audi e-tron se představuje | Aktuality | autoweek.cz

Audi e-tron se představuje

Audi e-tron se představuje

19.09.2018 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Audi e-tron je prvním sériově vyráběným modelem značky s čistě elektrickým pohonem. SUV vyšší třídy má elektrický pohon všech kol, výkon až 300 kW a dojezd více než 400 km dle WLTP. Přesná cen ještě nebyla stanovena, ale očekává se přibližně 2 000 000 korun.
Audi e-tron je dlouhé 4901 mm a díky rozvoru náprav 2928 m nabízí velký prostor pěti osobám včetně jejich zavazadel - objem zavazadlového prostoru je 660 l.
 
Pohon zadních nebo všech kol
Dva trakční elektromotory pracují s nejvyšším celkovým výkonem 300 kW a točivým momentem 664 N.m. Audi e-tron zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,7 s a dosahuje elektronicky omezené nejvyšší rychlost 200 km/h.
 
Pro hospodárný provoz se ve většině případů používá zadní elektromotor. Vyžaduje-li řidič vyšší výkon, zapojí systém elektrického pohonu všech kol quattro do přenosu točivého momentu také přední elektromotor. K tomu dochází předvídavě, tedy dřív, než nastane prokluz kol na kluzkém povrchu nebo v rychle projížděné zatáčce, případně před nástupem přetáčivého či nedotáčivého chování vozidla.
 
Dojezd 400 km
Na jedno nabití akumulátorů s kapacitou 95 kWh ujede Audi e-tron ve zkušebním cyklu WLTP více než 400 km. Systém rekuperace prodlužuje dojezd až o 30 %. Díky nově koncipovanému elektrohydraulickému ovládání, které Audi používá v sériově vyráběném elektromobilu jako první, jsou jejich reakce pohotové.
 
Významným prvkem aerodynamického konceptu jsou virtuální vnější zpětná zrcátka, dodávaná na přání. Do nosných ramen jsou integrovány malé kamery, jejichž záběry zobrazují OLED displeje s vysokým kontrastem. Audi e-tron má součinitel aerodnamického oodporu cx = 0,27.
 
Nízké těžiště a vzduchové pérování
Klíčovým faktorem pro sportovní charakter a vynikající příčnou dynamiku je nízké uložení komponent pohonu co nejblíž středu vozidla. Akumulátory jsou v podobě nízkých, širokých modulů umístěny mezi nápravami pod podlahou prostoru pro cestující. Díky tomu je těžiště v podobné výšce jako u sedanu a rozložení hmotnosti mezi nápravy téměř 50:50 %.
 
Asistenčními systémy využívají centrální řídicí jednotku asistenčních systémů, která nepřetržitě vypočítává přesný obraz okolí na základě dat z až pěti radarových senzorů, šesti kamer, 12 ultrazvukových senzorů a laserového skeneru.
 
Prostřednictvím systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select může řidič měnit charakteristiku v závislosti na jízdní situaci, stavu vozovky nebo vlastních požadavcích výběrem jednoho ze sedmi režimů. Systém ovlivňuje také činnost sériově dodávaného vzduchového pérování s adaptivními tlumiči. V závislosti na rychlosti jízdy a způsobu řízení se vzduchové odpružení individuálně přizpůsobuje nerovnostem vozovky a mění světlou výšku karoserie až o 76  mm. Rovněž se tak snižuje aerodynamický odpor, což prodlužuje dojezd.
 
Nabíjení
Jako první sériově vyráběný automobil může být Audi e-tron nabíjen výkonem až 150 kW na rychlonabíjecích stanicích se stejnosměrným proudem (DC). Za půl hodiny tak může být vůz připraven na další jízdu. Alternativně jej lze nabíjet střídavým proudem (AC) s výkonem až 11 kW, resp. na přání až 22 kW s odpovídajícím prodloužením doby dobíjení.
 
Audi nabízí různá řešení pro domácí nabíjení. Sériově dodávaný přenosný nabíjecí systém lze připojit jak k domácí elektrické síti s napětím 230 V, tak i k elektrické síti s třífázovým proudem a napětím 400 V. Na přání dodávaný systém connect zdvojnásobí nabíjecí výkon až na 22 kW. V kombinaci s kompatibilním systémem řízení spotřeby energie v domácnosti nabízí inteligentní funkce, jako je nabíjení v době s levnějším elektrickým proudem nebo nabíjení elektrickým proudem z vlastní sluneční elektrárny, pokud je dům vybaven fotovoltaickým zařízením. Prostřednictvím aplikace myAudi App mohou zákazníci Audi na svém chytrém telefonu ovládat všechny nabíjecí procesy a klimatizaci interiéru před zahájením jízdy.
 
Audi virtual cockpit
Celá přístrojová deska je výrazně zaměřena na řidiče a směrem k němu jsou natočeny také oba displeje MMI touch response, které nahrazují téměř všechny konvenční ovládací prvky. Alternativně lze velký počet funkcí aktivovat hlasovým ovládáním s rozpoznáváním hovorové řeči. Díky sériově dodávanému panelu přístrojů Audi virtual cockpit dostává řidič veškeré informace v přehledně uspořádaném a ostrém grafickém zpracování s vysokým rozlišením, přičemž má na výběr dva režimy zobrazování. Na přání dodávaný panel přístrojů Audi virtual cockpit plus nabízí třetí režim zobrazování, v němž je hlavní pozornost zaměřena na elektrický pohon.
 
Na českém trhu bude Audi e-tron sériově vybaven multimediální centrálou MMI Navigation plus včetně rychlého připojení k internetu LTE Advanced a hotspotu WLAN. Navigační systém zohledňuje kromě stavu nabití akumulátorů také dopravní situaci.
 
Jako první model značky umožní Audi e-tron svým zákazníkům od druhé poloviny roku 2019 objednávat po internetu další nové funkce. Například světlomety LED bude možné aktualizovat na verzi Matrix LED s inteligentně řízenou funkcí dálkových světel, výbavu mohou rozšířit nové asistenční systémy či dodatečné funkce informačního a zábavního systému, například přijímač digitálního rozhlasového vysílání DAB+ nebo Audi smartphone interface.
 
Audi e-tron se vyrábí v Bruselu. První vozy dorazí do České republiky na přelomu roku 2018 a 2019.
 
  • Audi e-tron se představuje
  • Audi e-tron se představuje
  • Audi e-tron se představuje
  • Audi e-tron se představuje
  • Audi e-tron se představuje