alternativní pohon na cng zná jen 44 % lidí | Aktuality | autoweek.cz

Alternativní pohon na CNG zná jen 44 % lidí

Alternativní pohon na CNG zná jen 44 % lidí

16.08.2016 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Stlačený zemní plyn (CNG) jako alternativní pohon automobilů zná jen 44 % lidí, zatímco o zkapalněném ropném plynu (LPG) už slyšelo 85 % obyvatel České republiky.
Lidé ale alternativy benzinu a nafty často zaměňují. S ekologickými pohony si většinou spojují vyšší cenu vozů, nízký počet čerpacích stanic nebo omezené možnosti parkování. Za hlavní přínos označují levnější provoz a nižší emise. Ukázal to spotřebitelský výzkum provedený společností E.on.Zatímco loni znalo CNG jako jeden z alternativních pohonů 32 % lidí, letos povědomí o ekologické alternativě vzrostlo o 12 %.
 
V současné době jezdí v České republice asi 14 000 vozidel naCNG. Oproti stavu před deseti lety jejich počet podle Českého plynárenského svazu narostl třicetinásobně.
 
„Vozy na CNG se využívají především ve firmách s většími vozovými parky, případně s nimi jezdí živnostníci. Povědomí o autech na CNG zvyšuje i rozvíjející se sekundární trh s ojetými vozy, protože lidé v České republice nakupují převážně ojetá vozidla,“ říká Petr Hrubý ze společnosti E.on Energie.
 
Při nákupu vozidel sehrává stále větší roli operativní leasing, tedy pronájem vozu. Hlavním faktorem, který ovlivňuje výši splátek, není pořizovací cena vozu, ale zůstatková hodnota. „Ta se u vozidel s pohonem na CNG drží na vyšší úrovni než u klasických motorů, což vede k tomu, že finální splátka je nakonec u vozidla na CNG nižší než u benzínového nebo naftového motoru,“ vysvětluje František Filistein ze společnosti CB Auto,autorizovaného prodejce nových i ojetých vozů Škoda, Seat, Volkswagen, Mazda a Kia.
 
Na trhu se stále objevují nová vozidla na CNG, která opouštějí závody předních automobilek. Například model Octavia ve výbavě Active 1,4 TSI o výkonu 81 kW, který jezdí na CNG, lze zakoupit za 448 900 korun. Verze 1,4 TSI s motorem na benzin a výkonem 110 kW stojí o 16 000 korun méně. Za vznětový motor 1,6 TDI o výkonu 81 kW si naopak kupující oproti CNG o 4000 korun připlatí.
 
Zájem o CNG mezi veřejností zvyšuje nejen zajímavá cena, ale též rozvoj sítě plnicích stanic, kterých je v České republice k dispozici už 124. Jejich počet meziročně vzrostl téměř o 50 % a další se plánují. Mezi posledními zahájily provoz například stanice v Brně, Jičíně nebo Trutnově. V zemích Evropské unie je asi 3300 CNG stanic. V České republice probíhá, ve srovnání s ostatními zeměmi střední a východní Evropy, nejdynamičtější výstavba. Do roku 2020 bude v provozu více než 200 veřejných stanic.