audi opět vyhodilo šéfa vývoje | Aktuality | autoweek.cz

Audi opět vyhodilo šéfa vývoje

Audi opět vyhodilo šéfa vývoje

21.06.2013 | Rybecký Vladimír | Aktuality

V Ingolstadtu se odehrávají podivné věci. Už podruhé během deseti měsíců byl vyhozen šéf vývoje. Jako řešení napjaté situace koncernový šéf Martin Winterkorn vytáhl nejtěžší kalibr - šéfa vývoje Volkswagenu Ulricha Hackenberga.

Audi se po stránce prodeje skvěle daří. Je světovou dvojkou mezi výrobci luxusních aut, když dokázalo předstihnout Mercedes-Benz. Na nejdůležitějším trhu světa v Číně si Audi letos připisuje nárůst o 30 %.

Jenže to vše nestačí. BMW v Číně roste o 40 %, upevňuje své postavení světové jedničky mezi premiovými značkami a posiluje své postavení průkopníka nových technických řešení. A aby tomu nebylo dost, BMW si buduje velmi přátelské kontakty s největším sokem koncernu Volkswagen Toyotou.

Vloni v září byl vyhozen šéf vývojového oddělení Audi Michael Dick, protože ve vedení koncernu panovala nespokojenost se ztrátou náskoku v technických inovacích u značky Audi. Nahradil ho Wolfgang Dürheimer (na fotografii). Nyní se i Dürrheimer musí pakovat a do Ingolstadtu bude vyslán Ulrich Hackenberg aby u Audi udělal pořádek.

Situace musí být hodně vážná, když se k tak radikálnímu kroku sahá jen pár hodin před předpokládaným dalším triumfem vozů Audi v Le Mans. Co je za tak vysokou frekvencí výměny vývojových šéfů když se automobilce samotné daří?
Německý týdeník Spiegel tvrdí, že důvodem Dürheimerova náhlého odchodu je skutečnost, že Audi ztrácí svůj "Náskok díky technice". S novým heslem Efficient Dynamics se Audi vrhlo na šetření pohonnými hmotami (vlastně emisemi CO2), jenže BMW s uvedením elektromobilu i3 a použitím kompozitu CFRP je vnímáno jako skutečný průkopník nové techniky. Audi jakoby ztrácelo tempo. A to je ze střednědobého výhledu problém, který musí řešit šéf oddělení výzkumu a vývoje.

Ferdinand Dudenhoefer z university v Duisburgu-Essenu pro ANE uvedl: "Audi neobjevuje nové segmenty trhu. Audi také příliš často předává špičková technická řešení jiným značkám v rámci koncernu VW, takže jejich prodejní slogan ztrácí na významu."
Na vyhození šéfa vývoje už po deseti měsících, zvláště když se jedná o inženýra, který své schopnosti už dříve prokázal jinde, se nic z toho nezdá být tím pravým důvodem.

Der Spiegel uvádí, že Dürrheimer nebyl v Ingolstadtu příliš oblíben. Technici v Ingolstadtu tvoří svět sám pro sebe. A Dürrheimer se údajně dopustil velká chyby, když navrhl, aby nové Audi A8 bylo navrženo s využitím nové modulové platformy Porsche MSB. To je podle Spiegelu pro inženýry Audi ta nejhorší "noční můra".
Dürheimer si získal pověst velmi schopného šéfa vývoje tím, jak řídil  restrukturalizaci značky Bentley (v roce 2002 v Crewe na čele technického vývoje vystřídal právě Ulricha Hackenberga), kterou dovedl až k přípravě zahájení výroby luxusního SUV.

Po loňském příchodu k Audi Dürheimer okamžitě se zastavil práci na projektech, které stojí spoustu peněz bez jakékoliv šance získat významnější podíl na trhu, jako jsou superauto s elektrickým pohonem R8 e-tron nebo motorem s rotačním pístem poháněný systém prodloužení dojezdu (Range Extender) elektromobilu A1 e-tron. Zcela zlikvidoval i koncept městského vozítka, interně nazývaného Neo. Dürheimer také změnil komplexní strukturu řízení oddělení designu, když jeho šéfa Wolfganga Eggera podřídil sobě namísto dosud obvyklého reportování šéfovi Audi Rupertu Stadlerovi.
Der Spiegel uvádí, že Martin Winterkorn Dürheimera podpořil v jeho skeptickém pohledu na elektromobilitu. Jenže se zdá, že do hry vstoupily osobní animosity, které zřejmě při Dürheimerově propuštění sehrály rozhodující roli.

Dürheimer je známý svým vyžadováním disciplíny a otevřeností ve vyjadřování. Jako technik, který původně začínal u Porsche, nezapadl do firemní kultury u Audi. V Ingolstadtu mezi sebe neradi přijímají příchozí od jinud (zvláště ze Stuttgartu) a už vůbec od nich nepřijímají analýzu svých chyb. (Není jistě bez zajímavosti, že po vyhození od Porsche odešel k Audi i Ferdinand Piech, ale to bylo v dobách, kdy značka měla k současnému prémiovému postavení hodně daleko).
Podle informací amerického Car and Driver Winterkorn navíc nesouhlasil s Dürheimerovým názorem na změnu stylu značky, protože se mu nelíbily nejnovější návrhy designu vozů Audi. Podle zákulisních informací je především návrh podoby příští generace Q7 označován za přehnaně okázalý hraničící až s brutalitou. Proto se nyní uvažuje o možnosti druhé modernizace stávajícího Q7 před tím, než bude nová generace představena veřejnosti.
Situace se tak vyhrotila, že generální ředitel Volkswagenu Martin Winterkorn musel do Ingolstadtu vyslat do boje svého nejlepšího inženýra, šéfa vývoje značky Volkswagen Ulricha Hackenberga. To je dokladem toho, jak je situace u Audi velmi vážná.

Hackenberg u Audi strávil mnoho let. Měl zde na starosti koncepci a řízení projektů pro vozy Audi 80, A3, A4, A6, A8, TT a A2, tedy modely, které stanovily nový úspěšný kurz Audi z něhož značka těží dodnes. Po odchodu do vedení Volkswagenu byl vyslán do Anglie, aby připravil nový směr vývoje pro značku Bentley. V roce 2002 se vrátil k Audi, odkud si jej v roce 2007 nově nastupující koncernový šéf Winterkorn, přicházející také od Audi, odvedl do představenstva koncernu Volkswagen jako ředitele pro vývoj.
Hackenberg je uváděn jako otec modulární strategie koncernu Volkswagen. Je tedy tím pravým mužem k potlačení vzpoury inženýrů Audi. S pomocí strategie rozsáhlého využívání společných modulů v konstrukci koncernových vozů má Volkswagenu pomoci do roku 2018 předstihnout Toyotu a stát se největším automobilovým výrobcem na světě.

O budoucnosti Dürheimer v rámci koncernu Volkswagen zatím není nic známo. Audi oficiálně informace Spiegelu odmítá jakkoli komentovat.