auta stárnou, i když roste zájem o mladší ojetiny | Aktuality | autoweek.cz

Auta stárnou, i když roste zájem o mladší ojetiny

Auta stárnou, i když roste zájem o mladší ojetiny

10.11.2016 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Auta registrovaná v Česku opět zestárla na průměrných na 14,9 roku. Podle nejnovějších statistik AAA Auto je přitom největší zájem o vozy do osmi let stáří. Jen v České republice tvoří téměř 52 % ze všech prodaných aut za poslední dva roky. České ojetiny jsou mladší, mají méně najeto a... podražily.
Na konci roku 2015 bylo v České republice registrováno přes 5 milionů osobních aut. Téměř dvě třetiny starší 10 let a přes 40 % vozů bylo dokonce starších 15 let. Důvodů pro stárnutí vozového parku v ČR je podle průzkumu AAA Auto mezi zákazníky více: „Spousta rodin si předchozí vůz nechává jako druhé auto v rodině, řemeslníci si taková auta nechávají třeba na převoz materiálu a stejně tak Češi nejsou zvyklí auta likvidovat, raději si je nechávají tzv. na dojetí,“ říká Karolína Topolová, generální ředitelka skupiny AAA Auto. Tyto vozy se tak prakticky neobjevují na trhu s ojetinami.
 
Autobazary dlouhodobě zaznamenávají jiný trend, než o jakém v souvislosti se stářím vozů hovoří data z registru. „V našich autocentrech je dlouhodobě největší zájem o vozy do osmi let stáří. Auta, která jsou starší, lidé vyhledávají o poznání méně. Například vozidla stará nad 15 let tvoří pouhých 10 % ze všech prodaných aut – většinou pocházejí z protiúčtů při pořízení novějšího vozu, cíleně je nevykupujeme. Zvýšený zájem o novější auta byl hlavním důvodem pro zavedení a současnou expanzi značky Mototechna, která se zaměřuje na zánovní vozy,“ dodává Topolová.
 
Se staršími vozy se pochopitelně pojí i vyšší provozní náklady, které jsou způsobeny zejména opotřebením dílů a nutností jejich často nákladné výměny. Proto se často nevyplatí takto staré automobily ani opravovat.
 
 „Švédská pojišťovací společnost Folksam zkoumala přibližně 178 000 dopravních nehod a zjistila, že při cestování v nových autech vyrobených v posledních pěti letech kleslo riziko vážných následků o polovinu a riziko úmrtí při nehodě dokonce o celých 85 % oproti automobilům vyrobeným v osmdesátých letech,“ říká dopravní expert Roman Budský.
 
Lidé si nevýhody a nebezpečnost starých aut uvědomují. „Mnoho zákazníků si dnes raději vezme úvěr na novější, spolehlivé a bezpečné auto, než aby riskovali drahý servis nebo vážné následky při případné dopravní nehodě,“ dodává Karolína Topolová.
 
Dalším aspektem, který většinu kupujících odrazuje od starších ročníků, bývá často nedostatečná výbava a chybějící prvky aktivní a pasivní bezpečnosti.
 
V říjnu nabídl trh s ojetinami auta, která byla v průměru téměř o 2,5 měsíce mladší (průměrné stáří automobilů kleslo z 9,4 na 9,2 let) a měla najeto o 2611 km méně než vozy, které byly k dispozici během září (154 368 km versus 156 979 km). Lepší stav ojetin se ovšem odrazil i na jejich ceně, ta se totiž v průměru zvýšila ze zářijových 187 731 Kč na 206 376 Kč. Tyto výsledky vyplynuly z pravidelné analýzy společnosti AAA Auto, která trh s ojetými automobily kontinuálně sleduje.
 
Stejně jako v září i v říjnu se český trh s ojetinami rozrostl - v nabídce přibylo téměř 8 tisíc vozů a celkově jich tak bylo inzerováno 86 168. Jedná se o celkový počet ojetin nabízených na trhu jak autobazary, tak živnostníky z oboru prodeje ojetin, ale také firmami a soukromými osobami bez návaznosti na obchod s ojetými automobily.
 
„Právě nastává období, které je vhodné k nákupu nového ojetého automobilu. S nástupem podzimu se trh s ojetinami totiž opět postupně rozšiřuje, nabídka je nyní velmi rozmanitá a dají se sehnat opravdu báječné vozy. Nesmíme však opomenout, že jsme s nárůstem počtu aut zaznamenali také poměrně vysoký nárůst průměrné ceny. To je způsobeno především tím, že se do nabídky dostaly méně ojeté automobily v lepším technickém stavu, čemuž odpovídá jejich nižší stáří a nižší počet najetých kilometrů,“ vysvětlila generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová.