restrukturalizace opelu v předstihu | Aktuality | autoweek.cz

Restrukturalizace Opelu v předstihu

Restrukturalizace Opelu v předstihu

11.07.2011 | Rybecký Vladimír | Aktuality

V době úvah o možnosti, že by GM mohlo prodat Opel vzhledem k jeho ne dosti rychlém návratu k ziskovosti předsedy představenstva Opelu a Vauxhallu prohlásil, že restrukturalizace automobilky je v předstihu.

Předseda představenstva Opelu a president GM Europe Nick Reilly prohlásil, že vedení GM bylo velmi spokojená s pokrokem, jaký dosáhl Opel. Nicméně nekomentoval, zda americká automobilka má v úmyslu svou evropskou divizi prodat.

„GM je velmi spokojená s tím, že plnění plánu na restrukturalizaci Opelu/Vauxhallu je v předstihu,“ uvedl Reilly v písemném prohlášení po schůzi dozorčí rady. Reilly však nerozptýlil zvěsti o tom, že GM uvažuje o prodeji evropské značky s tím, že GM „nehodlá spekulace komentovat“.

GM se ke své situaci v Německu odmítlo vyjádřit s tím, že má zodpovědnost vůči akcionářům. Reilly uvedl, že GM Europe v prvním čtvrtletí zaznamenalo v Evropě zisk a Opel zvýšil svůj podíl na trhu sedmý měsíc v řadě. Na německém trhu Opel po prvním pololetí vykazuje meziroční růst prodeje o 17 %. Jenže na druhou stranu Opel ztrácí tím, že klesá zájem kupujících o nová auta na jeho dalších významných trzích v Itálii a Španělsku.

Opel však zůstává velmi nákladným hráčem v regionu s malým růstem a působícím v segmentu s tvrdou konkurencí.To vedlo ke spekulacím o prodeji nebo snížení počtu pracovních sil. Analytici a experti se však shodují, že snadno dosažitelný není ani prodej, ani rychlý návrat k udržitelnému ziskovému růstu.

Nicka Reillyho od září ve funkci vystřídá Karl-Friedrich Stracke.

Americká automobilka se v roce 2009 po měsících jednání vzdala plánu na prodej Opelu rusko-kanadskému konsorciu Magna/Sberbank a pustila se do drastické restrukturalizace divize, jejíž loňská ztráta by 1,6 miliard dolarů. Podle agentury Bloomberg přišel Opel koncern GM od roku 1999 na 14,5 miliardy dolarů.

Současný šéf GM Daniel Akerson nikdy nepatřil k příznivcům Opelu. Byl jedním ze dvou členů představenstva GM, kteří v roce 2009 hlasovali proti udržení Opelu v GM. Akersonovi vadí, že zatímco úspěch Chevroletu a Cadillaku je založen na globálním působení značek, Opel a Vauxhall zůstávají jen regionálně působícími značkami. Navíc pro Opel není dostupná cesta, kterou k ziskovosti používají jiní výrobci. V Číně totiž GM zastupuje především Buick (jehož mnohé modely vycházejí z Opelů).

Jako řešení vedení GM ve spolupráci s agenturou AlixPartners LLP zvažuje možnost posunout Opel a Vauxhall na trhu výš směrem k exkluzivním značkám. Tomu by mělo napomoci zvyšování nabídky špičkových technologií jakou je například inteligentní systém osvětlení AFL+. Výsledkem by mělo být dosažení vyšších prodejních cen blížících se standardům Audi či BMW.

Současně se ale pracuje i na dalším radikálním snižování výrobních a vývojových nákladů. Do roku 2014 by se mělo ušetřit 11 miliard dolarů.