appaa poslala otevřený dopis ministru mládkovi | Aktuality | autoweek.cz

APPAA poslala otevřený dopis ministru Mládkovi

APPAA poslala otevřený dopis ministru Mládkovi

18.01.2016 | | Aktuality

APPAA poslala ministru Mládkovi otevřený dopis, ve kterém pokládá několik otázek souvisejících s aktivitou MPO v boji proti stáčení tachometrů.
Ing. Jan Mládek, CSc.
ministr průmyslu a obchodu
Ministerstvo průmyslu a obchodu
                                                                                                  
V Praze dne 18. ledna 2016

Věc: Vyjádření Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA) ke zprávě ČOI a ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka
 
Vážený pane ministře,

Reaguji tímto na Vaše prohlášení ze dne 16. ledna 2016, týkající se problematiky stáčení tachometrů a dovolil bych si Vás v této souvislosti požádat o odpovědi na několik otázek (níže v textu). Ve výše uvedeném prohlášení totiž sdělujete, že: „Z kontrol inspektorů ČOI opět vyplývá, že podvodníci stáčející tachometry jsou nepoučitelní a dělají to ve velkém měřítku. Budu trvat na tom, aby se stáčení tachometrů stalo trestným činem. Trestná by ale samozřejmě měla být i samotná nabídka takového jednání.

Vážený pane ministře, dovoluji si Vám sdělit, že dle našeho názoru takovým prohlášením poškozujete trh s ojetými vozy jako celek a vzbuzujete ve veřejnosti dojem, že celý trh s ojetými vozy je pokřivený a nákup ojetého vozu je velkým rizikem. Není to pravda. Nejen APPAA, ale i největší české autobazary již několik let důrazně požadují zavedení trestnosti stáčení tachometrů a přístup k informacím o vozidlech, aby bylo možné každý vůz řádně prověřit a ochránit tak zákazníka před podvodníky, kteří si na stáčení tachometrů postavili byznys. Žádali jsme o to několikrát nejen Vás a vaše ministerstvo, ale i Ministerstvo dopravy, a to včetně našeho návrhu znění příslušného paragrafu.

V této souvislosti si zároveň dovoluji připomenout, že jste podobná prohlášení pronesl již několikrát. Například 23. dubna 2014, tedy téměř před dvěma lety, kdy jste řekl, že: „Důvěřiví a málo informovaní občané přicházejí o miliardy korun za nekvalitní zboží – ojetá auta, která jsou navíc neekologická a nebezpečná nejen jim samým, ale také dalším účastníkům silničního provozu. V květnu 2014 jste dokonce informoval média o vytvoření jakési pracovní komise, která měla za úkol problematiku řešit. V červnu 2014 jste zase prohlásil, že“ „Jedním z řešení, jak omezit stáčení tachometrů, by mohlo být vytvoření bezplatné, veřejně dostupné, anonymizované databáze, která by umožňovala spotřebitelům, ale i prodejcům zjistit údaj o skutečném počtu najetých kilometrů 
u konkrétního vozidla.“
 
Otázka č. 1:
Kde skončila snaha o vytvoření takové databáze? Proč ještě není dostupná?

 
Další z Vašich mediálních aktivit na téma stočených tachometrů proběhla 30. března 2015, kdy jste v médiích řekl, že: “Závěry kontrolní akce jasně ukazují, že v oblasti prodeje automobilů se stále ve velkém podvádí. Proto jsem tuto problematiku vloni otevřel a proto se zasazuji o to, aby se přetáčení tachometrů stalo trestným činem, stejně jako je tomu například v Německu nebo Spojených státech. Není možné, aby naše země byla vrakovištěm Evropy a podvodníci ohrožovali naše občany prodejem technicky nebezpečných aut.“

Za takové prohlášení nelze než poděkovat. Ale celkový výsledek aktivit MPO po více než dvou letech? Naprosto žádný. Do Novely 56/2001Sb. se trestnost stáčení tachometrů nedostala, i když to návrh novely obsahoval a naše asociace i velké autobazary trvaly na tom, aby takové ustanovení v Novele rozhodně bylo. Zůstalo tedy je u slov a tiskových sdělení o podvodnících v autobazarech a o aktivitách ČOI, která uděluje pokuty.
 
Otázka č. 2:
Jaké konkrétní kroky vaše ministerstvo učinilo, aby se trestnost stáčení do zákona konečně dostala a proč tomu tak doposud není?


Postup ČOI, resp. Ministerstva průmyslu a obchodu je z našeho pohledu naprosto nedostatečný a vzbuzuje dojem, že jde pouze o snahu zviditelnit se v mediálním prostoru. Faktický dopad několika nízkých pokut na potlačení stáčení tachometrů je totiž naprosto nulový. Takovýmto sdělením je pouze ovlivňováno veřejné mínění. Veřejnost se totiž na základě informace o tom, že se v autobazarech ve „velkém podvádí" může domnívat, že mezi autobazary není žádný rozdíl a že všechny podvádějí. Proti takové interpretaci aktivit ČOI a MPO se však APPAA důrazně ohrazuje a důrazně trvá na tom, aby ČOI zveřejňovala seznam těch prodejců, kterých se provinění týká. Drtivá většina autobazarů totiž proti stáčení tachometrů bojuje a investuje do prověřování vozidel desítky milionů korun. Tito poctiví obchodníci se takovým prohlášením ČOI a MPO cítí oprávněně poškozeni a považují jej ze strany MPO, resp. ČOI za nekorektní a šikanující.
 
Otázka č. 3:
Prosím o vysvětlení, proč ČOI využívá pro kontrolu stáčení tachometrů soudní znalce? Proč nevyužívá veřejně dostupné zdroje, které má k dispozici každý občan a podnikatel v této zemi, případně databázi, o které jste v červnu 2014 mluvil?


V odpovědi berte prosím v úvahu, že v okamžiku výkupu vozu není autobazar jeho majitelem a nemůže tedy požádat o informace nejen autorizovaný servis, importéra nebo server Ministerstva dopravy se službou www.kontrolatachometru.cz, ale ani služby soudního znalce. Je odkázán pouze na veřejně dostupné informace o vozidlech. A ty jsou v České republice, na rozdíl od okolních zemí, v podstatě nedostupné a stávají se předmětem byznysu. Byznysu možná většího než je samotné stáčení tachometrů.  Lze se proto oprávněně domnívat, že je v zájmu komerčních poskytovatelů takových informací, aby byla veřejnost neustále „strašena“ tím, že koupě ojetého vozu je velice riskantní záležitost a aby informace o vozidle nebyly veřejně dostupné.
Protože na serveru www.e15.cz bylo uvedeno, že podle Vás „… jde o meziresortní záležitost, což je kromě lobbismu hlavní důvod, proč všechny iniciativy v tomto směru zatím padaly pod stůl, dovolím si Vás požádat o odpověď na další otázku.
 
Otázka č. 4:
O jakém lobbismu jste v této souvislosti mluvil, resp. kdo konkrétně lobbuje za to, aby stáčení tachometrů nebylo trestným činem a aby informace o vozidlech nebyly veřejně přístupné?

 
Otázka č. 5:
Vzhledem k výše uvedenému si Vás zároveň dovoluji požádat o sdělení, jaké konkrétní kroky, a v jakém časovém horizontu, bude vaše ministerstvo nadále činit k tomu, aby trestnost stáčení tachometrů nabyla reálné podoby a aby se pouze neobjevovala v mediálních prohlášeních politiků jakou součást jejich populistických aktivit.

 
Vážený pane ministře, touto cestou si Vám zároveň dovoluji opětovně nabídnout veškerou součinnost, kterou by vaše ministerstvo při zpracovávání agendy spojené s touto problematikou mohlo potřebovat.

Těším se na Vaši brzkou odpověď a případnou spolupráci.

S pozdravem,
Petr Přikryl
Předseda APPAA ČR z.s.