

Akcionáři žalují Volkswagen

16.03.2016 | Rybecký Vladimír | Aktuality

K mnoha problémům Volkswagenu, vyvolaným aférou s podváděním při měření emisí NOx v USA, přichází další, tentokrát ze strany jeho akcionářů. Ti se cítí chováním vedení koncernu podvedeni a požadují náhradu v celkové výši 3,3 miliardy eur. Podvedeni se ale cítí i dealeři VW v USA.
Institucionální investoři Volkswagenu spojili své síly a společně u zemského soudu v Braunschweigu podali žalobu na koncern Volkswagen. Mezi 278 investory jsou i významní akcionáři, jako americký penzijní fond Calpers nebo pojišťovací gigant Deka. Společně požadují náhradu škody za ztrátu hodnoty akcií způsobenou jednáním vedení koncernu. Celková požadovaná částka je 3,255 miliardy eur. Jedná se o zatím největší požadavek na odškodnění z celkového počtu 67 žalob proti Volkswagenu. Celková suma požadovaná po Volkswagenu je 3,7 miliardy eur.
 
Nejedná se ale o konečnou sumu. Předpokládá se, že během následujících měsíců se k žalobě připojí dalších 20 významných investorů včetně dceřiné společnosti pojišťovny Allianz, která už tento úmysl zveřejnila. Tím by požadovaná náhrada škody měla vzrůst o více než miliardu eur.
 
Nečetli memoranda a neposlouchali kolegy?
Žaloba vychází z toho, že vedení koncernu Volkswagen poté, co jej kontaktovala americká agentura pro životní prostředí EPA, nereagovalo a čekalo až do 18. září, kdy EPA vše zveřejnila. To mělo za následek dramatický pokles hodnoty akcií. Ze zákona bylo vedení Volkswagenu povinno okamžitě, jakmile zjistilo možnost ohrožení hodnoty akcí, informovat akcionáře.
 
Na žalobě je zajímavý i komentář, který k ní podal právní zástupce žalujících investorů Andreas Tilp z advokátní firmy TISAB. Ten tvrdí, že se jeho mandanti pokusili s Volkswagenem dohodnout na odškodnění. Jenže Volkswagen s nimi dosud odmítal jakékoliv jednání. Namísto toho zveřejnil komentář, v němž popírá jakoukoliv vinu vedení koncernu.

Tvrzení Volkswagenu, že jeho vedoucí představitelé nečetli memoranda, v nichž byli na nastávající problém dlouho dopředu informováni, ani neposlouchali své kolegy, kteří v jejich přítomnosti projednávali postup, jak reagovat na požadavky EPA, bylo podle Tilpa poslední kapkou, kterou přetekla míra trpělivosti investorů.
 
Problémy se hromadí
Pro Volkswagen jde jen o jeden z mnoha problémů spojených s použitím software vyvinutého k podvádění při měření emisí. Volkswagen musí být připraven na mnohamiliardové pokuty za porušení emisních limitů a obcházení amerických zákonů.
 
K tomu se přidají i náklady na úpravy půl milionu aut prodaných v USA s uvedeným podvodným softwarem. V USA Volkswagen nevystačí s jednoduchými opatřeními, které nyní realizuje v Evropě, ale musí dotčená auta skutečně uvést do plně legálního stavu, což může nakonec skončit i jejich odkoupením a likvidací.
 
Dalším problémem pro Volkswagen bude žaloba za podvod, protože na koupi vozidel prodávaných v USA byla díky podvodu při měření emisí NOx poskytována dotace ve výši 1300 dolarů.
 
Bouří se i dealeři
Aby toho nebylo málo, proti Volkswagenu se začínají bouřit i jeho severoameričtí prodejci. Také ti se cítí podvedeni a připravují žalobu za zmařené investice. Vydali miliardu dolarů na modernizace a rozšiřování prodejní sítě na základě plánu Volkswagenu zvýšit v USA prodej na 800 000 vozů. Jenže za stávajících okolností prodej nedosáhne ani poloviční hodnotu. Navíc jim ve skladech zůstaly už objednané a nyní neprodejné vozy s turbodiesely.
 
Pro dealery bylo šokem, když rezignoval prezident Volkswagen Group of America Michael Horn, protože jej pokládali za jediného, s nímž mohou jednat. Právě tlak dealerů vedl k tomu, že bylo zrušeno původní odvolání Horna vedením koncernu okamžitě po propuknutí aféry.
 
Mazal Volkswagen nezákonně data?
Dalším problémem pro Volkswagen představuje jeden z bývalých zaměstnanců jeho výpočetního střediska v Michiganu. Ten byl vloni vyhozen poté, co už 18. září 2015, tedy v den zveřejnění zprávy EPA, chtěl zabránit svému kolegovi, aby v počítačové síti Volkswagen Group of America začal mazat data spojená s aférou Dieselgate. Podle Volkswagenu mělo jít o zcela běžný rutinní proces.
 
Tento bývalý zaměstnanec podal na Volkswagen žalobu pro neoprávněnou výpověď a nezákonnou likvidaci důkazů. Volkswagen na něj naopak podal žalobu za způsobení škody neoprávněnou manipulací s daty. Nyní jej vyšetřovatelé vzali do ochranného programu na základě zákona státu Michigan pro ochranu informátorů (whistleblowers). Ukazuje se totiž, že podle Volkswagenu zcela rutinní mazání dat se odehrálo až poté, co jakoukoliv manipulaci s daty zakázalo americké ministerstvo spravedlnosti.