alfa romeo 4c zazáří v ženevě | Aktuality | autoweek.cz

Alfa Romeo 4C zazáří v Ženevě

Alfa Romeo 4C zazáří v Ženevě

16.02.2013 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Nové dvoumístné kupé s motorem před zadní nápravou a pohonem zadních kol ukáže, kam by Alfa Romeo chtěla směřovat s řadou nových modelů plánovaných do roku 2015. Jde o splnění toho, o čem její příznivci sní už mnoho let ale i o první krok k záchraně značky.

Alfa Romeo chce na autosalonu v Ženevě zaujmout představením nového kupé 4C. Hlavním posláním tohoto vozu ale je udržet Alfa jako živou značku v myslích lidí dokud nepřijdou nové modely, s nimiž by měla opět zvýšit objem prodeje i ziskovost, dokud nepřijde dlouho očekávaný a neustále odkládaný návrat značky na trh v USA.
Vůz byl jako koncept představen v Ženevě už v roce 2011 a znovu v roce 2012 - jen s drobnými změnami v designu. Alfa měla naposledy cenově dostupný sportovní vůz s pohonem zadních kol v roce 1994, kdy skončila výroba legendárního spideru Duetto. Vozy 8C Competizione, vyráběné v letech 2007 a 2008 se ukázaly jako příliš drahé pro příznivce značky. Inspirací pro nový vůz bylo kupé 33 Stradale s karoserií Scaglione, představené v roce 1967. Bylo odvozené ze závodního vozu a vyrobilo se jich pouze 18 kusů.
Kompaktní dvoumístné kupé se vzrušujícími tvary má vše, co je zapotřebí, aby média i motorističtí nadšenci měli o čem mluvit a co vychvalovat. Kupé má organické sexy tvary, kokpit orientovaný na řidiče jako v závodním autě a poměr výkonu a hmotnostní schopný postavit se vozům Porsche.
Konstrukce vozu vzešla ze závodních kořenů. Návrhem nosné struktury, využívající uhlíkové kompozitní materiály, byl pověřen výrobce závodních aut Dallara. Vzhledem k opakovaným prohlášením ze strany Volkswagenu o zájmu koupit automobilku Alfa Romeo je v této souvislosti zajímavé, že Dallara navrhuje a vyrábí nosnou strukturu i pro závodní vozy Audi vítězící v Le Mans... Vpředu a vzadu vůz má pomocné rámy z hliníku.
Alfa Romeo 4C je kratší než 4 m (rozvor náprav je 2400 mm) a její hmotnost je pod hranicí 1000 kg (cílem ale byla hranice 850 kg). Je poháněna malým, nicméně vysoce výkonným čtyřválcem 1,75 l turbo s přímým vstřikováním benzinu a generujícím 176 kW (240 koní). Převodovka je dvojspojková šestirychlostní s možností řadit páčkami pod volantem.
Dá se předpokládat, že o 4C bude mezi kupujícími okamžitě velký zájem. Do prodeje se má dostat ještě letos. Méně jisté ale je, zda Alfa Romeo na tomto voze dokáže vydělat i když prodá všech 2500 vozů plánovaných k výrobě v továrně Maserati v Modeně. Z uvedeného počtu jen 1000 kusů zamíří k evropským prodejcům.
V loňském roce Alfa Romeo po celém světě prodala méně než 100 000 vozů. Marchionne, stejně jako většina jeho předchůdců, slibuje oživení značky a dosažení ročního objemu prodeje kolem 300 000 vozů až přijde do výroby nová vlna modelů plánovaných na rok 2015.